به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، جشنواره فیلم کوتاه تهران در تاریخ چهل ودوساله برگزاری خود، بستری برای پروررش فیلمسازان جوان بوده است. اصولا این رویداد سینمایی با مفاهیمی همچون جوانی، نشاط، خلاقیت و تجربههای نوپیوند خورده است. بیتردید یکی از جذابیتهای تماشای آثار این دوره جشنواره همین امید انگیزه و خلاقیت موجود در فیلمها باشد.
انگیزهها و تفکرات که چشمانداز آینده سینمای ایران را میسازد با دیدن آن میتوان تا حدی برایندی کلی از جریان آینده سینمای ایران به دست آورد.
طلوع خورشید جشنواره از غرب تهران
چهل و دومین دوره این جشنواره بینالملی در ظهر پاییزی بیست و هفتم مهرماه ماه ۱۴۰۴ در شرایطی در پردیس سینمایی مجموعه ایرانمال کار خود را آغاز کرد. همچون بسیاری از رویدادهای دیگر، در نخستین ساعات آغاز این جشنواره هم عوامل اجاریی در حال آماده سازی محیطی و تجهیز فضاهای جشنواره با پوسترها و تصاویر مرتبط باجشنواره بودند. پوسترهای جشنواره و تصاویری که با یک برگ سبز چنار (به عنوان نشان اصلی این دوره جشنواره) و برگهای زرد که نمایانگر فصل برگزاری این رویداد سینمایی هستند در گوشه گوشه پردیس سینمایی ایرانمال چشم میخوردند.
چالش محل برگزاری جشنواره چهل ودوم
انتخاب این مجموعه به عنوان میزبان این رویداد، خودش اولین حاشیه را پیش از آغاز جشنواره رقم زده بود.از همان ابتدا که این خبر منتشر شد، دوری راه و ترافیک مسیرهای منتهی به ایرانمال نکتهای بود که بسیاری از اهالی رسانه، صاحبان آثار و علاقهمندان برآن تأکید داشتند و این موارد را مانعی برای حضور پرشور مخاطبان معرفی کردند.
از سوی دیگر در دوره سی و هشتم (سال ۱۴۰۰) و آخرین باری که جشنواره فیلم کوتاه تهران دراین مجموعه برگزار شد، اعتراض محمد خزاعی رئیس وقت سازمان سینمایی به فضای لوکس جشنواره و بهرهبرداری تبلیغاتی مدیران این مجموعه از این رویداد فرهنگی در آیین اختتامیه آن دوره نیز حاشیهساز شده بود. در نتیجه، در سه دوره بعدی جشنواره، پردیس سینمایی ملت میزبانی از جشنواره را به عهده گرفت.
این موضوعی بود که هفته گذشته در نشست خبری بهروز شعیبی دبیر این دوره ازجشنواره هم به آن اشاره شد و او در پاسخ عنوان کرد: ما در مرکز تهران سالنهای زیادی نداریم که بتواند میزبان حجم زیاد مخاطبان باشد. ارتباط خوبی با مجموعه «ایرانمال» داشتیم و همچنان با پردیس سینمایی ملت و خانم پیرکاری ادامه دارد. از همان روز اول مهمترین دغدغه ما این بود که در تسهیلاتی در رفت و آمد مهمانان انجام دهیم. همکاری خوبی با شهرداری داشتهایم و اگر تمام دوستان در شهرداری و حمل و نقل شهری با ما همکاری داشته باشند قطعا اتفاقات خوبی رقم میخورد».
استقبال خوب مخاطبان از فیلمهای کوتاه
با این حال آنچه در روز اول جشنواره شکل گرفت نشان داد که بُعد مسافت تاثیر چندانی بر میزان حضور مخاطبان نداشته است و جمعیت قابلتوجهی مخاطبان فیلم ها بودند. جشنواره چهل ودوم افتتاحیه رسمی نداشت. ساعت ۱۱ صبح و پیش از برگزاری اولین نشست تخصصی، بهروز شعیبی دبیر جشنواه در صحبتهای کوتاهی ضمن خوشآمدگویی به حاضران و ادای احترام به روح شهدای جنگ ۱۲ روزه و گرامیداشت یاد ناصر تقوایی کارگردان فقید سینمای ایران عنوان کرد: قاعدتاً ما در این دوره افتتاحیه رسمی بهمعنای مرسوم نداریم، اما انشاءالله در اختتامیه جشنواره، برنامهای باشکوه پیشبینی کردهایم و امیدوارم در آن مراسم در خدمت همه شما عزیزان باشیم.
پس ازاین صحبتهای کوتاه بود که این نشست با عنوان «روایت در سینما و فیلم کوتاه» با حضور فرهاد توحیدی فیلمنامهنویس سینما در قامت استاد و ارائهدهنده برگزار شد. اجرای نشستها تخصصی جشنوراه امسال به عهده وحید رونقی است و فیلمسازان جوان و هنرجویان سینما که پیش از این برای حضوردر این نشستها ثبتنام کردهاند استقبال خوبی از آن داشتند.
ازدحام دوست داشتنی برای تماشای خلاقیت
نمایش آثار جشنواره در بخشهای مختلف مسابقه ملی، مستند، بینالملل و مسابقه فیلمهای اقتباسی از ساعت ۱۳ به صورت همزمان در ۹ سالن آغاز شد. با این حال از حدود ساعت ۱۵ و با آغاز نوبت دوم نمایش فیلمها بود که رفتهرفته به جمعیت علاقهمندان اضافه میشود.
