گروه فرهنگ خبرگزاری آنا ـ سید مرتضی حسینی؛ دومین روز از جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران (دوشنبه ۲۸ مهرماه) به پایان رسید، امّا هنوز اثری که بتواند نظر مثبت منتقدان و اهالی رسانه را به خود جلب کند و به اصطلاح تکانی به جشنواره بدهد روی پرده نرفته است.
بیشتر بخوانید:
ازدحام سینمایی برای تماشای خلاقیت جوانان + فیلم
آنچه نگارنده از تماشای چهار بسته فیلم در این دو روز دریافت کرده و البته در گفتگوهایی که با منتقدان داشته، از این حکایت میکند که آثار انتخاب شده برای جشنواره اغلب دچار محافظهکاری دور بودن از مسائل مبتلا به جامعه و اسیر بودن در بند فرمگرایی هستند.
نکته دیگر نوعی شتابزدگی یا کج سلیقگی در چینش فیلمهای هر باکس است. در سالهای گذشته (حداقل در سه سال اخیر) برگزارکنندگان جشنواره با تکیه بر معیار ژانر، به گونهای فیلمها را برای نمایش در جشنواره دستهبندی میکردند که تنوع موضوعی یا ژانری در آثر آن باکس رعایت شود. به این ترتیب تماشاگران (به ویژه مخاطبان عمومی) خسته نخواهند شد و شاهد آثاری متنوع بر روی پرده خواهند بود.
امسال، اما این موضوع تا اندازهای به حاشیه رفته و تعدادی از ۱۰ بسته بخش مسابقه داستانی با مضامین و فرمهای مشابه روی پرده رفتهاند شاید نمونه بارز این یکپارچگی به بسته داستانی ۱۰ مربوط باشد که آثار آن با وجود تنوع موضوع در فرمهای نسبتاً مشابه روایت میشدند.
با این حال استقبال از اکران فیلمها نیز همچون روز اول قابل توجه بود و سالنهای نمایش به ویژه در نوبت عصر شاید یکی از شیرینترین صحنههایی که این شبها در ایوان فرهنگ و پردیس سینمایی ایرانمال قابلمشاهده است و بارها نیز تکرار میشود ذوق و شوق فیلمسازان جوان برای نمایش آثارشان روی پرده و البته همراهی دوستان و اعضای خانواده آنها در اکران فیلمهاست. نشاطی که میتواند انگیزهبخش این فیلمسازان جوان برای مسیر آینده باشد.
برای دیدن گزارش تصویری روز دوم چهل و دومین جشنواره فیلم کوتاه تهران، اینجا را کلیک کنید.
در دومین روز نمایش فیلمها تقریباً همه نوبتهای نمایش با کمترین تأخیر روی پرده رفتند که از این منظر، ستاد اجرایی جشنواره نمره قبولی میگیرد. ضمن این که دو نشست تخصصی با حضور مستانه مهاجر (با موضوع اهمیت تدوین در فیلم کوتاه شادمهر راستین (فیلمنامهنویسی مردن در فیلم کوتاه) و نیز که بهترین از ساعت ۱۱ تا ۱۲:۳۰ و از ساعت ۱۴ تا ۱۵:۳۰ برگزار شد، شاهد حضور پرشور فیلمسازان جوان و علاقهمندان به سینما بود که پیش از این برای حضور در این نشستها ثبتنام کرده بودند. در نشستهای بینارشتهای نوبت عصر هم که اجرای آن به عهده حمیدرضامدقق بود، منصور ضابطیان از «تصویر در سفرنامهها» گفت و مازیار اسلامی درباره «رنگ در سینما» صحبت کرد.
ایوان فرهنگ مجموعه ایرانمال اگرچه دارای فضای لازم برای حضور مخاطبان و جمعیت فراوان است، اما لابی پردیس سینمایی و گنجایش حضور مخاطبان و مهمانان را ندارد موضوعی که به ویژه در زمان نمایش فیلمها و هجوم یکباره تماشگران به سالنهای سینما مشکلساز میشود و عملاً کار کنترل بلیت یا کارت های وردی را غیرممکن ساخته است.
جشنواره در روز دوم اگرچه از لحاظ شکلی به ثبات و روند عادی رسیده اما هنوز نتوانسته است در بعد محتوای و فنی اثری شاخص را رو کند؛باید منتظر نمایش های روز سوم جشنواره و نقدهای و گفتگوهای مرتبط با آن در روز سوم بمانیم و ببینیم که این روند چگونه تغییر خواهد کرد.
لازم به یادآوری است، چهلودومین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران با شعار «خِردمحوری و اندیشهورزی» از ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۴ در پردیس سینمایی ایرانمال برگزار میشود. در این دوره، فیلمهای کوتاه کمتر از ۳۰ دقیقه در بخشهای سینمای ایران و بینالملل در گونههای داستانی، مستند، پویانمایی و تجربی به رقابت خواهند پرداخت.
انتهای پیام/