شناسهٔ خبر: 75400450 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

نیاز معابر کشور ۵۰ هزار دوربین هوشمند ترافیکی است/ سامانه ثبت تخلف فقط در ۵۴ شهر

رئیس اجراییات پلیس راهور فراجا با اشاره به کمبود دوربین‌های هوشمند ثبت تخلف رانندگی در کشور گفت: پوشش کامل و دقیق راه‌های درون‌ و برون‌شهری کشور برای رصد وضعیت ترافیکی و ثبت تخلف رانندگی نیازمند ۵۰ هزار دوربین هوشمند است.

صاحب‌خبر -

سرهنگ جلیل جمشیدی‌راد روز یکشنبه در گفت‌وگویی با اشاره به روند همکاری پلیس با دستگاه‌های اجرایی در حوزه انجام فعالیت های نظارتی، افزود: از سال ۱۳۹۳، پلیس راهور تعامل نزدیکی با سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای برقرار کرده که این همکاری موجب رشدی چشمگیر در نصب و بهره‌برداری از دوربین‌های هوشمند نظارتی و ثبت تخلفات رانندگی در معابر برون‌شهری شده است.

وی با بیان اینکه این همکاری و تعامل همچنان در بهترین سطح دارد، اظهار کرد: چالش اصلی پلیس راهور برای رصد شرایط و ثبت تخلفات رانندگی در راستای برقراری نظم و انضباط ترافیکی در حوزه درون‌شهری است چراکه مسئولیت اصلی نصب دوربین‌های نظارتی هوشمند ترافیکی و ثبت تخلف در معابر درون شهری با شهرداری‌ است.

سامانه های هوشمند نظارت ترافیکی در ۵۴ شهر از مجموع ۱۲۰۰ شهر کشور

سرهنگ جمشیدی‌راد افزود: از مجموع ۱۲۰۰ شهر دارای شهرداری در سطح کشور، حدود ۵۴ شهر که بیشتر آن‌ها نیز مراکز استان‌ها هستند، سامانه های نظارتی(دوربین) هوشمند ترافیکی دارند.

وی افزود: البته برخی از شهرهای کوچک کشور نیاز کمتری برای استفاده از این تجهیرات را دارند، اما از نظر کمی و کیفی، وضعیت فعلی برای ما رضایت‌بخش نیست، مهم‌ترین چالش در این حوزه تعدد شهرداری‌هاست؛ چرا که در حوزه برون‌شهری پلیس تنها با سازمان راهداری طرف است، اما در حوزه شهری باید با شهرداری‌ها تعامل داشته باشد.

رئیس اجراییات پلیس راهور از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای میان پلیس راهور و وزارت کشور در اواخر سال گذشته خبر داد و گفت: در قالب این تفاهم‌نامه، هماهنگی برای نصب یکپارچه دوربین‌های ثبت تخلف و تقویت مراقبت‌های الکترونیکی در سطح شهرها آغاز شده است، بر اساس این توافق، تاکنون حدود پنج هزار دوربین جدید تامین و نصب آنها در معابر آغاز شده و که تعدادی از آن‌ها فعال شده اند، همچنین در حوزه سامانه‌های ثابت لیزرگان(سیستم سرعت سنج مبتنی بر فناوری لیزر) نیز تجهیزات جدید خریداری و در حال استقرار است.

وی در تشریح وضعیت شهرهای بزرگ هم اظهار کرد: در تهران بخش قابل توجهی از دوربین‌های ثبت تخلف غیرفعال است، اما شهرهایی مانند اصفهان، تبریز، مشهد و شیراز از نظر کمی و کیفی وضعیت بسیار بهتری دارند و در شرایط نزدیک به مطلوب قرار گرفته‌اند.

سرهنگ جمشیدی‌راد با اشاره به اینکه علت اصلی مشکلات تهران فرسودگی و ضعف در نگهداری تجهیزات است، گفت: در سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ بیش از هزار دوربین ثبت تخلف در سطح پایتخت فعال بود، اما به‌دلیل استهلاک و نبود پشتیبانی مستمر، بخش زیادی از آن‌ها از مدار خارج شده‌اند که این موضوع کنترل تخلفات در تهران را با چالش مواجه کرده است.

وی ادامه داد: البته اکنون همکاری مناسبی میان شهرداری پایتخت و پلیس راهور تهران برقرار شده و عملیات نصب دوربین‌های جدید و به‌روزرسانی دوربین‌های قدیمی نیز در دست انجام است.

رئیس اجراییات پلیس راهور فراجا کمبود دوربین‌ها را معضل اصلی در مدیریت ترافیک کشور دانست و گفت: بیشترین کاستی مربوط به حوزه درون‌شهری است، اما در جاده‌های برون‌شهری نیز به‌دلیل وسعت کشور و توسعه شبکه راه‌ها، با کمبود قابل توجهی از سامانه‌های ثبت تخلف مواجه هستیم.