به گزارش خبرنگار آنا، محمد جعفری، معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری با محوریت اولویتها و تکالیف حوزه تربیت بدنی و سلامت که امروز در ساختمان علاقهمندان برگزار شد، تاکید کرد: تمامی برنامهها و فعالیتهای این حوزه باید مستند به اسناد بالادستی از جمله بازرسی مقام معظم رهبری، نقشه راه سند تحول بنیادی و اجراییسازی آن باشد.
جعفری در این جلسه بیان داشت: شعار اصلی این حوزه «همه با هم برای ایران، برای مدرسه» است و برنامهها باید مدرسهمحور، کیفیتمحور، تعمیمپذیر و فراگیر باشند.
وی گفت: ما باید برنامههایی داشته باشیم که علمی و تخصصی باشد، با رویکردهای دولت محترم هماهنگ بوده و عدالتمحور و مشارکتمحور باشند.
وی افزود: برای اجرایی شدن فعالیتها، ساختار هرمی تعریف شده که از کف مدرسه آغاز شده، سپس مدرسه، منطقه، استان و در نهایت سطح ملی را شامل میشود. جعفری گفت در حوزه تربیت بدنی و سلامت، معاونت تربیت و سلامت بهعنوان زیرمجموعهای از فدراسیونها و نهادهای بینالمللی نیز فعالیت دارد و نگاه به مسابقات و رویدادهای بینالمللی بخشی از این رویکرد است.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تلاشهای دولت محترم در حوزه نظام تعلیم و تربیت اظهار داشت: اجرای برنامههای حوزه سلامت و تربیت بدنی باید همزمان توسعه عدالت آموزشی، تربیت و کیفیت بخشی را دنبال کند.
وی تصریح کرد: از زمان حضورش، برنامهها و بودجه حوزه تربیت بدنی و سلامت بهصورت کارشناسی و تیمی در قالب تفاهمنامههایی با مدیران کل آموزش و پرورش استانها و معاونین تربیت بدنی منعقد شده است تا برنامهها در برشهای منطقهای و مدرسهای به صورت دقیق طراحی و اجرایی شوند.
جعفری خاطرنشان کرد: با حمایت مقام عالی وزارت، سازمان برنامه و بودجه و نمایندگان مجلس، تلاش شده سهم اعتبارات به استانها به موقع ابلاغ شود.
وی گفت: محور اصلی برنامهریزی ما منابع انسانی است و تاکید کرد که منابع انسانی صرفاً شامل معلمان تربیت بدنی نیستند بلکه مراقبان سلامت نیز بخش مهمی از این منابع را تشکیل میدهند. محمد جعفری با ارائه آمارهای دقیق درباره وضعیت منابع انسانی اظهار داشت:
جعفری ادامه داد: تعداد معلمان تربیت بدنی دارای ابلاغ در مدارس و بخشی که فعالیت اداری انجام میدهند، ۳۴ هزار و ۲۰۰ نفر است که به ازای هر ۴۱۰ دانشآموز یک معلم وجود دارد.
وی افزود: در حالی که کمبود معلم تربیت بدنی ۱۵۷۵۰ نفر است و در مجموع برای جبران نیاز فعلی باید حدود ۵۰ هزار معلم تربیت بدنی جذب شود.
جعفری با بیان راهکارهای جبران این کمبود گفت: ما امسال ۵۲۶ نفر از طریق آزمون ماده ۲۸ جذب کردهایم و همچنین ۶۲۵ دبیر تربیت بدنی از طریق دانشگاه فرهنگیان به مدارس افزوده شدهاند.
وی افزود: استانها بر اساس نیاز خود از طریق مرکز منابع انسانی آموزش و پرورش و مدیران کل استانها، ساعتهای آموزشی را مدیریت میکنند و امسال امکان صدور ابلاغ موقت برای آموزگاران پایه در دوره ابتدایی فراهم شده است.
جعفری در حوزه مراقبان سلامت گفت: در حال حاضر ۶۳۸۴ مراقب سلامت فعال هستند و با توجه به مصوبه هیئت وزیران در سال ۱۴۸، این کمبودها نیز در حال جبران است.
