به گزارش خبرنگار ایرنا، بر اساس آمار سازمان نوسازی مدارس، اکنون سرانه فضای آموزشی در فارس، ۶ متر است و این میزان در سطح کشور ۵.۴ است؛ بنابراین میانگین استانی بالاتر از کشور است.
اما این روشنکننده همهچیز نیست، چرا که فارس در برخی از شهرها و نواحی به طور موضعی با چنان کمبودی مواجه است که تراکم دانشآموزی در کلاس های درس بیداد میکند؛ نمونه آن، مدارس ابتدایی شیراز که به گفته مدیرکل نوسازی میانگین سرانه فضای آموزشی پایینتر از سه است.
در برخی ناحیههای آموزشی شیراز حتی یک مدرسه تک شیفت وجود ندارد و همه کلاسها، در ۲ نوبت، بیش از ۳۰ دانشآموز دارند.
این تراکم دانش آموزی در برخی دیگر از شهرهای پر جمعیت فارس نیز وجود دارد و علاوه بر آن، دیگر شهرها نیز با معضل فرسودگی مدارس مواجه هستند.
چنانکه تا سال تحصیلی گذشته، حدود ۶ هزار و ۶۰۰ دانشآموز فارس در ۷۸ مدرسه سنگی و نا ایمن تحصیل میکنند که عمده آنها در شهرستانهای کازرون، فیروزآباد، مرودشت و جهرم قرار دارند.
نهضت توسعه عدالت آموزشی در مسیر بهبود سرانه و فضای ایمن آموزشی
براساس نظام مسائل نهضت توسعه عدالت آموزشی و پرورشی، مدرسهسازی در مناطق محروم، ساخت مدرسه در مناطق دارایی سرانه آموزشی کمتر از سه متر مربع و ساماندهی و نوسازی مدارس ناایمن در اولویت این طرح است.
بر این اساس قرار است پروزههای بالای ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی فارس تکمیل شود، ۷۸ مدرسه کانکسی دارای بیش از ۱۰ دانشآموز و ۷۸ مدرسه سنگی استان ساماندهی و بهسازی شود و در برخی از نواحی آموزشی استان مدارس جدید احداث شود و تا پایان ۱۴۰۴ به بهرهبرداری برسد.
سهم فارس از عدالت آموزشی
برای رفع این مشکلات، نهضت توسعه عدالت آموزشی در دستور کار وزارت آموزش و پرورش دولت چهاردهم قرار گرفت و رئیس جمهور نیز حضور و پیگیری مداومی در به نتیجه رسیدن این طرح دارد.
سهم فارس از توسعه عدالت آموزشی، ساخت نزدیک به ۶۵۰ مدرسه تا پایان ۱۴۰۴ است که متناسب با نیاز سنجیهای انجام شده، در سراسر استان توزیع شده است.
آنطور که مدیرکل نوسازی مدارس فارس به خبرنگار ایرنا گفت: پروژههای آموزشی تعریف شده شامل تکمیل پروژههای نیمه تمام، ساخت فضای ورزش دانشآموزی، جمعآوری و ساماندهی مدارس کانکسی و سنگی و ساخت مدارس جدید است.
یک مصوبه کارساز برای ارتقای چشمگیر سرانه فضای اموزشی
استاندار فارس نیز به عنوان مدیریت ارشد دولت در استان فارس، همچون رئیس جمهور توجه ویژهای به توسعه عدالت آموزشی در استان داشته و بارها تاکید کرده که اجرای نهضت عدالت اموزشی تنها یک کار عمرانی نیست بلکه نوعی فرهنگ به شمار میرود.
حسینعلی امیری که بر ایفای نقش بخشهای مختلف از جمله ادای مسئولیتهای اجتماعی تولیدکنندگان و مشارکت بانکها در مدرسهسازی تاکید کرد، با تصویب مصوبهای برای تامین مالی نهضت عدالت آموزشی، گروه از کار این طرح در بسیاری از شهرستانهای استان باز کرده است.
بر این اساس، حداقل ۱۰ درصد از اعتبارات شهرستانی هر شهرستان باید به توسعه فضاهای آموزشی اختصاص یابد.
به گفته مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس فارس، حتی برخی فرمانداران بیش از ۱۰ درصد اختصاص داده و این مصوبه سبب شده تا شاهد رشد چشمگیر و بی سابقهای در اعتبارات مدرسه سازی در سراسر فارس باشیم.
نهضت توسعه عدالت آموزشی به وقت افتتاح
نهضت توسعه عدالت آموزشی فارس از ابتدای اردیبهشت ۱۴۰۴ با حضور استاندار خشتگذاری شد و بخستین پروژه آن نیز هفته دولت به بهرهبرداری شد و پس از آن نیز در میانه مهرماه بهرهبرداری از مدارس جایگزین مدارس سنگی آغاز شد.
اکنون بیست مهرماه با حضور ویدئوکنفرانسی رئیس جمهوری شاهد، ۲ هزار و ۴۰۷ مدرسه از مجموع هفت هزار و ۷۳۰ پروژه نهضت توسعه عدالت اموزشی کشور بودیم.
در این میان، سهم استان فارس نیز افتتاح ۱۷۴ مدرسه و پروژه آموزشی بود.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس فارس، در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایرنا گفت: در این نوبت ۶۷۵ کلاس درس نوسازی به بهرهبرداری رسید.
به گفته امین سینایی، این پروژهها که در همه شهرستانهای فارس توزیع شده، با اعتبار ۱.۵ هزار میلیارد تومان، تکمیل و افتتاح شده است.
بخشی از این ۱۷۴ مدرسه افتتاح شده را پروژههای برزمین مانده مدرسهسازی و ۵۶ مورد را نیز مدارس جایگزین مدارس سنگی فارس تشکیل میدهد که تحصیلی عادلانه و ایمن را برای دانشآموزان مناطق محروم فارسی به ارمغان اورد.