به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، بررسی وضعیت آمار تصادفات موتور سیکلت سواران پایتخت حاکی از افزایش نگرانکننده تلفات موتورسواران است. موتور سوارانی که بیشترین علت مرگ آنان همچنان ضربه مستقیم به سر و استفاده نکردن از کلاه ایمنی است.
با این حال، طبق آمار جدید سازمان پزشکی قانونی، سهم مرگ ناشی از ضربه ترکیبی به ۴۴ درصد افزایش یافته است؛ آماری که از شدت بیشتر برخوردها و تغییر الگوی آسیبها در تصادفات حکایت دارد.
سرهنگ رابعه جوانبخت، رئیس اداره تصادفات تهران بزرگ در توضیح این پدیده گفت: ضربه ترکیبی زمانی رخ میدهد که چند ناحیه حیاتی بدن از جمله سر، گردن، ستون فقرات و اندامهای داخلی بهصورت همزمان آسیب میبینند. این نوع صدمات معمولاً در تصادفاتی با سرعت بالا اتفاق میافتند و به دلیل فشار و جابجایی همزمان اعضای حیاتی بدن، منجر به مرگ سریع مصدومان میشوند.
به گفته وی، سرعت بالا مهمترین عامل در شدت تصادفات است. انرژی جنبشی با مجذور سرعت رابطه مستقیم دارد؛ یعنی دو برابر شدن سرعت میتواند انرژی برخورد را تا چهار برابر افزایش دهد. به همین دلیل، بیاحتیاطی یا اشتباه کوچک راننده در سرعتهای بالا اغلب به فاجعهای مرگبار منجر میشود.
آمارها نشان میدهد در نیمه نخست سال ۱۴۰۴، ۴۸ درصد از فوتیهای تصادفات رانندگی در تهران موتورسواران بودهاند. این رقم بیانگر سهم بسیار بالای این گروه در میان قربانیان حوادث ترافیکی است. وی تأکید کرد که موتورسواران به دلیل نداشتن حفاظ فیزیکی، در برابر برخوردها آسیبپذیرترین قشر ترافیکی بهشمار میروند.
سرهنگ جوانبخت به چند مورد از حوادث مرگبار اخیر اشاره کرد که نقش سرعت و بیاحتیاطی را در آنها بهروشنی میتوان دید:
در بزرگراه شهید همدانی، موتورسوار به دلیل سرعت بالا هنگام ورود به رمپ بزرگراه شهید فهمیده واژگون شد و در محل جان باخت.
در بزرگراه شهید متوسلیان، موتورسوار پس از سقوط روی زمین توسط خودروی سواری زیر گرفته شد و فوت کرد.
در بزرگراه شهید بابایی نیز، موتورسوار به علت عدم کنترل ناشی از سرعت زیاد واژگون و در دم جان باخت.
همچنین در تقاطع جمهوری، ورود به خط ویژه و برخورد با کامیون ولوو منجر به مرگ موتورسوار شد.
وی با ابراز تأسف از مرگ ترکنشینان موتورسیکلت، از خانوادهها خواست از سوار کردن کودکان و سالمندان روی موتورسیکلت خودداری کنند. به گفته وی، موتورسیکلت وسیلهای ایمن برای جابهجایی نیست و استفاده از کلاه ایمنی تنها یکی از راههای کاهش خطر است، نه تضمینی برای حفظ جان.
سرهنگ جوانبخت همچنین نسبت به تردد غیرمجاز موتورسواران در مسیرهای ممنوعه مانند تونلها و خطوط ویژه هشدار داد و افزود این مسیرها برای خودروهای امدادی و وسایل حملونقل عمومی طراحی شدهاند. حضور موتورسواران در چنین معابری، بهویژه در نقاط کور خودروهای سنگین و اتوبوسها، احتمال برخورد و حتی گازگرفتگی در تونلها را افزایش میدهد.
در جمعبندی این گزارش میتوان گفت افزایش تلفات موتورسواران در تهران نتیجه همزمان چند عامل است؛ سرعت غیرمجاز، رعایت نکردن اصول ایمنی، تردد در مسیرهای غیرمجاز و ضعف فرهنگ استفاده از تجهیزات ایمنی. پلیس راهور با اجرای طرحهای نظارتی و آموزشی تلاش دارد این آمار را کاهش دهد، اما بدون همکاری شهروندان و تغییر رفتار رانندگی، دستیابی به شهری ایمنتر ممکن نخواهد بود.
وی در پایان تأکید کرد که جان موتورسواران و همراهانشان ارزشمند است و با رعایت چند اصل ساده میتوان از بسیاری از حوادث دلخراش جلوگیری کرد: کاهش سرعت، استفاده از کلاه ایمنی استاندارد، پرهیز از تردد در خطوط ویژه و مسیرهای ممنوعه، و خودداری از حمل سرنشین اضافی.
پلیس راهور یادآور شد ایمنی شهری تنها با قانونمداری و مسئولیتپذیری شهروندان محقق میشود، نه با جریمه و برخوردهای سلبی.
انتهای پیام/