ماهیندرا تار 2025 معرفی شد؛ جیپ رانگلر هندی با کابین مدرن و قابلیتهای آفرودی
صاحبخبر - برند خودروسازی Mahindra هندوستان از نسخه بهروزرسانیشده شاسی بلند آفرودی ماهیندرا تار با مدل 2025 رونمایی کرد.
شرکت هندی ماهیندرا اخیراً از یک بهروزرسانی میاندوره برای شاسی بلند آفرودی خود، یعنی مدل «تار» (Thar) رونمایی کرده است. این خودرو از زمان معرفی، شهرت بینالمللی خود را نه به واسطه برتری محض در شاخصهای مهندسی یا تواناییهای تخصصی آفرود، بلکه بهدلیل شباهت ظاهری تقریباً کپیبرداریشده از نماد کلاسیک آفرودرهای جهان، یعنی جیپ رانگلر کسب کرده است. این الگوبرداری در طراحی، زمینه را برای یک نزاع حقوقی پیچیده و طولانیمدت میان شرکت مادر جیپ و ماهیندرا در بازارهای کلیدی نظیر ایالات متحده، استرالیا و فیلیپین فراهم آورده که منجر به محدودیتهای جدی در صادرات تار شده است. در این بخش از اخبار خودرو با بررسی مشخصات ماهیندرا تار 2025 همراه گجت نیوز باشید.
فهرست مطالب
طراحی ظاهری ماهیندرا تار 2025 با الهام از جیپ رانگلر مشخصات فنی Mahindra Thar 2025 طراحی کابین با القای حس آفرودی ماهیندرا: جیپ مالک انحصاری طراحی جعبهای نیست
طراحی ظاهری ماهیندرا تار 2025 با الهام از جیپ رانگلر
جزئیات طراحی بیرونی در مدل بهروزرسانیشده ماهیندرا تار (Mahindra Thar) نشان میدهد که استراتژی شرکت همچنان بر حفظ پیوستگی بصری حداکثری با نمونههای کلاسیک آفرود استوار است، بهطوری که در نگاه اول تمایز این فیسلیفت از نسل پیشین دشوار است. این شاسی بلند ساختار جعبهای خود را حفظ کرده و از ویژگیهای طراحی شناختهشده جیپ رانگلر، نظیر چراغهای اصلی دایرهای شکل بهره برده است.
ماهیندرا برای حفظ جذابیت بصری، تنها به اعمال تغییرات سطحی و جزئی در پکیج طراحی بیرونی اکتفا کرده است که عمدتاً ماهیت آرایشی دارند. این تغییرات شامل سپر دو رنگ جدید با ساختار تقویتشده است که علاوه بر بهبود زیبایی با هدف ارتقاء زاویه حمله و مقاومت در برابر ضربههای محیطی در مسیرهای سختتر آفرود تغییر یافته است. همچنین ماهیندرا جلوپنجره هفتشیار خود را بهطور نامحسوس بازطراحی کرده است.
بیشتر بخوانید
شاسی بلند آفرودی چری فالوین X3L معرفی شد؛ سریع، پیشرفته و ارزان چری iCar V27 در راه بازار؛ کپی چینی تویوتا پرادو با مصرف سوخت ۱.۳۳ لیتر جیپ رانگلر 1941 ویلیز ادیشن با رنگ بندی خاص، طراحی نوستالژیک و امکانات مدرن معرفی شد
معرفی طراحیهای جدید برای رینگهای آلیاژی نیز به فهرست بهروزرسانیها اضافه شده است. این رینگها با تایرهای چهارفصل یا آفرودی با مشخصات جدید جفت شدهاند. علاوه بر این، افزودن دو طیف رنگی جدید با نامهای قرمز تانگو (Tango Red) و خاکستری کشتی جنگی (Warship Grey)، امکان شخصیسازی بیشتری را برای مشتریان فراهم میکند و در عین حال، به خودرو ظاهری مدرن و نظامی میبخشد.
با وجود این تغییرات جزئی، تار در هسته طراحی خود، همچنان به عناصر کلیدی مدل رانگلر وفادار مانده است؛ این وفاداری در حفظ مشخصاتی چون لولاهای درهای کاملاً نمایان و خارجی که نشاندهنده قابلیت جداسازی سریع درها برای آفرود است، فریم شیشه جلو با طراحی عمودی و تخت، و گلگیرهای ذوزنقهای برجسته و بزرگ که بر توانایی عبور از موانع و استفاده از تایرهای بزرگتر تأکید دارند مشهود است.
مشخصات فنی Mahindra Thar 2025
قلب تپنده نسخه بنزینی ماهیندرا تار 2025 از یک پیشرانه ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ GDI تشکیل شده که توانایی تولید حداکثر ۱۷۴ اسب بخار قدرت و ۳۸۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. در مقابل، نسخه دیزلی به یک پیشرانه ۲.۲ لیتری توربو دیزل با فناوری CRDI مجهز شده است که خروجی قابل توجه ۱۷۲ اسب بخار قدرت و ۳۷۰ نیوتن متر گشتاور را تولید میکند. وظیفه انتقال این توان به چرخها از طریق یک گیربکس شش سرعته دستی با ضرایب دنده کوتاهشده یا یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک ساخت آیسین انجام میشود که قابلیت انتقال نیرو به محور عقب در حالت استاندارد یا به هر چهار چرخ در حالت فعالسازی سیستم 4Xplor را دارد.
