به گزارش خبرگزاری برنا از کردستان؛ اقبال خانی، رئیس اداره آموزش وپرورش استثنایی استان اظهار کرد: بیش از ۲۰۰ دانش آموز دارای آسیب شنوایی در مدارس با نیازهای ویژه و تحت آموزش تلفیقی - فراگیر در مدارس عادی استان مشغول به تحصیل می باشند .
خانی گفت: این دانش آموزان در مدارس استثنایی ۱۲ شهرستان و مناطق از جمله سنندج (ناحیه ۱و۲)، مریوان، سقز، کامیاران، دهگلان، قروه، بانه، دیواندره، بیجار، موچش وسروآباد از آموزش وپرورش استثنایی استان خدمات آموزشی، پرورشی، حمایتی و توانبخشی دریافت می کنند.
رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان با بیان اینکه با تشخیص به موقع ومداخله بهنگام می توان عوارض کم شنوایی و ناشنوایی را به حداقل رساند، تصریح کرد: جامعه با پذیرش واقع بینانه محدودیت فرد ناشنوا باید در راه پرورش استعدادها و توانایی های او یاری رسان باشد.
وی اضافه کرد: همچنین در سال تحصیلی جاری ۱۰۲ دانش آموز کم بینا ونابینادر مدارس استثنایی وتحت آموزش تلفیقی - فراگیر در مدارس عادی استان مشغول به تحصیل می باشند .
رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان با تأکید برتوانمندی دانش آموزان آسیب دیده بینایی به عنوان توانمندترین گروه معلولان افزود: معلولیت مشکل فرد نیست بلکه اساسا مشکل جامعه است.
وی عنوان کرد: افراد با آسیب شنوایی آثار ظاهری چندان مشخصی ندارند ومتاسفانه انزوای اجتماعی،چالش های روانشناختی وعملکردی وضعیت دشواری را پیش روی آنان قرار می دهد و احتمال ابتلا به اختلالات سلامت روان بیشتر را در این قشر افزایش می دهد.
خانی با بیان اینکه نابینایان در بسیاری از قابلیتها و ویژگیها از بقیه افراد جامعه توانمندتر هستند و باید شرایط، زمینه و امکانات مناسبی در اختیار آنان قرار گیرد، افزود: آموزش وپرورش استثنایی با توسعه کمی وکیفی آموزش تلفیقی وفراگیر تلاش می کند که دانشآموزان نابینا و ناشنوا همراه با سایر دانشآموزان در نظام آموزشی عادی مشغول به تحصیل شوند.
خانی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش وظیفه سنگین تبدیل نیروی انسانی به سرمایه انسانی را عهده داراست، یادآور شد: آموزش باید بر مبنای ظرفیت دانشآموزان باشد، چرا که هر دانشآموز نیازهای مخصوص به خودرا دارد و بر اساس همین نیازها باید آموزشهای لازم را دریافت کند.