وی اعلام کرد: در سالهای گذشته ۴۸۸ نفر مراقب سلامت جذب شده و امسال ۹۲۰ نفر در رشته بهداشت مدارس وارد آموزش و پرورش شدهاند. همچنین در تابستان امسال از طریق آزمون استخدامی ماده ۲۸، هزار و ۱۱۱ نفر مراقب سلامت جدید به مدارس اضافه شدهاند.
جعفری تاکید کرد: آموزش و تربیت منابع انسانی، استفاده از ظرفیت خانه بهداشت، رابطان بهداشت و سفیران سلامت، از جمله برنامههای مهم برای جبران کمبودها و ارتقای کیفیت در حوزه تربیت بدنی و سلامت است. وی گفت این اقدامات نه تنها از نظر کمی بلکه از نظر کیفی نیز در حال پیگیری و توسعه است.
منابع انسانی در حوزه تربیت بدنی و سلامت
وی افزود: منابع انسانی ما فقط معلمان تربیت بدنی و مراقبان سلامت نیستند بلکه منابع انسانی درگیر در این حوزه شامل عوامل ستادی، استانی، منطقهای و مدرسهای هستند. این افراد شامل مدیران، کارشناسان و مسئولان در حوزههای مختلف در همه سطوح از ستاد گرفته تا مدرسه میشوند. مدیران مدارس، معلمان، مراقبان سلامت، مسئولان تربیت بدنی، مسئولان سلامت، مدیران مجموعههای آموزشی ورزشی، انجمن اولیا و مربیان، والدین، مربیان، داوران، انجمنهای ورزشی، سفیران سلامت، هیئتهای ورزشی دانشآموزی و گروههای آموزش و یادگیری منابع انسانی را تشکیل میدهند.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: برای تقویت کیفیت منابع انسانی، شبکه ملی یادگیری با مشارکت حوزههای زیرمجموعه و استانها طراحی شده که در فرایند مستندسازی قرار دارد و دورههای آموزشی مختلف برای سطوح مختلف طراحی شده است. منابع انسانی درگیر اجرای برنامههای تربیت بدنی و سلامت باید آموزش ببینند، بهروز شوند و توانمندیهایشان ارتقا پیدا کند. حتی در تابستان امسال دورههایی برای معاونین تربیت بدنی و سلامت، روسای ادارات تربیت بدنی، فعالیتهای ورزشی، سلامت و تندرستی و هیئت ورزش دانشآموزی برگزار شد که قالب آن دوره آموزشی تبیینی برنامهها بود و از اساتید برای بهروزرسانی منابع انسانی بهره گرفته شد.
جعفری بیان کرد: دستورالعملهای حوزه تربیت بدنی و فعالیتهای ورزشی سلامت در سطح استانها تدوین و ابلاغ شده و هر استان موظف به اجرای آن است. در حوزه سلامت و تندرستی نیز این رویه به همین صورت دنبال میشود. این دستورالعملها باید بهروزرسانی شوند تا نقشه راه اجرای برنامهها در مدارس فراهم باشد.
وی افزود: جلسات کارشناسی متعدد در سطح مناطق، استانها و کشور برگزار شده است تا اشکالات دستورالعملها شناسایی و رفع شود. اصلاحات و بهروزرسانیها در دستورالعملها بخشی از برنامههای اصلی معاونت تربیت بدنی و سلامت است.
محتوای برنامه تربیت بدنی در مدارس
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: بر اساس جدول برنامه درسی، از پایه اول تا دوازدهم هر دانشآموز دو ساعت درس تربیت بدنی دارد. کتاب راهنمای معلم تربیت بدنی توسط سازمان پژوهش تالیف و تدوین شده و معلم تربیت بدنی در مدرسه باید دستورالعملی در اجرای این درس و ارزیابی آن داشته باشد.
جعفری ادامه داد: دستورالعمل اجرا و ارزشیابی درس تربیت بدنی در پایه اول و پایه هفتم تدوین شده و معلمان موظف به آموزش نگرش، مهارتهای ورزشی و آمادگی جسمانی هستند. تاکید بر مهارتآموزی است و طبق قانون برنامه هفتم، دانشآموزان باید مهارتهای شغلی، فرهنگی و ورزشی کسب کنند.
