شناسهٔ خبر: 75417973 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

چت‌بات‌های عمومی از واتساپ حذف می‌شوند

برنا - گروه علمی و فناوری: واتساپ با تغییر قوانین Business API خود، دسترسی چت‌بات‌های عمومی را ممنوع کرد و تنها استفاده کسب‌وکارها برای خدمات مشتری مجاز خواهد بود. برنا - گروه علمی و فناوری: واتساپ با تغییر قوانین Business API خود، دسترسی چت‌بات‌های عمومی را ممنوع کرد و تنها استفاده کسب‌وکارها برای خدمات مشتری مجاز خواهد بود.

صاحب‌خبر -

پیام‌رسان واتساپ، سیاست‌های Business API خود را تغییر داد و چت‌بات‌های عمومی را از استفاده روی این پلتفرم ممنوع کرد. این اقدام احتمالاً بر دستیار‌های مبتنی بر واتساپ شرکت‌هایی مانند پرپلکسیتی، اپن‌ای‌آی و ... تأثیر خواهد گذاشت.

به گزارش انگجت، براساس قوانین جدید که از ۱۵ ژانویه ۲۰۲۶ اجرایی می‌شوند، ارائه‌دهندگان فناوری‌های هوش مصنوعی، از جمله مدل‌های زبان بزرگ، پلتفرم‌های هوش مصنوعی مولد و دستیار‌های عمومی، به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم حق استفاده از واتساپ Business API برای ارائه این فناوری‌ها را نخواهند داشت. متا تأکید کرد این محدودیت شامل کسب‌وکار‌هایی نمی‌شود که از هوش مصنوعی برای خدمات مشتریان استفاده می‌کنند.

واتساپ دلیل این تصمیم را تمرکز بر خدمات مشتری و پیام‌رسانی تجاری اعلام کرد. سخنگوی متا در این باره گفت: «هدف از واتساپ Business API کمک به کسب‌وکار‌ها برای ارائه پشتیبانی مشتری و ارسال به‌روزرسانی‌های مرتبط است و تمرکز ما حمایت از ده‌ها هزار کسب‌وکاری است که این تجربه‌ها را روی واتساپ می‌سازند.»

متا همچنین اشاره کرد استفاده‌های جدید از چت‌بات‌ها حجم پیام‌ها را افزایش داده و نیازمند پشتیبانی متفاوتی بوده که شرکت آمادگی آن را نداشته است؛ بنابراین استفاده‌هایی که خارج از «طراحی و تمرکز استراتژیک» API هستند، ممنوع اعلام شده‌اند.

سال گذشته، اپن‌ای‌آی چت‌بات چت‌جی‌پی‌تی را روی واتساپ عرضه کرد و اوایل امسال، Perplexity نیز چت‌بات خود را راه‌اندازی کرد تا از کاربران بیش از ۳ میلیارد نفری واتساپ بهره‌برداری کند. این چت‌بات‌ها قادر به پاسخ به پرسش‌ها، تحلیل فایل‌های رسانه‌ای، پاسخ به یادداشت‌های صوتی و تولید تصویر بودند که احتمالاً بار زیادی روی سیستم ایجاد کرده است.

مشکل بزرگ‌تر برای متا این بود که Business API یکی از منابع اصلی درآمد واتساپ است و کسب‌وکار‌ها بر اساس قالب‌های پیام‌های مختلف مانند بازاریابی، خدمات، احراز هویت و پشتیبانی شارژ می‌شوند. چون چت‌بات‌ها در طراحی API پیش‌بینی نشده بودند، واتساپ قادر به دریافت هزینه از آنها نبود.

مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا در گزارش مالی سه‌ماهه اول ۲۰۲۵ تأکید کرد پیام‌رسانی تجاری فرصت بزرگی برای کسب درآمد متا است: «اکنون بخش عمده کسب‌وکار ما تبلیغات در فید‌های فیسبوک و اینستاگرام است، اما واتساپ بیش از ۳ میلیارد کاربر فعال ماهانه دارد و پیام‌رسانی کسب‌وکار باید ستون بعدی کسب‌وکار ما باشد.»

انتهای پیام/

برچسب‌ها: