فیلم سینمایی «مجنون» به کارگردانی مهدی شامحمدی رشادتهای شهید مهدی و مجید زینالدین به همراه همرزمان خود در جزیر مجنون و عملیات تاریخی خیبر را به تصویر کشده است. این فیلم محصول سازمان هنری رسانهای اوج است، و در آن سجاد بابایی، بهزاد خلج، شبنم قربانی، محمد رشنو، سید مهدی حسینی، افشین حسنلو، محمدرسول صفری و حسام منظور ایفای نقش دارند.
رضا کشاورزی، برنامه ریز و دستیار کارگردان فیلم «مجنون» در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز در خصوص نحوه همکاریاش با این فیلم سینمایی گفت: با دعوت عباس نادران، تهیه کننده فیلم، به پروژه اضافه شدم. این نخستین تجربه همکاریمان بود و از آنجایی که همواره علاقمند به سینمای جنگی هستم، حضور در این فیلم را با اشتیاق پذیرفتم. در آن مقطع تازه فیلم «متروپل» را به پایان رسانده بودم و پس از آن وارد پروژه «مجنون» شدم. فیلمنامه ساختاری منسجم و قوی داشت و وقتی با مهدی شامحمدی صحبت کردم، با وجود آنکه اولین فیلم بلندش بود، اما به دلیل سابقه درخشانش در مستند، مشخص بود که نگاه و اندیشهای متفاوت دارد. همین باعث شد حس کنم همکاریمان میتواند نتیجهای موفق داشته باشد که خوشبختانه همینطور هم شد و «مجنون» یکی از برجستهترین آثار دفاع مقدسی سالهای اخیر تبدیل لقب گرفت.
وی فرآیند برنامه ریزی و تولید آثار جنگی را چالش برانگیز دانست و توضیح داد: فیلمهای جنگی به طور طبیعی با اتفاقاتی پیش بینی ناپذیر همراه هستند؛ از هماهنگیهای نظامی گرفته تا شرایط جوی و محدودیتهای لوکیشن. در این میان نقش برنامه ریز سختتر میشود. با این حال، تیمی که کنار هم بودیم بسیار حرفهای عمل کرد. به عنوان مثال وقتی با بهزاد جعفری، طراح صحنه کار میکنی، هنر و تجربهاش بسیاری از موانع را از میان برمیدارد. از سوی دیگر، حمایت عباس نادران به عنوان تهیه کننده در بخشهایی مثل تامین مجوز برای سکانسهای جنگی بسیار تاثیرگذار بود. یکی از موارد خاص، صحنههایی بود که باید در کانال میگرفتیم و مجوز شلیک نداشتیم، اما با پیگیریهای تهیه کننده موفق شدیم در همان زمان محدود، انفجارها را ضبط کنیم.
کشاورزی بیان کرد: ساخت فیلم در این ژانر به دلیل سختی تولید و حساسیت موضوع، کار سادهای نیست. از تهیه کننده و کارگردان گرفته تا عوامل صحنه، همه باید تمام توانشان را بگذارند تا اثری آبرومند از یک شخصیت ملی روی پرده برود. تصورم این است که «مجنون» در این زمینه موفق ظاهر شد.
وی به یکی از دشوارترین بخشهای فیلم یعنی هماهنگی هنروران اشاره کرد و گفت: در جنوب کشور تعداد هنروران انگشت شمار است به خصوص که باید شرایط سختی را هم تاب میآوردند. با این حال ما تلاش کردیم فضایی ایجاد کنیم که حس و حال آن دوران به هنرورها منتقل شود. از موسیقی گرفته تا نوع پذیرایی، همه چیز طوری طراحی شده بود که آنها را در فضای آن دوران قرار دهد. این نوع فضاسازی باعث میشد حتی افرادی که تجربه حضور در صحنههای جنگی و دشوار را نداشتند، ناخودآگاه وارد حال و هوای نقش شوند.
دستیار کارگردان فیلم «مجنون» با اشاره به چالشهای روزهای فیلمبرداری، از جمله شرایط نامساعد آب و هوایی، یادآور شد: روزهایی بود که به دلیل بدی آب و هوا و ریزش باران فیلمبرداری دچار چالش میشد حتی به تعطیلی کار میرسید اما با کمک تیم تهیه و تولید، از این موانع هم عبور کردیم.
وی که سابقه طولانی در پروژههای جنگی دارد، سطح کیفی «مجنون» را قابل توجه دانست و افزود: در فیلمهای جنگی ضریب خطا به دلیل تعداد زیاد هنرور بالا میرود و معمولا روی پرده خودش را نشان میدهد اما در «مجنون» این میزان خطا به حداقل رسیده است و این اتفاق را مدیون تیم حرفهای هستم. وقتی فیلم را بر پرده دیدم، حس کردم اثری دقیق، یکدست و خوش ساخت ارائه شده است.
کشاورزی همچنین گفت: در زمان خواندن فیلمنامه، درباره برخی سکانسها با شامحمدی بحث میکردم و معتقد بودم ممکن است اجرایشان سخت باشد، اما او با باور کامل به پروژه، اصرار داشت که سکانسها همانطور که نوشته شدهاند، اجرا شوند. وقتی نتیجه نهایی را دیدم، به او گفتم خوشحالم که پای آن سکانسها ایستادی، چون حذفشان لطمه بزرگی به کلیت کار وارد میکرد.
وی در پاسخ به این که کدام سکانس «مجنون» را بیشتر دوست دارد، گفت: «صحنهای که شهید زینالدین خبر شهادت شهید همت را پای بیسیم میشنود، برایم بسیار تاثیرگذار بود. از قضا همان شب، بیآنکه بدانم، شب شهادت شهید همت بود. این همزمانی، همراه با بارانی که بارید، فضای خاصی ایجاد کرد که در هیچ کدام از پروژههای قبلی تجربهاش نکرده بودم.
دستیار کارگردان فیلم «مجنون» درباره وضعیت سینمای دفاع مقدس و تاثیر جریانهای رایج سینما گفت: صادقانه بگویم، کمدیهای تکراری، ضربه سنگینی به سینمای ما زدهاند و ژانرهای دیگر را به حاشیه بردهاند. اگر قرار است فیلمی درباره شخصیتهای ملی یا مذهبی ساخته شود، نباید مانع تراشی کرد.
وی در پایان با بیان ظرفیت بالای «مجنون» در ایجاد ارتباط با مخاطب عام گفت: فیلم سینمایی «مجنون» به دلیل زبان صادقانه و لحنی که دارد، میتواند با عموم مردم ارتباط برقرار کند. امروز فاصله ذهنی مخاطب با سینمای دفاع مقدس زیاد شده و اگر تبلیغات درستی برای این فیلم انجام شود، بدون شک دیده خواهد شد. فیلمی که خوب ساخته شده، باید امکان دیده شدن داشته باشد. «مجنون» فیلم شریفی است و دیدهشدن آن، ادای دینی است به شهدا و البته به خودمان.
انتهای پیام/