آموزش و ارزیابی مهارتآموزی
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه دستورالعملهای مهارتآموزی و ارزیابی آن با امضای مقام عالی وزارت و معاونت تربیت بدنی و سلامت ابلاغ شده است، گفت: در راستای مدرسهمحوری، در سامانه طراحی شده نزدیک به ۳ میلیون و ۲۱۵ هزار نفر متقاضی مهارتآموزی ثبتنام کردند. از این تعداد، ۲ میلیون و ۳۳۹ هزار و ۴۳۵ دانشآموز دوره دوم ابتدایی و دوره اول متوسطه در ارزیابی مهارتآموزی شرکت کردند که یک میلیون و ۶۷۱ هزار و ۲۵ دانشآموز قبول شدند.
وی افزود: فدراسیون دانشآموزی مسئول پیگیری صدور گواهینامه مهارتآموزی است تا این امر محقق شود.
پژوهش و آسیبشناسی دستورالعمل مهارتآموزی
جعفری ادامه داد: کمیته پژوهشی معاونت تربیت بدنی و سلامت، پژوهشی را جهت آسیبشناسی طرح مهارتآموزی انجام داده است. همچنین در سامانه LTMS آموزش و پرورش، ۲۲ هزار معلم، آموزگار و دانشآموز پرسشنامهای را در خصوص دستورالعملهای مهارتآموزی تکمیل کردند. این اطلاعات در دستورالعمل جدید اجرا و ارزشیابی درس تربیت بدنی لحاظ شده و امسال اجرایی میشود.
تحول در برنامه درسی تربیت بدنی
وی افزود: با توجه به فرمایشات مقام عالی وزارت آموزش و پرورش و معاون سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، تحول در برنامه درسی حوزه تربیت بدنی و سلامت در حال انجام است. این تحول به صورت پایلوت در دو منطقه شهر تهران و در پایه اول ابتدایی اجرا میشود.
جعفری اظهار کرد: حدود ۲۰ مدرسه در این طرح شرکت دارند و معلمان تخصصی آنها با تجهیزات لازم فعالیت میکنند. پایان سال ارزیابی شده و مشکلات برطرف خواهد شد تا در سالهای آینده توسعه یابد.
گفتمانسازی و ساماندهی منابع انسانی
وی گفت: با همکاری حوزه برنامهریزی و معاونت آموزش ابتدایی، مشکل ساماندهی آموزگاران تربیت بدنی در دوره ابتدایی رفع شده است. آموزگاران متخصص پایه در اجرای برنامههای حوزه سلامت همکاری دارند.
در حوزه سلامت، گودرزی و همکاران وزارت بهداشت بستههای محتوایی آماده کردهاند و دفتر تربیت بدنی نیز بستههای آموزشی در حوزه بازی، ورزش، مهارتهای بنیادین و سواد حرکتی در دوره ابتدایی تهیه کرده است. فراخوانی برای انتخاب معلمان توانمند برگزار شده که در سامانه ثبتنام و آزمون مجازی دادهاند و پس از غربال، مدرس اصلی انتخاب و دورههای آموزشی برگزار خواهد شد.
کیفیتبخشی و محتوای برنامههای غیر درسی
وی افزود: در حوزه کیفیت بخشی برنامهها، دورههای آموزشی حضوری و مجازی برگزار شده است. یک نمونه، نرمش صبحگاهی است که با همکاری معاونت پرورشی و فرهنگی برنامهریزی و کلیپی تحت عنوان ضربان مدرسه تولید شده است. این برنامه رویکرد تربیتی، ورزشی و هویتی دارد و دستورالعمل آن توسط مقام عالی وزارت ابلاغ شده و در فرایند مستندسازی است.
افتتاحیه مشترک وزرای آموزشوپرورش و ورزش برای شور و نشاط دانشآموزی
معاون تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزشوپرورش از افتتاحیهای مشترک با حضور وزیر آموزشوپرورش و وزیر ورزش و جوانان خبر داد که هدف از آن ایجاد شور و نشاط و شادابی در مدارس از طریق برگزاری مسابقات و المپیادهای ورزشی دانشآموزی است.
جعفری گفت: المپیاد ورزشی درونمدرسهای تنها یک مسابقه نیست، بلکه یک فعالیت تربیتی است که شامل رژه دانشآموزان، روشن کردن مشعل، قرائت سوگندنامه، آموزش نظم، مسئولیتپذیری و مشارکت فعال انجمنها و تشکلهای دانشآموزی در سطح مدرسه است. این فعالیتها متناسب با امکانات هر مدرسه اجرا میشود، حتی اگر زمین ورزشی سادهای مانند زمین سیمانی یا خاکی در اختیار باشد.
