شناسهٔ خبر: 75378725 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

علیرضا محصولی، نویسنده فیلمنامه «مجنون» در گفت‌و‌گو با «جوان» از تجربه حضور در این فیلم می‌گوید

«مجنون» قصه انتخاب میان عشق و مرگ است

علیرضا محصولی، نویسنده فیلم «مجنون» درباره همکاری خود با این اثر سینمایی به «جوان» گفت: ابتدا با ارائه یک فیلمنامه سینمایی در ژانر درام پلیسی که بعد‌ها به صورت سریال بسط داده شد، به خانواده اوج اضافه شدم. 

صاحب‌خبر -
 جوان آنلاین: فیلم سینمایی «مجنون» به کارگردانی مهدی شامحمدی محصول سازمان هنری- رسانه‌ای اوج است که بخشی از حماسه‌آفرینی شهیدان مهدی و مجید زین‌الدین در جزیره مجنون و عملیات بزرگ خیبر را به تصویر می‌کشد. سجاد بابایی، بهزاد خلج، شبنم قربانی، محمد رشنو، سیدمهدی حسینی، افشین حسنلو، محمدرسول صفری و حسام منظور در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند.
علیرضا محصولی، نویسنده فیلم «مجنون» درباره همکاری خود با این اثر سینمایی به «جوان» گفت: ابتدا با ارائه یک فیلمنامه سینمایی در ژانر درام پلیسی که بعد‌ها به صورت سریال بسط داده شد، به خانواده اوج اضافه شدم. 
برای پروژه شهید زین‌الدین چند نفر پیش از من طرح‌هایی ارائه داده بودند، اما دوستان سازمان اوج با توجه به فیلمنامه‌هایی که از من خوانده بودند تصمیم گرفتند نگارش متن نهایی را به من بسپارند. من که آرزوی ۱۰ ساله کار در موضوع دفاع مقدس را داشتم بلافاصله قبول کردم و بعد از خواندن طرح‌ها پیشنهاد دادم طرح خودم را برای این شهید بنویسم که با موافقت دست اندرکاران مشغول کار شدم. 
وی با اشاره به حجم پژوهش‌های انجام‌شده برای نوشتن فیلمنامه «مجنون» گفت: پژوهش بخش اصلی کار بود. علاوه بر مطالعه منابع مکتوب و تاریخ شفاهی، آرشیو مستند‌ها و شنیدن مصاحبه همرزمان شهید را مرور می‌کردم و حتی صوت بی‌سیم‌های عملیات‌های مختلف را گوش می‌دادم، به طوری که صدای فرماندهان برایم آشنا شده بود و تشخیص می‌دادم این صدای کدام شخص است. 
او درباره روند آماده شدن فیلمنامه توضیح داد: حدود سه ماه پروسه پژوهش و نوشتن نسخه اولیه فیلمنامه زمان برد، اما بازنویسی‌ها تا بیش از پنج ماه پس از آن ادامه داشت. واقعیت این است که هیچ وقت زمان کافی به معنای مطلق وجود ندارد، اما با توجه به محدودیت‌های تولید، به نتیجه‌ای رسیدیم که برای من رضایت بخش بود. 
محصولی چالش اصلی نوشتن فیلمنامه را حفظ وفاداری به واقعیت و در عین حال جذابیت دراماتیک برای مخاطب امروز دانست و افزود: سخت‌ترین بخش این بود که به دام شعارزدگی نیفتیم و در عین حال روح حماسی کار را حفظ کنیم. 
نویسنده «مجنون» درباره شیوه همکاری با مهدی شامحمدی هم گفت: ارتباط من با کارگردان خیلی نزدیک بود و از همان روز‌های نخست جلسات مشترک مداوم داشتیم. کارگردان نگاه خلاق خود را در اختیار من گذاشت و به همین دلیل هماهنگی طبیعی بین متن و تصویر شکل گرفت. 