همانطور که در بالا اشاره شد، دور بودن مجموعه ایرانمال از مرکز شهر و عدم دسترسی به امکانات حمل و نقل عمومی، این تلقی را به وجود آورده بود که به نسبت پردیس ملت مخاطبان کمتری به این دوره خواهند آمد، اما در نوبتها نمایش عصر و شب علاوه بر این که تمام بلیتها پیشفروش شده بود، حتی راهروی پردیس سینمایی نیز مملواز جمعیت شد. ازدحامی که گاهی نظم برگزاری جشنواره را نیز به هم میزد و در نتیجه کنترل ورود و خروج افراد دارای بلیت و کارت جشنواره را برای عوامل سخت میکرد.
در نوبت نمایش ساعت ۱۸، عملاً صفهای طولانی جلوی سالنها شکل گرفت. تعدای از صاحبان آثر، اهالی رسانه و مهمانان که کارت جشنواره را در اختیار داشتند، اما موفق به رزرو بلیت نشده بودند هم قصد ورود به سالن را داشتند که با تصمصم عوامل اجرایی مقرر شد طبق روال رویدادهای مشابه،ابتدا کسانی که بلیت در اختیار دارند وارد سالن شوند و در صورت تکمیل نشدن ظرفیت، افراد دارای کارت هم بتوانند وارد سالنها شوند.
نظرخواهی ازمخاطبان برای اهدای یک جایزه
نظرخواهی ازمخاطبان برای اهدای جایزه منتخب تماشاگران هم از جمله بخشهای جذاب هرجشنواره سینمایی است که در این دوره از جشنواره، به صورت دستی انجام میشود. مخاطبان هنگام ورود به سالن برگههایی را از عوامل اجرایی دریافت می کردند که نام فیلمهای آن نوبت با رنگهای متفاوت روی برگه درج شده است. تماشاگران هنگام خروج از سالن، نام فیلمها را از برگه جدا کرده و نام هر فیلم در صندوقهایی که به صورت مجزا با عناوین «خیلی پسنیدم»، «پسندیدم»، «میانه» و «نپسندیدم» مشخص شدهاند میاندازند.
دبیرخانه، ستاد خبری و استودیوهای پخش برنامههای تلویزیونی و رادیویی جشنواره در یک سمت طبقه G3 ایرانمال و سالنهای نمایش نیز در بال دیگر این طبقه قراردارند. فاصلهای که باعث میشود عوامل اجرایی و اهالی رسانه در این دو بخش در حال رفت و آمد باشند.این وضعیت اگرچه کار آنها را سخت کرده اما پویایی و جنب و جوش خاصی را به پردیس سینمایی بخشیده است.
سینماییهای سرگردان در بازار بزرگ!
از طرف دیگر، ناآشنایی اغلب مهمانان با فضای این پردیس سینمایی باعث شده تا هنگام خروج تماشاگران از سالن، بسیاری از آنها در راهروهای بخشهای مختلف مجموعه ایرانمال پراکنده شوند و حتی تعدادی از آنها عنوان میکردند که گم شدهاند! این گونه بود که در شامگاه روز اول جشنواره در هرگوشه از مجموعه ایرانمال میشد افرادی را دید که «بلیت به دست» و یا «کارت به گردنآویخته» در راهروها پراکنده هستند و به دنبال نزدیکترین مسیر به پردیس سینمایی یا محل پذیرایی میگردند.
تعداد اندک دروازههای ورودی یا همان گیتهایی که در ورودی دبیرخانه جشنواره و سالنهای نمایش ایجاد شدهاند باعث تشدید ازدحام و تأخیر حضور مخاطبان در سالنها می شود.جا دارد که مسئولان اجرایی جشنواره برای شبهای آینده تمهیدی در این زمینه بیاندیشند. این موضوع به ویژه در سانسهای شلوغ شب خود را بیشتر نشان میدهد.
چهرههایی که در جشنواره چهل و دوم فیلم دارند
سیاوش چراغیپورو آتش تقی پور دو بازیگر شناختهشدهای بودند که در اولین روز از برگزاری جشنواره فیلم فجر به تماشای آثار پرداختند. سیاوش چراغیپور در سه فیلم «چشم بسته»، «به صدای زمین گوش کن» و «تخطی» حضور دارد و آتش تقیپور بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون هم ایفاگر نقش کوتاهی در فیلم «بی گودی» به کارگردانی مصطفی اکبرزاده است.
البته در این دوره از جشنواره از بین بازیگران مشهور، چهرههایی همچون مهدی زمینپرداز، مریم بوبانی، الهام کردا، امیر نوروزی، علیرضا ثانیفر، صدف اسپهبدی و تورج الوند هم در آثر فیلمسازان جوان به ایفای نقش پرداختهاند.
لازم به یادآوری است، چهلودومین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران با شعار «خِردمحوری و اندیشهورزی» از ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۴ در پردیس سینمایی ایرانمال برگزار میشود. در این دوره، فیلمهای کوتاه کمتر از ۳۰ دقیقه در بخشهای سینمای ایران و بینالملل در گونههای داستانی، مستند، پویانمایی و تجربی به رقابت خواهند پرداخت.
انتهای پیام/