احیای انجمنهای ورزشی دانشآموزی به عنوان بازوی تربیتی مدارس
وی از احیای انجمنهای ورزشی دانشآموزی به عنوان یک ظرفیت مهم در مدارس خبر داد و افزود: در حوزه ما تنها دو تشکل رسمی فعال هستند، یکی سفیران سلامت که در حوزه بهداشت، محیط زیست و انرژی فعالیت میکنند و دیگری انجمنهای ورزشی دانشآموزی که نقش بسیار مؤثری در برگزاری برنامههای تربیتی ایفا میکنند.
جعفری اعلام کرد: مراسم انتخابات انجمنهای ورزشی دانشآموزی همزمان با هفته تربیتبدنی به صورت نمادین در سراسر کشور برگزار میشود و این انجمنها به عنوان بازوی کمککننده به مدیر، معاون پرورشی و معلم تربیتبدنی در مدارس ایفای نقش خواهند کرد.
اجرای طرح فرهنگی ورزشی پهلوان سعید در قالب کانونهای باستانی
جعفری با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری درباره ترویج فرهنگ پهلوانی گفت: طرح پهلوان سعید با محوریت شهید سعید طوقانی در قالب کانونهای ورزشی باستانی و پهلوانی در مدارس اجرا میشود.
وی افزود: این کانونها ساختارمند هستند، دارای مدیر، تجهیزات، برنامه و سازوکار ارزیابی میباشند. امسال از بین ۷۳۷ منطقه آموزشی کشور، ۲۴۴ منطقه تحت پوشش این طرح قرار گرفتهاند و این شامل ۷۳۲ مدرسه است که به صورت رسمی وارد اجرای طرح شدهاند.
اجرای ۳۶ جلسه آموزشی برای کانونهای ورزشی
جعفری افزود: در قالب این طرح، ۳۶ جلسه آموزشی با همکاری دکتر سلطانی برای مقاطع دوم ابتدایی و دوره اول متوسطه برنامهریزی و اجرا شده است.
وی همچنین از اجرای برنامه نشان به عنوان مکمل طرح نماد نظام مراقبت اجتماعی از دانشآموزان خبر داد و گفت: این طرح با محوریت امیدآفرینی، نشاط، شادابی، مراقبت از دانشآموزان و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی طراحی شده است.
وی اضافه کرد: در این برنامه علاوه بر اقدامات پیشگیرانه، برنامههایی مانند جشنوارههای ورزشی، بازیهای حرکتی، رصد تجهیزات، نظارت بر اجرای برنامهها، تماس مستقیم با مدارس و نظارت حضوری از طریق معینهای استانی انجام میشود.
تشکیل ستاد نظام تعلیموتربیت در شرایط جنگی و تعریف میدانهای پویا
جعفری به شرایط تابستانی و ممنوعیت برگزاری رویدادهای ملی به دلیل شرایط جنگ ۱۲ روزه اشاره کرد و گفت: با توجه به سیاست دولت در پرهیز از تجمعات، همه جشنوارهها و مسابقات ملی حذف شد.
وی افزود:در همین راستا، ستاد نظام تعلیم و تربیت در شرایط جنگی با ۱۵ کمیته تشکیل شد. یکی از این کمیتهها، کمیته سلامت و نشاط اجتماعی بود که با حضور نمایندگانی از وزارت ورزش، وزارت کشور، وزارت بهداشت و فدراسیونهای ورزشی تشکیل شد. در قالب این کمیته، پنج میدان پویا طراحی و اجرا شد شامل دانشآموز پویا، رویداد پویا، خانواده پویا، خانه پویا و شهر پویا میشود.
این طرحها با رویکرد اجتماعیمحور، تندرستی، نشاط و افزایش فرصتهای یادگیری برای دانشآموزان اجرا شدند.
