گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، محمد حیدریپور ـ مستندهایی از جنس «آن مرد با اتوبوس آمد» در سینمای ایران کمتر ساخته میشوند، اما ساخت چنین فیلمهایی نادر نیست، نیما مهدیان با روایتی طنزآمیز به تاریخچه اتوبوسرانی در ایران پرداخته، شبیه آنچه رضا استادی در «بنز ایرانی» انجام داده، هر دو با سیاست و تاریخ و گرایشهای حزبی شوخی کرده و از سینما و موسیقی و شخصیتهای آشنا، وام گرفتهاند تا قصه شان را روایت کنند.
فیلم نیما مهدیان، سرحال و بازیگوشانه است، اطلاعات جالب و دست اولی دارد و روایت را به خوبی کنار هم میچیند، سعی میکند به سیاست وارد نشود، اما گاهی سیاسی میشود. نه آنقدر که بخواهد از سیاست برای خود، وزن و اعتبار به وجود بیاورد، «آن مرد با اتوبوس آمد» نشان میدهد که کارگردان تنها مستندساز نیست بلکه آشنایی کاملی با سینمای داستانی دارد و به موقع و در توان از فیلمها وام گرفته و البته به سینمای داستانی، خود را وابسته نکرده است. گفتار متن و اجرای درست آن، یکی از امتیازهای شنیدنی فیلم است. فیلمی پر از موسیقی و صداها و افکتهاست که در خدمت روایت و ایجاد حس و حال به کار رفتهاند.
«آن مرد با اتوبوس آمد» از دل تحقیقی گسترده متولد شده، تصاویر خوبی از بعضی رخدادها دارد و بعضی ماجراها مثل ورود اتوبوس برقی به تهران و جمع شدن آن، پس از کرباسچی را به خوبی نمایش میدهد، تحلیل میکند و ذهن تماشاگر را نسبت به پارهای موارد حساس میکند. فیلمساز ایدههای فراوانی داشته و گویی دلش نیامده، از خیر بعضی از آنها بگذرد، به همین دلیل خرده روایتها در فیلم زیاد است، مثلا پسری که در اتوبوس، احساسش را نسبت به بقیه مسافران میگوید. یا در انتهای فیلم اشاره طولانی به دستفروشی و حضور دستفروش ها، البته که نشان دهنده یک اتفاق و ثبت آن است، اما زیادی طول میکشد.
«آن مرد با اتوبوس آمد» نشان میدهد که میشود درباره سیر صنعت یا پدیدهها در ایران، فیلم جذاب ساخت. فیلمی که مخاطب خاص و عام آن را تماشا کند و به اندازه درک و فهم خود با فیلم ارتباط برقرار کند، آنها که فیلم «یک وجب خاک» نیما مهدیان را دیدهاند از تماشای «آن مرد با اتوبوس آمد» تعجب میکنند فیلمساز بازیگوش و طناز این فیلم به روای جستجوگر و جدی فیلم «یک وجب خاک» شباهتی ندارد. این هم نشان دهنده توانایی این فیلمساز در ورود به حوزههای اجتماعی و اسیر نشدن در روایتهای کلیشهای است. «آن مرد با اتوبوس آمد» یک فیلم شهری و تاریخی است که علاوه بر روایت تاریخ اتوبوسرانی در ایران، بخشی از فرهنگ شهرنشینی و افت و خیزهای ورود مدرنیته به ایران را ثبت کرده است.
«آن مرد با اتوبوس آمد» تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی است و در فیلیمو عرضه شده است.
انتهای پیام/