
به گزارش خبرگزاری برنا لرستان ؛در این برنامه که با هدف بررسی و رفع مشکلات مراجعان برگزار شد، طالب یاسمی رئیس شورای هماهنگی بانکهای استان و مدیر شعب بانک ملی لرستان، به همراه جمعی از مدیران و کارکنان بانکهای دولتی و خصوصی حضور یافتند و به صورت مستقیم به سؤالات و درخواستهای نمازگزاران پاسخ دادند.
پاسخگویی شفاف، اعتماد عمومی را تقویت میکند
یکی از نقاط قوت این برنامه، ارائهی گزارش عملکرد نظام بانکی استان پیش از خطبههای نماز جمعه بود؛ جایی که رئیس شورای هماهنگی بانکها با اشاره به آمارهای تسهیلات ازدواج و فرزندآوری، به مردم اطمینان داد که بانکها در مسیر اجرای قانون «جوانی جمعیت» مصمم و مسئولانه عمل میکنند. اعلام اولویتبخشی به پروندههای معوق و تعیین ضربالاجل تا نیمه آبانماه برای تسریع در پرداخت تسهیلات، گواهی بر این تعهد است.
از ساختار تا میدان؛ تحولی در نوع خدمترسانی
اگرچه ارائه خدمات بانکی در چارچوبهای سازمانی و از طریق سیستمهای دیجیتال روز به روز گستردهتر میشود، اما تجربهی حضور میدانی مدیران در میان مردم نشان داد که هیچچیز جای ارتباط چهرهبهچهره و شنیدن صدای واقعی مردم را نمیگیرد. این مدل از خدمترسانی، نهتنها مشکلات را از نزدیک و دقیقتر آشکار میکند، بلکه به تقویت سرمایه اجتماعی بانکها نیز کمک مینماید.
نقش نهادهای حامی در تسهیل خدمترسانی
در حاشیه این برنامه، یاسمی از حمایتهای نماینده ولیفقیه در استان و همکاریهای استانداری لرستان قدردانی کرد؛ حمایتی که به گفته او، زمینهساز تعامل سازنده میان نهادهای اجرایی و بانکی شده و باعث تسریع در روند حل مشکلات مردم گردیده است.
گامی برای الگوسازی ملی
برپایی میز خدمت بانکی در خرمآباد، تنها یک برنامه نمادین نبود؛ بلکه میتوان آن را مدلی قابل تکرار برای سایر استانها دانست. این اقدام، اگر بهصورت مستمر و منظم تداوم یابد، میتواند مسیر تحول در فرآیندهای پاسخگویی، کاهش بوروکراسی، ارتقای رضایتمندی مردم و بهبود چهرهی اجتماعی نظام بانکی را هموار سازد.
گام عملی بانکها برای تکریم مردم
یاسمی در حاشیه این برنامه با تأکید بر ضرورت ارتباط بیواسطه میان مردم و نظام بانکی گفت: بانکها خود را خدمتگزار مردم میدانند و تلاش دارند با همکاری و همافزایی، مسیر خدمترسانی را هموار سازند.
وی افزود: در میز خدمت، مشکلات مردمی بهصورت موردی بررسی و راهکارهای لازم برای تسریع در انجام امور بانکی ارائه شد.
ارائه گزارش عملکرد بانکها در تریبون نماز جمعه
رئیس شورای هماهنگی بانکهای لرستان پیش از خطبههای نماز جمعه خرمآباد، گزارشی آماری از عملکرد بانکهای استان در زمینه پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری ارائه کرد.
یاسمی گفت: تمرکز بانکهای استان بر اجرای دقیق قانون جوانی جمعیت و تسریع در پرداخت تسهیلات حمایتی ازدواج و فرزندآوری است.
تکلیف بانکها برای تسریع در پرداخت تسهیلات
یاسمی خاطرنشان کرد: بانکها مکلف شدهاند با اولویتبخشی به پروندههای معوق، تا نیمه آبانماه بخش عمدهای از صف موجود متقاضیان وام ازدواج و فرزندآوری را تعیین تکلیف کنند.»
به گفته وی، در پایان دوره اجرای مصوبات، عملکرد بانکها ارزیابی و از واحدهایی که همکاری مؤثر و عملکرد مطلوبی در پرداخت تسهیلات داشته باشند، تقدیر بهعمل خواهد آمد.
قدردانی از حمایت مسئولان استانی
رئیس شورای هماهنگی بانکهای استان لرستان ضمن قدردانی از حمایتهای نماینده ولیفقیه در استان و پیگیریهای استانداری گفت:«تعامل سازنده میان نهادهای اجرایی و بانکی، موجب تقویت اعتماد عمومی و تسریع در حل مشکلات مردم میشود.»
تعامل مستقیم بانکها و مردم؛ نشانه تحول در خدمترسانی
برپایی میز خدمت بانکی در مصلی خرمآباد، جلوهای از حضور میدانی مسئولان بانکی در میان مردم و عزم نظام بانکی برای پاسخگویی مستقیم به مطالبات مردمی است؛ اقدامی که میتواند به الگویی برای سایر استانها در مسیر ارتقای اعتماد عمومی و بهبود فرآیندهای خدمات بانکی تبدیل شود.
گزارش :امیر محمود داودی نژاد