شناسهٔ خبر: 75425352 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ماهانه ۱۲‌هزار تن سیمان از مسیر ریلی نهاوند برای صادرات روانه بندرکاسپین می‌شود

رشت- ایرنا- بر اساس توافق اولیه بین مدیرکل راه‌آهن شمال۲ و مدیرعامل شرکت سیمان نهاوند قرار است ماهانه حدود ۱۲ هزار تن سیمان صادراتی از طریق مسیر ریلی برای صادرات به روسیه روانه بندرکاسپین شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا از راه آهن شمال۲، در نشستی که روز دوشنبه با حضور رحمت رحمت‌نژاد مدیرکل راه‌آهن شمال۲ و مدیرعامل شرکت سیمان نهاوند در ایستگاه راه‌آهن رشت برگزار شد، روند و ظرفیت حمل ریلی سیمان از کارخانه سیمان نهاوند به مقصد بندر کاسپین مورد بررسی قرار گرفت.

بر اساس توافق اولیه، مقرر شد ماهانه حدود ۱۲ هزار تن سیمان صادراتی از طریق واگن‌های لبه‌کوتاه به شمال کشور حمل شده و پس از تخلیه در بندر کاسپین، از مسیر دریایی به کشور روسیه ارسال شود.

مدیرکل راه‌آهن شمال۲ در این جلسه با تأکید بر آمادگی کامل این راه‌آهن برای پشتیبانی از حمل صادراتی کالا اظهار کرد: زیرساخت‌های لازم برای حمل ایمن و سریع محموله‌های فله و صنعتی فراهم شده و راه‌آهن شمال۲ آماده ارائه خدمات پایدار به صاحبان کالا و واحدهای تولیدی کشور است.

رحمت نژاد افزود: با هماهنگی‌های انجام‌شده میان اداره‌کل راه‌آهن شمال۲ و مسئولان بندر کاسپین، زمینه برای اجرای حمل ترکیبی جاده‌ای– ریلی–دریایی فراهم شده است و این مسیر می‌تواند به‌عنوان یک کریدور مؤثر صادراتی در حوزه دریای خزر نقش‌آفرینی کند.

مدیرکل راه آهن شمال۲ تصریح کرد: این نشست را می‌توان گامی مؤثر در جهت توسعه حمل‌ونقل ترکیبی و افزایش سهم صادرات دانست که در نهایت منجر به تقویت تعاملات تجاری و رونق اقتصادی در منطقه خواهد شد.

حوزه استحفاظی اداره کل راه‌آهن شمال٢ از خروجی ایستگاه هشتگرد در استان البرز شروع و ضمن در برگرفتن تقریبا تمام خطوط ریلی استان قزوین به ایستگاه رشت می رسد. ادامه این مسیر در آینده به بندانزلی و آستارا ختم خواهد شد.

به گزارش ایرنا، حوزه استحفاظی اداره‌کل راه‌آهن شمال۲ از ایستگاه هشتگرد در استان البرز آغاز می‌شود و پس از عبور از قزوین به رشت، کاسپین و آستارا ختم خواهد شد. خط ریلی قزوین – رشت که در اسفند ۹۷ افتتاح شد، دارای ۵۳ تونل به طول ۲۲ کیلومتر و بزرگترین پل ریلی کشور روی سد منجیل است و تکمیل آن نقش مهمی در کریدور بین‌المللی شمال–جنوب خواهد داشت.

اولین محموله بار گیلان از طریق خط ریلی نیز نیمه اردیبهشت ماه سال ۹۸ از مبدأ خوزستان به رشت رسید.