شناسهٔ خبر: 75439790 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیرآموزش و پرورش:

توانمندسازی والدین از دستاوردهای مهم انجمن اولیا و مربیان است

تهران - ایرنا - وزیر آموزش و پرورش گفت: یکی از کارکردها و دستاوردهای مهم انجمن اولیا و مربیان توانمندسازی والدین دانش آموزان است که این مهم را به عنوان یک اولویت در ۲ محور آموزش خانواده و مشاوره خانواده انجام می دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، علیرضا کاظمی در آیین گرامیداشت هفته پیوند اولیا و مربیان که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان برگزار شد اظهار کرد: در همین ارتباط، یکی از اقدامات مهم دولت چهاردهم در بحث ارتقای کیفیت نظام آموزشی و استفاده از ظرفیت عظیم و قابل توجه اولیا، اجرای طرح اولیا مدرسه با ساخت ۱۷۷ کلاس درس در قالب ۳۲ مدرسه در سراسر کشور است.

به گفته وی، اجرای این طرح و ساخت این تعداد مدرسه، زمینه و بستر مناسب برای ارتباط مستمر و تعامل موثر اولیا با مدیران و معلمان مدرسه را فراهم می کند.

وی افزود: انجمن اولیا و مربیان از پیشتازان فعالیت های آموزشی و پرورشی در نظام تعلیم و تربیت است و به یقین مدارس بدون حضور و همراهی اولیا، قادر به پیشتازی در این عرصه نیستند.

کاظمی با اشاره به همراهی و همکاری مستمر و همیشگی انجمن اولیا و مربیان با وزارت آموزش و پرورش، گفت: نقش آفرینی انجمن اولیا و مربیان در زمینه اجرای ماموریت ها و وظایف این وزارتخانه بسیار مهم است چراکه این همراهی منجر به اثربخشی بیشتر و بهتر برنامه ها شده است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برگزاری اجلاسیه نماز همزمان با هفته انجمن اولیا و مربیان، گفت: شعار این اجلاس، نقش خانواده در توسعه و ترویج نماز است که در این زمینه هم انجمن اولیا و مربیان می تواند به عنوان نهادی توانمند، نقش آفرین باشد.

کاظمی در ادامه با اشاره به آسیب پذیری کودکان از فضای مجازی، اظهار کرد: برهمین اساس، مکلفیم و وظیفه داریم از تمامی داشته ها و ظرفیت های موجود برای پیشگیری از بروز این ناهنجاری استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: یکی از اقدامات موثر در این زمینه، تلاش برای فراهم کردن فرصت و ایجاد بستر مناسب برای فعالیت میدانی کودکان و نوجوانان است که البته در این مسیر، آموزش و پرورش به تنهایی موفق نخواهد شد و نیاز جدی به همراهی و همکاری والدین و خانواده ها داریم.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه تعلیم و تربیت اثربخش بدون کمک و حضور خانواده محقق نمی شود، افزود: والدین نیز برای تربیت فرزندان نیازمند کسب مهارت های مربوطه هستند که در این زمینه باید مهارت تربیت نیز به خانواده ها آموزش داده شود.

کاظمی در ادامه به برخی مشکلات نظام تربیتی در کشور اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌های امروز نظام تربیتی کشور، فاصله عمیق میان والدین و فرزندان است که در برخی موارد منجر به بروز رفتارهای پرخاشگرانه می‌شود.

وی اظهار کرد: برای کاهش این فاصله، باید خانواده‌ها مهارت‌های ارتباطی و تربیتی را بیاموزند و در این مسیر با مدارس همکاری نزدیک‌تری داشته باشند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به نقش انجمن اولیا و مربیان در تقویت این تعامل، افزود: مدرسه به تنهایی نمی‌تواند بار سنگین تربیت را بر دوش بکشد. وظیفه انجمن این است که والدین را نسبت به مسئولیت تربیتی خود آگاه کند و زمینه همکاری میان خانواده و مدرسه را فراهم آورد.

