به گزارش خبرگزادی برنا از کردستان؛ اقبال خانی، رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان امروز 28 مهرماه در مراسم افتتاحیه مرکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی ومداخله بهنگام رشدی -تربیتی کلاترزان با تأکید بر اهمیت توجه به مناطق کم برخوردار، اظهار کرد: با راه اندازی این مرکز و با هدف مدیریت فرآیند غربالگری، تشخیص و مداخلات آموزشی، توانبخشی و مشاورهای تمام استان تحت خدمات مراکز جامع سنجش قرار گرفت.
وی گفت: در این مراکز جامع علاوه بر اجرای برنامه ملی سنجش آمادگی تحصیلی و سلامت جسمانی کلیه نوآموزان بدو ورود به مدرسه، فرآیند غربالگری، تشخیص، آموزش، توانبخشی و مداخلات مبتنی بر نیاز که براساس برنامه آموزش فردی تنظیم می شود به دانش آموزان جامعه هدف دوره ابتدایی ارائه می شود.
خانی اضافه کرد: تغییر ساختار و مأموریت مراکز قبلی مشکلات ویژه یادگیری به مراکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی و مداخلات بهنگام رشدی- تربیتی، ظرفیتی بسیارخوب برای ارتقاء این مراکز بعنوان مرکز پایش تخصصی آموزش وپرورش است.
رییس آموزش و پرورش استثنایی استان با بیان اینکه این مراکز درحال حاضر، پایگاه اصلی وکلینیک تخصصی آموزش وپرورش هستند، اضافه کرد: در سال تحصیلی گذشته مداخله 650 نفر دانش آموز اختلال یادگیری در این مراکز انجام شده است.
خانی با اشاره به اهمیت مضاعف کارکرد این مراکز جامع در سنجش وتوانبخشی تصریح کرد: مخاطبین این مراکز نه فقط آموزش وپرورش استثنایی بلکه کل آموزش وپرورش می باشد و هر ساله بیش از۲ هزار دانش آموز دوره ابتدایی برای دریافت خدمات آموزشی وتوانبخشی از طرف مدارس به این مراکز در سطح استان ارجاع می شوند.
وی انعقاد تفاهم نامه با بهزیستی و رایگان نمودن ارزیابی بینایی توسط بینایی سنج های طرف قرارداد با بهزیستی، تجهیز مراکز جامع به وسایل کاردرمانی و گفتار درمانی و تمهید مقدمات تاسیس اولین مدرسه تخصصی اتیسم در استان را از اهم فعالیت های حوزه توانبخشی استان برشمرد.
خانی ارتقای یادگیری و مهارتهای پایه (خواندن، نوشتن، ریاضی و مهارتهای اجتماعی)، تقویت مهارتهای حرکتی و حسی،کاهش تأخیرات رشدی و مشکلات یادگیری دانش آموزان، توانمندسازی خانوادهها در حمایت از رشد فرزندان، ثبت سوابق رشد و مداخلات برای برنامهریزیهای آینده و ارائه خدمات درمانی شامل پرداخت فاکتور های حمایتی مانند دارو، واکر، کمک هزینه تعمیر و خرید سمعک به 120 نفر را از دیگر اقدامات در این حوزه برشمرد.
وی یادآور شد: دانش آموزان پایه های اول تا ششم دوره ابتدایی مدارس عادی که علی رغم داشتن هوش عادی یا بالاتر در یک یا چند فرآیند روان شناختی پایه، مشکل داشته باشند برای رفع اختلالات یادگیری وبهبود یادگیری خود می توانند به این مرکز مراجعه کنند.
رییس آموزش و پرورش استثنایی استان اضافه کرد: پیش بینی می شود این مرکز با بکارگیری نیروهای متخصص ودر اختیار داشتن تجهیزات کامل کلیه نوآموزان بدو ورود به دبستان این منطقه را برای سال تحصیلی آینده مورد ارزیابی قرار دهد.