شناسهٔ خبر: 75441896 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

ارادت به اهل بیت(ع) سرچشمه هویت و تمدن شیعی است

رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات و عالیات، گفت: ارادت به اهل بیت(ع) تنها یک باور مذهبی نیست، بلکه سرچشمه هویت و تمدن شیعی است و در بازسازی حرم‌ها، جریان فرهنگی و پژوهشی جامعه را شکل می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، محمد جلال مآب، رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات و عالیات، امروز سه‌شنبه بیست و نهم مهر در همایش بین‌المللی «ساخت، بازسازی و توسعه عتبات و عالیات در گذر تاریخ» اظهار کرد: دانش برآمده از مطالعات علوم انسانی، اجتماعی و فرهنگی در کنار تجربه هنرمندان و استادکاران در زمینه‌های فنی، مهندسی، هنری و صنعتی می‌تواند در قالب یک دسیپلین بین‌دانشگاهی با عنوان «پژوهی» گرد هم آید.

وی افزود: هرچند گام‌هایی برای طراحی و تأسیس این رشته در برخی دانشگاه‌ها برداشته شده است، اما امیدواریم استان‌های شاخص در زمینه دانش، هنر و فن بازسازی حرم‌های مطهر در ایران و عراق پیش‌قدم باشند و تجربه این همایش‌ها در تسریع توسعه علوم مؤثر واقع شود.

جلال مآب ادامه داد: این همایش به تاریخ فعالیت‌های دوستداران اهل بیت (ع) در بازسازی عتبات عالیات اختصاص دارد و انتظار می‌رود خدمات ایرانیان در کنار عتبات مقدسه، تولیت‌های محترم، دانش‌پژوهان عراقی و دوستان ما در عراق بتواند زمینه‌های برجسته‌ای را در این حوزه پدید آورد. ارادت به اهل بیت (ع) و ساخت و ساز از جنس عشق و محبت است و مرز جغرافیا نمی‌شناسد. نقش ایرانیان نافی نقش دیگران نیست؛ در این میدان، به تعبیر فرمانده شهید قاسم سلیمانی، عمل کوثرانه جز تقرب و توسل به منبع زیبایی‌ها که همان اهل بیت (ع) هستند، هدف دیگری ندارد.

یاد و راه شهید سلیمانی در بازسازی عتبات

وی با اشاره به فعالیت‌های گذشته در عراق گفت: 22 سال پیش، در بحبوحه رویدادهای کشور عراق، شهید سلیمانی در جوار حرم مطهر ایستاد و گرد و غبار آستان مقدس، درهای شکسته، کاشی‌های ریخته و آثار گلوله را مشاهده کرد و آرزو داشت گامی برای بهسازی و نوسازی حرم‌های مطهر در کنار برادران عراقی بردارد. شاید آن روز گمان نمی‌کرد روزی فرزندان سربازانش در ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات وارد مرحله طراحی و توسعه حرم‌ها شوند.

جلال مآب ادامه داد: امروز طرح توسعه حرم علوی با افتتاح صحن و شبستان حضرت فاطمه زهرا (س) و طرح توسعه حرم حسینی با احداث صحن و شبستان حضرت زینب (س) در مراحل پیشرفت و بهره‌برداری است. این فهرست به همین‌جا ختم نمی‌شود؛ طرح‌های توسعه در کاظمین، مدائن، بلد و طرح نوسازی حرم امامین عسکریین (ع) در سامرا که روزی آرزویی دست‌نیافتنی می‌نمود، در شرف تحقق است.

جوانان و احیای هنرهای فنی، مهندسی و هنری

رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات گفت: در این مسیر باید شاهد پاکسازی مادی و معنوی و احیای هنرهای فنی، مهندسی و هنری از میان جوانان ایران و عراق باشیم تا این سرمایه عظیم فرهنگی تداوم یابد. همان‌گونه که شهید سلیمانی فرمود، وقتی حرم و ضریح را می‌بینیم، ایران را هم می‌بینیم.