اجرای بیش از ۴۱۶ برنامه تابستانی در سراسر کشور
معاون تربیتبدنی و سلامت اعلام کرد که در تابستان امسال بیش از چهارصد و شانزده برنامه در سطح مناطق و استانهای کشور اجرا شده است. این برنامهها ذیل طرح میدان پویا و با هدف ارتقای کیفیت آموزش تربیتبدنی و سلامت اجرا شدهاند.
جعفری با اشاره به اقدامات انجامشده پس از المپیادهای درونمدرسهای گفت: فدراسیون ورزش دانشآموزی یک دستورالعمل جامع برای برگزاری جشنوارهها و مسابقات در سطوح منطقهای، استانی، ملی و بینالمللی تدوین کرده است.
این دستورالعمل پس از بررسیهای کارشناسی در کمیته فنی، هیئترئیسه و مجمع نهایی شده و به استانها ابلاغ شده است. مسابقات کانونی و آموزشگاهی بر اساس این دستورالعمل و با اولویتهای مشخص اجرا میشود.
جعفری از اجراییشدن تفاهمنامههای همکاری بین فدراسیونهای مختلف و وزارت آموزشوپرورش خبر داد و گفت: این تفاهمنامهها به صورت عملیاتی و مشخص تهیه شدهاند.در آنها سهم هر دستگاه در زمینههایی مانند آموزش داوری، مربیگری و برگزاری مسابقات تعیین شده است.
حضور بینالمللی قدرتمند تیمهای دانشآموزی ایران
معاون تربیتبدنی و سلامت با اشاره به موفقیتهای جهانی دانشآموزان ورزشکار اعلام کرد: تیم ملی دانشآموزی جمهوری اسلامی ایران در دو رویداد بینالمللی حضور یافت.
در ژیمنازیاده ورزش دانشآموزی زیر ۱۸ سال بحرین که با حضور ۶۷ کشور برگزار شد، تیم ایران در ۱۲ رشته شرکت کرد و با کسب ۴۷ مدال شامل ۲۶ مدال طلا، ۸ مدال نقره و ۱۳ مدال برنز میشود. موفق شد مقام پنجم جهانی را کسب کند.
در ژیمنازیاده زیر ۱۵ سال صربستان در فروردینماه، ایران با ۲۳ تیم در ۱۲ رشته حاضر شد و موفق به کسب ۸۶ مدال شامل ۲۹ مدال طلا، ۲۸ مدال نقره و ۲۹ مدال برنز میشود.
اعزام تیمهای فوتسال و والیبال به رقابتهای بینالمللی
وی از اعزام تیم فوتسال دانشآموزان پسر و دختر به برزیل خبر داد که تاکنون پنج اردو برای انتخاب و آمادگی برگزار شده است. همچنین دو اردوی آمادهسازی تیمهای والیبال دختران و پسران برای اعزام به چین در استانهای چهارمحال و بختیاری و آذربایجان غربی برگزار شده است و از بین بیش از دویست دانشآموز، ۵۰ ورزشکار برای ادامه اردوها انتخاب شدهاند.
جعفری تأکید کرد: اگر مدرسهای ساخته میشود، تنها کلاس درس نباید ساخته شود، بلکه فضای ورزشی ایمن و استاندارد نیز باید تأمین گردد. در این راستا، کمیسیون مدرسهیاری با حضور خیرین در مجمع خیرین مدرسهساز تشکیل شده است و کارگروه خیرین تربیتبدنی و سلامت نیز مصوب شده است.
سرانه فضای ورزشی دانشآموزان فقط ۳۸ صدم متر مربع
وی با ارائه آمار گفت: سرانه فعلی فضای ورزشی دانشآموزان در کشور ۳۸ صدم متر مربع است که از این مقدار ۲۱ صدم متر مربع درون مدرسهای و ۱۷ صدم متر مربع برون مدرسهای است.
در جهت بهبود فضاهای ورزشی، جعفری گفت: یک سامانه طراحی شده و با تربیت بیش از ۱۵۰ مدرسه در سراسر کشور، فرآیند ارزیابی و راستیآزمایی فضاهای ورزشی در حال انجام است.
وی افزود: از استانها خواستهایم اطلاعات دقیق، متراژ و شاخصهای فضای ورزشی را ثبت کنند و با راستیآزمایی حضوری ناظرین، در آینده نزدیک اطلس فضاهای ورزشی آموزشوپرورش کشور تهیه و منتشر خواهد شد.
انتهای پیام/