شناسهٔ خبر: 75454572 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

تفاهم‌نامه اجرای طرح ملی «سلام» در بوشهر امضا شد

برنا-گروه استان‌ها:تفاهم‌نامه اجرای طرح ملی «سلام» با محوریت سلامت اجتماعی و رویکرد محله‌محور، شامگاه سه‌شنبه با حضور مدیرکل آموزش و پرورش و سرپرست اداره‌کل بهزیستی استان بوشهر به امضا رسید. برنا-گروه استان‌ها:تفاهم‌نامه اجرای طرح ملی «سلام» با محوریت سلامت اجتماعی و رویکرد محله‌محور، شامگاه سه‌شنبه با حضور مدیرکل آموزش و پرورش و سرپرست اداره‌کل بهزیستی استان بوشهر به امضا رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا از بوشهر؛  هدف از اجرای این تفاهم‌نامه، توسعه مشارکت‌های اجتماعی، ارتقای سلامت روان و تقویت خدمات حمایتی در سطح محلات عنوان شده است.

در آیین امضای این تفاهم‌نامه، غلامرضا دانش‌فر، مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر، با اشاره به ضرورت همکاری میان آموزش و پرورش و بهزیستی گفت: هیچ دانش‌آموزی نباید به دلیل مشکلات روانی، خانوادگی یا معیشتی از مسیر یادگیری و رشد باز بماند. آموزش بدون حمایت پایدار نخواهد بود و حمایت بدون تربیت نیز به نتیجه نمی‌رسد.

وی افزود: طرح «سلام» پیوندی میان مدرسه، خانواده و نظام حمایتی استان ایجاد می‌کند تا از طریق شناسایی به‌موقع، مداخله تخصصی و ارجاع هدفمند، از بروز آسیب‌های اجتماعی جلوگیری شود.

مدیرکل آموزش و پرورش بوشهر اجرای این طرح را گامی مهم در راستای تحقق سلامت اجتماعی و تقویت روحیه مشارکت‌جویی در جامعه دانست و اظهار داشت: هدف اصلی تفاهم‌نامه، فراهم کردن بستر همکاری بین دستگاه‌ها برای حمایت از دانش‌آموزان و خانواده‌ها در سطح محلات است.

سیدجواد حسینی، رئیس سازمان بهزیستی کشور نیز در آیین افتتاح طرح ملی سلامت اجتماعی محله‌محور «سلام» در بوشهر گفت: زمانی می‌توان مدرسه را به کانون فعالیت‌های اجتماعی محله تبدیل کرد که همه اعضای جامعه از جمله پزشکان، پرستاران، روانشناسان، مددکاران و حتی کسبه در تعامل مستمر با مدرسه باشند و آن را به مرکز هم‌افزایی اجتماعی بدل کنند.

وی با اشاره به نقش اساسی مدارس در شکل‌گیری شخصیت کودکان اظهار داشت: آموزش صرف برای رشد دانش‌آموزان کافی نیست؛ بلکه باید حق دسترسی به آموزش باکیفیت، عادلانه و متناسب با هویت فرهنگی آنان تحقق یابد. بر همین اساس، نظریه «مدرسه بدون شکست» طراحی شده تا ظرفیت‌ها و استعدادهای فردی دانش‌آموزان در مسیر آموزش شناسایی و شکوفا شوند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه مدرسه مهم‌ترین ابزار تحقق عدالت آموزشی و اجتماعی است، تصریح کرد: فلسفه وجودی مدرسه، جبران نابرابری‌های بیرون از آن است، اما متأسفانه در مواردی، خود مدرسه به عاملی برای بازتولید نابرابری تبدیل شده است. باید تلاش کنیم نظام آموزشی به مأموریت اصلی خود، یعنی تحقق عدالت آموزشی و اجتماعی بازگردد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در پایان با اشاره به رویکرد جدید آموزش و پرورش در پیوند مدرسه با جامعه گفت: نظام تعلیم و تربیت در دهه‌های اخیر با چالش‌های جدی مواجه بوده است. مدارس در برخی موارد به جای کاهش نابرابری‌های اجتماعی، به بازتولید و حتی مشروعیت‌بخشی آن دامن زده‌اند و لازم است با اجرای طرح‌هایی مانند «سلام»، نقش واقعی مدرسه در شکل‌دهی جامعه عادلانه و پویا احیا شود.