محصولی در خصوص نحوه انتخاب بازیگران و مشارکت او به عنوان نویسنده در این پروژه بیان کرد: بخش اصلی انتخاب بازیگر برعهده کارگردان بود، اما در برخی نقش‌ها نظر من هم پرسیده شد و بر اساس توصیف‌های موجود در فیلمنامه پیشنهاد‌هایی شکل گرفت. 
این فیلمنامه نویس در پاسخ به اینکه سکانس منتخب فیلم از نظر او چیست، گفت: از همان روز‌های اول برای من صحنه تصمیم شهید بر حفظ جزیره مجنون در حالی که خیلی‌ها عقب‌نشینی کرده بودند به شدت دراماتیک بود. می‌دانستم اگر فیلم قله درخشانی داشته باشد، همان جاست و باید روی آن سرمایه گذاری کرد. 
وی افزود: جنگ تنها بستر داستان است، اما اصل ماجرا آدم‌ها هستند، به همین دلیل فیلم میان میدان نبرد، خانه و لحظات خلوت تقسیم شد تا ریتم کار برای تماشاگر متنوع باشد. 
محصولی با تأکید بر اینکه نتیجه فیلم به روح فیلمنامه‌ای که نوشته شده بود نزدیک است، اظهار داشت: طبیعی است که در زمان اجرای اثر با فیلمنامه تغییراتی وجود داشته باشد، اما خوشبختانه فیلم نهایی بسیار نزدیک به روح فیلمنامه است. شاید برخی جزئیات حذف یا ساده‌سازی شده باشد ولی کلیت آن همان چیزی است که نوشته بودم، حتی می‌توانم بگویم برخی سکانس‌ها از فیلمنامه هم بهتر اجرا شده‌اند. 
او درباره موفقیت «مجنون» در جشنواره فیلم فجر بیان کرد: موفقیت جشنواره‌ای برای ما شیرین بود، چون زحمات گروه دیده شد، اما در بخش کارگردانی در حق مهدی شامحمدی اجحاف شد. مهم‌تر از تعداد جوایز تأثیری بود که فیلم روی مخاطب گذاشت که بزرگ‌ترین دستاورد ما بود. محصولی درباره عدم‌دریافت سیمرغ در بخش فیلمنامه گفت: نه از گرفتن تندیس باید خوشحال شد و نه از محروم ماندن ناراحت. تلاش می‌کنم این نگاه را داشته باشم. 
محصولی در پاسخ به اینکه «مجنون» چه سرنوشتی در اکران عمومی خواهد داشت، گفت: مطمئنم مخاطب عام هم با فیلم ارتباط می‌گیرد، چون فیلم صرفاً درباره جنگ نیست بلکه درباره انسان‌هایی است که از جنس خودمان بودند و کار‌های حیرت انگیزی انجام دادند. 
او همچنین درباره موقعیت سینمای دفاع مقدس در سال‌های اخیر عنوان کرد: نقطه قوت این ژانر حضور نسل جدید فیلمسازانی است که نگاه جدید‌ی به این جنس سینما دارند، اما ضعف، تکرار برخی کلیشه‌هاست که باعث فاصله گرفتن مخاطب جوان می‌شود. علیرضا محصولی تأکید کرد: لازم است در فیلم‌هایی که ژانر دفاع مقدس است تمرکز روی فرمانده‌ها باشد، چون فرماندهان نقش کلیدی داشتند، اما به نظرم زمان آن رسیده روایت‌های متنوع‌تری نیز در این ژانر ساخته شود؛ قصه سربازان عادی، خانواده‌ها و مردم غیرنظامی که جنگ را زیستند. او در پایان گفت: فیلم «مجنون» تنها قصه جنگ نیست بلکه قصه انسان‌هایی است که میان عشق و مرگ انتخاب می‌کنند، برای همین باید به سینما آمد و این انتخاب را روی پرده باهم تماشا کرد.