به گزارش ایسنا، محمد جعفری معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش در نشست خبری که امروز سه شنبه ۲۲ مهر به مناسبت گرامیداشت هفته تربیت بدنی برگزار شد، اظهار کرد: دو رویکرد در نظام تعلیم و تربیت و اجرای برنامههای تربیت بدنی و سلامت را با توسعه آموزشی و کیفیت بخشی که همخوانی داشته باشد را در نظر گرفتیم. ضمن این که برنامه و بودجه را در کنار هم قرار دادیم، همچنین برای این که برنامهها اجرا شود ۴ مولفه اساسی برمبنای کیفیت بخشی و توسعه عدالت آموزش و پرورش را انجام دادیم.
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش ادامه داد: در این مولفهها ابتدا منابع انسانی به لحاظ کمی و کیفی اولویت داشت که طبق این مولفه در حال حاضر تعداد معلمان تربیت بدنی ۳۴ هزار معلم است که ۱۵ هزار معلم تربیت بدنی کمبود داریم چرا که حداقل باید ۵۰ هزار معلم داشته باشیم. تلاش بر این است تا کمبود ها را از طریق ماده ۲۸، دانشگاه فرهنگیان و حق التدریسیها جبران کنیم.
افزایش زمان زنگ ورزش دانشآموزان
او خاطرنشان کرد: در بحث منابع انسانی برای این که بتوانیم نیروهایی را در حوزه کیفیت بخشی تربیت کنیم، شبکه ملی یادگیری منابع انسانی را راه اندازی کردیم. همچنین در برنامه درسی تحول ایجاد کردیم و در هفته ۲ تا نیمساعت به درس تربیت بدنی اضافه شده است.
برگزاری افتتاحیه المپیادهای ورزشی درون مدرسهای، ۲۶ مهر
اعزام تیم فوتسال دانش آموزان به برزیل در آبان
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش همچنین از برگزاری مراسم افتتاحیه المپیادهای ورزشی درون مدرسهای در روز شنبه ۲۶ مهر به صورت همزمان در سراسر کشور با حضور وزیران آموزش و پرورش و وزیر ورزش خبر داد و گفت: تلاش کردیم افتتاحیه المپیادها در درون مدارس اتفاق بیفتد.
جعفری از اعزام تیم فوتسال دانش آموزان دختر و پسر به برزیل در آبان ماه خبر داد و گفت: تاکنون ۵ مرحله اردو برگزار کردیم، همچنین تیم والیبال دختران و پسران نیز قرار است آذرماه به صربستان اعزام شوند که برای والیبال نیز تا به امروز دو مرحله اردو برگزار کردیم و ۲۰۰ دانش آموز در اردوها حضور داشتند که از این تعداد ۵۰ ورزشکار برتر شناسایی شدند.
تلاش برای ارتقای فضاهای ورزشی دانشآموزان
او با بیان اینکه به دنبال ارتقای فضاهای ورزشی دانشآموزان هستیم، افزود: تلاش بر این است که در راستای ارتقای فضاهای ورزشی طرح کیفیت بخشی را نیز درنظر بگیریم و سرانه فضاهای ورزشی درون مدرسه را به یک متر برسانیم.
جعفری با اشاره به نقش مراقبین سلامت گفت: بیش از ۶ هزار مراقب سلامت داریم، باید کمبودها را جبران کنیم. شماری در رشته بهداشت مدارس استخدام و امسال نیز شماری استخدام کردیم. از خانههای بهداشت و سفیران سلامت استفاده میکنیم. در بخش کیفیت بخشی برنامهها دستورالعمل شمیم طراحی کردیم و در فرایند مستند سازی است. این طرح زمانبر است اما ارتقای تربیت بدنی و سلامت اولویت ماست. ما به دنبال همایش و نمایش نیستیم بلکه دنبال ارتقای فنی و کیفی هستیم.
لزوم ارزشیابی درس تربیت بدنی
او اضافه کرد: دومین مولفه ما برگزاری جلسات کارشناسان و ایجاد کمیسیون های تخصصی است تا هر دستورالعملی آسیب شناسی شود و در نهایت بهترین طرح را ارائه دهد. در سلامت و تندرستی و فدراسیون این طرح به عنوان نقشه راه در دستور کار قرار می گیرد. نکته دوم درس تربیت بدنی است. از پایه اول تا دوازدهم ۲ ساعت درس تربیت بدنی داریم. باید دستورالعمل اجرا و ارزشیابی درس تربیت بدنی داشته باشیم. بحث مهارت آموزی در کنار دیگر طرحها قرار می گیرد. قانون هفتم اعلام کرده ۶ میلیون دانش آموز مهارت شغلی، حرفهای و ورزشی بیاموزند. هم اکنون بیش از سه میلیون متقاضی مهارت آموزی داشتیم که ۲ میلیون در دوره ارزشیابی شرکت کردند که بیش از ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر قبول شدند. برای بهتر اجرایی شدن مهارت آموزی نظرات کارشناسان و دانش آموزان نیز لحاظ شده است.
معاون تربیت بدنی و سلامت گفت: در تهران ۲۰ مدرسه به صورت نمونه در بحث تحول در درس تربیت بدنی انتخاب و در حال اجراست که اگر موفق باشد سالهای آینده فراگیر خواهد شد. یک کار مشترک بین تربیت بدنی، سلامت و آموزش ابتدایی در حال شکل گیری است.
او خاطرنشان کرد: در بخش کیفیت بخشی دستورالعملهایی اجرایی شده که یکی مراسم آغازین مدرسه است و بخش دیگر نرمش صبحگاهی است. کلیپ هایی با نام "ضربان مدرسه" تهیه با رویکرد آموزشی، تربیتی و هویتی پخش خواهد شد. تمام دغدغه ما این است که برنامه های طراحی شده به مرحله اجرا درآید. ما باید مدرسه را به عنوان میدان پویا در نظر بگیریم.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش افزود: طرح پهلوان سعید(شهید طوقانی) اجرایی می شود. از ۷۳۷ منطقه ۲۴۰ منطقه تحت پوشش کانونها داریم. پیشگیری از آسیبهای اجتماعی دیگر کار ماست که مورد تاکید وزیر آموزش و پرورش است. بخشی از فعالیتهای ورزشی مانند جشنواره و مسابقات توسط فدراسیون ورزش دانش آموزی برگزار می شود که با برخی فدراسیون گفتمان هایی داشتیم تا به پیشرفت ورزش دانش آموزی کمک کنیم.
جعفری گفت: مولفه دیگر ما بحث تحقق عدالت آموزشی از طریق فضاست. مدرسه فقط به کلاس درس نیاز ندارد و من همواره بر این امر تاکید دارم و حتی کارگروه خیرین تربیت بدنی مصوب شده است ما نیاز به فضا برای تربیت بدنی داریم. در حال تلاش برای ارتقای سرانه فضای دانش آموزی هستیم.
جعفری در پایان با اشاره به تعامل خوب وزارت آموزش و پرورش با وزارت ورزش، افزود: برگزاری المپیادهای ورزشی نمونهای از این تعامل و همکاری است که در راستای این همکاری سعی داریم استعدادهای برتر را براساس دستورالعمل فدراسیون های مربوطه شناسایی و پرورش دهیم.
انتهای پیام