شناسهٔ خبر: 75430743 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

واتس‌اپ فعالیت چت‌بات‌های عمومی را محدود کرد

واتس‌اپ با تغییر سیاست‌های تجاری خود، استفاده از سکوی خود را برای چت‌بات‌های هوش مصنوعی عمومی ممنوع اعلام کرد؛ این تصمیم که از ۲۵ دی اجرایی می‌شود، دستیارهای هوش مصنوعی شرکت‌هایی مانند اوپن‌ای‌آی و پرپلکسیتی را تحت تأثیر قرار خواهد داد و راه را برای فعالیت انحصاری دستیار هوش مصنوعی متا هموار می‌سازد.

صاحب‌خبر -

شرکت متا، مالک واتس‌اپ، این هفته با افزودن بخش جدیدی با عنوان «ارائه‌دهندگان هوش مصنوعی» به شرایط استفاده از API تجاری خود، این تغییر را به صورت رسمی اعلام کرد.

بر اساس این سیاست جدید، توسعه‌دهندگان مدل‌های هوش مصنوعی اجازه نخواهند داشت تا دستیار‌های عمومی خود را در واتس‌اپ توزیع کنند. این محدودیت شامل حال کسب‌وکار‌هایی که از هوش مصنوعی برای ارائه خدمات به مشتریان خود استفاده می‌کنند، نمی‌شود. برای مثال، یک شرکت مسافرتی که از یک ربات برای پاسخگویی به مشتریان بهره می‌برد، با منعی برای فعالیت مواجه نخواهد شد.

سخنگوی متا در گفت‌و‌گو با تک‌کرانچ اعلام کرد که هدف اصلی API تجاری واتس‌اپ، کمک به کسب‌وکار‌ها برای پشتیبانی از مشتریان و ارسال به‌روزرسانی‌های مرتبط است. به گفته این شرکت، استفاده از این سکو برای توزیع چت‌بات‌های عمومی، یک مورد استفاده پیش‌بینی‌نشده بود که حجم بالایی از پیام‌ها را به سیستم‌های واتس‌اپ تحمیل کرده و به نوع متفاوتی از پشتیبانی نیاز داشت که این شرکت آمادگی آن را نداشت.

این تصمیم در شرایطی گرفته شده که مدل درآمدزایی واتس‌اپ از API تجاری خود، بر اساس قالب‌های پیام‌رسانی مانند بازاریابی، خدمات و احراز هویت طراحی شده است و این شرکت راهی برای دریافت هزینه از چت‌بات‌های عمومی نداشت. پیش از این، مارک زاکربرگ در گزارش مالی سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۵، پیام‌رسانی تجاری را ستون اصلی بعدی درآمدزایی این شرکت معرفی کرده بود.

با اجرایی شدن این سیاست، واتس‌اپ دیگر به عنوان بستری برای توزیع دستیار‌های هوش مصنوعی شرکت‌های دیگر در دسترس نخواهد بود و این اقدام عملاً دستیار هوش مصنوعی خود متا را به تنها گزینه موجود در این پیام‌رسان تبدیل می‌کند که بعد جدیدی از اقدامات انحصار طلبانۀ متا محسوب می‌شود.

انتهای پیام/