شناسهٔ خبر: 75369417 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

گفت‌وگو|

ارائه خدمات اضافی در مدارس غیردولتی؛ راهی برای بهبود کیفیت آموزش یا برهم‌زننده عدالت آموزشی؟

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر‌دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مدارسی که خدمات اضافی دارند و شهریه‌شان بالا است اغلب موفق هستند، گفت: عدالت آموزشی را نباید از مدارس غیردولتی پیگیر باشیم و باید از دولت پیگیری کنیم که خوشبختانه اقدام‌های خوبی در این راستا در حال انجام است.  

صاحب‌خبر -
خبرگزاری میزان -

افزودن خدمات اضافه در مدارس غیردولتی در بین تعدادی از مدیران و صاحبان این مدارس شبیه نوعی بنگاه‌داری شده و شهریه این مدارس را نیز افزایش داده است؛ البته در بیشتر موارد والدین با رضایت خودشان این شهریه را پرداخت می‌کنند، اما به نظر می‌رسد که این مسئله عدالت آموزشی را زیر سوال می‌برد.

در همین رابطه احمد محمودزاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر‌دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با میزان ضمن اشاره به اینکه مدارس غیردولتی دارای چارچوب‌هایی هستند و اینگونه نیست که هر خدمتی را دوست داشته باشند بتولنند به خدمات مدرسه اضافه کنند، گفت: سند تحول بنیادین از ما در مدرسه همه چیز از جمله تربیت بدنی، مهارت‌های پایه، مهارت‌های کسب و کار و حرفه‌ای، علم و آموزش، تربیت و اعتقاد را می‌خواهد و این موارد بسیار وسیع است از طرفی دیگر دانش‌آموز در تراز انقلاب اسلامی دانش‌آموزی است که دارای ۴۳ شاخص باشد و در این زمینه در مواردی دچار ضعف هستیم و ممکن است برای جبران این ضعف‌ها مدارس هزینه‌هایی را انجام دهند و کارهای فوق برنامه‌ای را داشته باشند. 

وی با بیان اینکه هم شهریه و هم کار‌های فوق برنامه در مدارس غیردولتی چهارچوب دارد و برایشان عدد و ساعت مشخص اعلام کردیم، افزود: فعالیت‌های آموزشگاهی ما چهارچوب دارد و همچنین خدمات اضافی نظیر لباس و غذا نیز دارای چارچوب است و در بخش‌نامه تاکید شده است که در حد متعارف و نرخ رسمی باشد که دستگاه‌های متولی اعلام می‌کنند.

موفقیت مدارسی که خدمات اضافی دارند و شهریه‌ بالا دریافت می‌کنند

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر‌دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مدارسی که خدمات اضافی دارند و شهریه‌شان بالا است اغلب موفق هستند، بیان کرد: یکی از مشکلاتی که سبب عدم موفقیت تعدادی از مدارس دیگر شده است منابع مالیشان است.

محمودزاده توضیح داد: باید اطلاع رسانی و آگاهی بخشی کنیم و لازم است به صورت دقیق تشریح شود که برای چه هزینه‌ای در این مدرسه این مبلغ پول گرفته می‌شود البته ممکن است بخشی جزئی تخلف‌هایی انجام دهند که ما باید از آن جلوگیری کنیم.

وی در واکنش به این موضوع که خدمات اضافی در مدارس غیردولتی با عدالت آموزشی در تضاد است، ضمن تاکید بر اینکه رئیس جمهور و وزیر آموزش و پرورش به دنبال تقویت مدارس دولتی هستند، گفت: نهضت ملی مدرسه‌سازی در حال انجام است و رئیس جمهور شخصا پیگیر تحول در کلاس درس است و همه این موارد در راستای برقراری عدالت آموزشی در حال انجام است و وزیر آموزش و پرورش همواره در سخنرانی‌هایش بر این موضوع تاکید دارد که مدارس دولتی ما باید انقدر با کیفیت باشد که خانواده‌ها با خیال راحت دانش‌آموزانشان را در آن ثبت نام کنند.

عدالت آموزشی را نباید از مدارس غیردولتی پیگیر باشیم

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر‌دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش ضمن بیان اینکه در این راستا گام‌های خوبی برداشته شده و اولین گروه از پروژه‌های نهضت مدرسه‌سازی در راستای عدالت آموزشی افتتاح شده است گفت: عدالت آموزشی را نباید از مدارس غیردولتی پیگیر باشیم و باید از دولت پیگیری کنیم که خوشبختانه اقدام‌های خوبی در این راستا در حال انجام است. 

انتهای پیام/