کاظمی تأکید کرد: در تلاشیم تا ساختار انجمن اولیا و مربیان را تقویت کرده و آن را به سازمانی رسمی و منسجم تبدیل کنیم تا بتواند از ظرفیت‌های علمی و تربیتی کشور، به‌ویژه ظرفیت خانواده‌ها، بهره‌مند شود.

وی گفت: مدرسه و فرزند، تنها نقطه اشتراک تمام اقشار جامعه‌اند و می‌توانند محور هم‌افزایی نهادها در حوزه تعلیم و تربیت قرار گیرند.

کاظمی در ادامه با اشاره به اهمیت ارتقای کیفیت آموزش و تربیت، گفت: دانش‌آموزان امروز در بسیاری از حوزه‌ها از خانواده‌ها جلوترند. بنابراین باید با تحول در برنامه درسی، نوسازی مدارس، بهبود تجهیزات آموزشی و تقویت مهارت‌های تربیتی در خانواده، کیفیت تعلیم و تربیت را متناسب با نیازهای روز ارتقا دهیم.

وزیر آموزش و پرورش همچنین بر لزوم مراقبت از سلامت جسمی و روانی دانش‌آموزان تأکید کرد و افزود: باید تلاش کنیم کودکان از آسیب‌های اجتماعی، به‌ویژه در فضای مجازی، در امان بمانند و در صورت مواجهه، مهارت مقابله با آن را بیاموزند. خانواده‌ها باید ارتباط خود را با معلمان تقویت کنند و بدانند که هدف معلمان از تذکرات و توصیه‌ها، رشد همه‌جانبه فرزندان است.

لزوم ارتقای سواد تربیتی خانواده‌ها

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: برای اینکه نسل پرخاشگر را در جامعه نبینیم باید به خانواده‌ها کمک کنیم و سواد تربیتی آنان را افزایش دهیم.

زهرا بهروز آذر  اظهار کرد: به طور قطع خانواده‌ها نقش بسزایی در تربیت نسل آینده بر عهده دارند چرا که بسیاری از پرخاشگری‌ها در جامعه با کمک تربیت والدین برطرف خواهد شد.

وی با اشاره به لزوم توانمندسازی خانواده ها در زمینه فزندپروری و والدگری، گفت: اگرچه هر نسلی در بستر تاریخی، فرهنگی و فناورانه خاصی رشد می‌کند؛ اما نسل‌های مختلف فقط بر اساس سن تقسیم‌بندی نمی‌شوند، بلکه بر اساس تجربه زیسته می توان آنان را تقسیم بندی کرد.

بهروز آذر خاطر نشان کرد: والدین امروز در فضایی بزرگ شدند که رسانه‌ها محدود بودند و ارتباطات چهره به چهره حاکم بود اما اکنون فرزندان ما با دنیای دیجیتال و چندفرهنگی آشنا هستند. این تفاوت دو دنیایی که با آن مواجه هستیم، خانواده‌ها را با سه چالش‌هایی مواجه کرده است که یکی از این چالش‌ها، چالش ارتباطی است.

وی خاطر نشان کرد: کیفیت رابطه عاطفی والد و فرزند پیش‌بینی‌کننده اصلی سلامت روان کودک است اما امروزه ارتباطات کیفی و کمی در حال تغییر است.  باید والدین حضور عاطفی بیشتری داشته باشند و از غرق شدن در شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنند تا ارتباط مؤثرتری با فرزندان خود برقرار کرده و شاهد مشکلات و ناهنجاری های کمتر باشیم.

در پایان این مراسم، از بسته پیشگیری از اعتیاد با محوریت خانواده رونمایی شد، بسته‌ای که با هدف ارتقای آگاهی خانواده‌ها و تقویت نقش آنان در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی طراحی شده است.