به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا «فاطمه شهرابی»، با توجه به افزایش هزینه ویزیت روانشناسان و مشاوران و گسترش روزافزون استفاده از هوش مصنوعی در جامعه بسیاری از مردم برای کاهش هزینهها یا در دسترسبودن سریعتر در زمان بروز اضطراب، مشکلات روحی یا تنشهای فردی به گفتوگو و مشورت با سامانههای هوش مصنوعی روی میآورند.
در حالی که این روند میتواند پیامدهای نگرانکنندهای داشته باشد چرا که منابع پاسخگویی هوش مصنوعی علمی نیست و ممکن است در صورت دریافت اطلاعات اشتباه یا تفسیر نادرست، وضعیت روانی فرد را پیچیدهتر کند و حتی منجر به آسیبهای جدی روانی شود. از سوی دیگر هوش مصنوعی فاقد احساسات انسانی است بنابراین نمیتواند همدلی لازم را در شرایط بحرانی داشته باشد.
در نهایت استفاده بیش از اندازه از هوش مصنوعی به عنوان جایگزین تعامل انسانی نهتنها مفید نیست بلکه میتواند به کاهش مهارتهای ارتباطی، وابستگی روانی و تشدید احساس تنهایی در افراد منجر شود.
محمدرضا شالبافان مدیرکل دفتر سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت در این راستا در گفتوگو با خبرنگار برنا درباره استفاده مردم از هوش مصنوعی بهعنوان مشاور اظهار کرد: در سطح دنیا اتفاقاتی در حال رخ دادن است و با گسترش جدی هوشهای مصنوعی، نقش آن پررنگتر میشود. همانطور که میدانید، این اتفاقات بسیار وابسته به منابعی است که هوش مصنوعی از آنها استفاده میکند. در زبان فارسی هنوز منابعی که بتوانند تأمینکننده محتوای مرتبط باشند، نیاز به گسترش جدی دارند.
وی ادامه داد: ارتباط انسانی نقش مهمی در مسائل روانشناسی و روانپزشکی دارد، همچنین همدلی، برخورد مسئولانه و تعامل بینفردی میتواند بسیار کمککننده باشد و سنگبنای بسیاری از درمانها است.
مدیرکل دفتر سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت بیان کرد: در مسائل مربوط به تکنولوژی، فردی پشت پاسخها نیست بلکه یک الگوریتم هوش مصنوعی وجود دارد. قاعدتاً در برخی موارد حساس مانند خودکشی و امثال آن ممکن است پاسخها چندان علمی نباشد، هرچند نتایج اولیه نشان میدهد که در حوزه اطلاعرسانی این فناوری میتواند امیدبخش باشد.
انتهای پیام/