پژوهش و هم‌اندیشی علمی برای آینده حرم‌ها

جلال مآب در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: ما در بررسی حوزه تاریخ هستیم و تاریخ باید چراغی برای آینده باشد. پرسش‌هایی در برابر ماست؛ توسعه حرم‌محور چیست؟ حرم‌های آینده باید چگونه باشند؟ «حرم هوشمند» چه مفهومی دارد؟ نسل‌های آینده چه فضاهایی را در جوار حرم ائمه اطهار (ع) می‌خواهند و کاربری این فضاها باید چگونه باشد؟ نسل‌های 50 و 100 سال آینده چه انتظاری از هنرمندان، طراحان، معماران و متولیان اداره حرم‌ها دارند؟ و از همه مهم‌تر، نقش حرم‌ها در توسعه پایدار شهرهای مذهبی چیست؟

وی افزود: پاسخ به این پرسش‌ها نیازمند هم‌اندیشی علمی و پژوهشی است و ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات از جامعه دانشگاهی و پژوهشگران کشور می‌خواهد به‌عنوان پرسش‌های زیربنایی و زیرساختی به این مسائل بپردازند و در تبیین آینده حرم‌ها نقش‌آفرینی کنند.

حرم امام رضا (ع) نماد پیوند ایمان، هویت و تمدن اسلامی است

در ادامه عبدالحمید طالبی، رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، با اشاره به اهمیت حرم مطهر امام رضا (ع) گفت: حرم امام رضا (ع) تنها یک مکان زیارتی نیست، بلکه نمادی از پیوند ایمان، هویت و تمدن در جهان اسلام به شمار می‌رود.

وی افزود: این مکان مقدس در کنار دیگر عتبات عالیات، جایگاهی منحصر به فرد دارد، چرا که در آن ایمان با فرهنگ و معنویت با تاریخ گره خورده است.

طالبی با نقل فرمایشات مقام معظم رهبری ادامه داد: آستان قدس رضوی به عنوان گنجینه‌ای از هنر معماری اسلامی، جلوه‌ای از ظرایف علمی و هنری ملت ایران را به نمایش می‌گذارد و نقش برجسته‌ای در بازآفرینی هویت شیعی در تاریخ اجتماعی ایران ایفا کرده است.

بازسازی حرم، استمرار یک جریان تمدنی

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی با اشاره به اهمیت بازسازی و توسعه عتبات عالیات اظهار داشت: این اقدامات در حقیقت ادامه یک جریان تمدنی هستند که می‌توانند الگویی از پیوند بازسازی کالبدی و احیای معنوی ارائه کنند.

وی تصریح کرد: بازسازی حرم امام رضا (ع) نه تنها اراده‌ای برای حفظ هویت اسلامی ایران را نشان می‌دهد، بلکه تجلی هنر و عقلانیت اسلامی در قالب معماری است.

طالبی به روند تاریخی بازسازی حرم امام رضا (ع) پرداخت و گفت: این مکان مقدس در طول تاریخ بارها دچار تخریب، آتش‌سوزی و تهاجم شده، اما هر بار با ایمان و ارادت مردم و حمایت حکومت‌های شیعی، شکوه و عظمت آن دوباره احیا شده است.

وی ادامه داد: در دوره معاصر نیز بازسازی و توسعه فضاهای زیارتی و فرهنگی ادامه همان سنت دیرینه است که به مقاومت فرهنگی و اجتماعی انجامیده است.

مکتب هنر رضوی، تداوم زیبایی در هنر اسلامی

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی درباره جایگاه هنر اسلامی در حرم امام رضا (ع) گفت: مکتب هنر رضوی، تداوم زیبایی در معنای هنر اسلامی است و در آن، هنر نه تنها به عنوان تزیین، بلکه به عنوان بخشی از دینداری و ارتباط با حقیقت، نقش‌آفرین است.

وی افزود: سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در تلاش است این مکتب هنری را در سطح ملی و بین‌المللی ترویج دهد.

طالبی بر اهمیت بازسازی معنوی حرم تأکید کرد و اظهار داشت: حرم امام رضا (ع) می‌تواند به مرکزی برای بازتولید معنا و گفتگوی فرهنگی در دنیای امروز تبدیل شود و نسل‌های آینده نیز بتوانند روایت‌های تازه‌ای از این گنجینه تاریخی دریافت کنند.

لزوم پیوند پژوهش، فرهنگ و رسانه

وی در پایان از زحمات ستاد بازسازی عتبات عالیات و دانشگاه‌های معتبر کشور در حفظ و ترویج میراث فرهنگی قدردانی کرد و تأکید کرد: برای بازسازی معنای حرم در دوران معاصر، نیاز است پژوهش، سیاست فرهنگی و رسانه‌ها به شکل هماهنگ عمل کنند تا این مکان مقدس همچنان به عنوان مرکز فرهنگی و معنوی باقی بماند.

انتهای پیام/170/