از مهمترین نوآوریهای فنی ماهیندرا تار 2025، سیستم کمک هوشمند کرال بوده که پس از ماهیندرا تار روکس در این خودرو نیز پیادهسازی شده است این سیستم بهعنوان یک کروز کنترل هوشمند در سرعتهای بسیار پایین عمل میکند و با دریافت اطلاعات لحظهای از سنسورهای مسیر، بهطور خودکار میزان نیروی ترمز و دریچه گاز را تنظیم میکند تا راننده صرفاً بر جهتدهی و فرماندهی در مسیرهای لغزنده یا صعبالعبور تمرکز کند.
ساختار تعلیق این خودرو نیز خودرو برای ایجاد توازن بین راحتی جاده و سختی آفرود طراحی شده، بهطوری که در جلو از سیستم تعلیق مستقل دو جناقی با فنرهای پیچشی استفاده شده و در عقب، اکسل صلب برای حداکثر پایداری و بیشترین میزان دوام بهکار گرفته شده است.
طراحی کابین با القای حس آفرودی
تمرکز اصلی فرآیند بهروزرسانی شاسی بلند ماهیندرا تار 2025 بر ارتقای کیفی و مدرنسازی فضای داخلی کابین متمرکز شده است. بسیاری از این تغییرات بهطور مستقیم از پلتفرم و ساختار پیشرفتهتر نسخه پنجدر این خودرو، یعنی مدل تار روکس به کابین نسخه سهدر کنونی منتقل شدهاند. در کانون این تغییرات، یک غربیلک فرمان کاملاً جدید و چندمنظوره قرار دارد که طراحی ارگونومیک بهینهتری را ارائه میدهد و اسپوکهای آن میزبان مجموعهای از دکمههای کنترلی سیستم صوتی/اطلاعات و سرگرمی، کلیدهای فعالسازی و مدیریت سامانه کروز کنترل و همچنین کلیدهای دسترسی به کامپیوتر سفری شدهاند.
همچنین بخوانید
شاسی بلند آفرود ارزانقیمت لوسید در عربستان تولید میشود فورد اورست اسپرت با پیشرانه دیزلی تویین توربو معرفی شد رم 2500 وارلاک، یک پیکاپ گردن کلفت با تجهیزات کامل برای بیراهه نوردی است
این ارتقای دیجیتالی با نصب یک نمایشگر لمسی بزرگتر ۱۰.۲۵ اینچی با وضوح بالا که بهطور مرکزی در بخش بالایی داشبورد تعبیه شده، تکمیل میشود و بهصورت محور اصلی تعامل کابین با سرنشینان عمل میکند. این نمایشگر پیشرفته به نسل دوم سیستم منحصربهفرد «آمار ماجراجویی» ماهیندرا مجهز شده است، که نه تنها قابلیتهای استاندارد سرگرمی و ناوبری را پوشش میدهد، بلکه در سفرهای آفرود، اطلاعاتی نظیر زاویه شیب طولی و زاویه شیب عرضی را به راننده ارائه میدهد. با این وجود چیدمان کلی داشبورد و بهطور خاص محل قرارگیری کلیدهای کنترل شیشهبالابر برقی درها، تفاوت ساختاری آشکاری با طراحی داخلی نمادین جیپ رانگلر دارد.
ماهیندرا: جیپ مالک انحصاری طراحی جعبهای نیست
سابقه نبرد حقوقی چندین ساله میان شرکت خودروسازی ماهیندرا و جیپ، به یک چالش بزرگ تبدیل شده است که آغاز آن به معرفی خودروی آفرودی با عنوان راکسور (Roxor) در بازار ایالات متحده بازمیگردد. در این پرونده دادگاههای فدرال آمریکا رأی به محکومیت ماهیندرا دادند زیرا تشخیص داده شد که طراحی راکسور شباهتهای ساختاری و بصری بیش از حدی به جیپ کلاسیک CJ-7 دارد که در تضاد با قوانین مالکیت فکری است و این امر ماهیندرا را ملزم به اجرای اصلاحات اجباری در طراحی نمای جلویی خودرو کرد تا بتواند فروش خود را در آمریکای شمالی ادامه دهد.
دامنه این درگیری حقوقی با عرضه نسل دوم ماهیندرا تار در سال ۲۰۲۰ گسترش یافت، جایی که جیپ مجدداً نگرانیهای جدی خود را نسبت به نقض احتمالی عناصر کلیدی طراحی رانگلر، از جمله چراغهای گرد، جلوپنجره هفت شیار و تناسبات جعبهای منحصربهفرد، اعلام نمود. در مقابل این ادعا ماهیندرا همواره با استناد به پیشینه تاریخی و قراردادهای لیسانس از طراحیهای خود دفاع کرده است و ادعا میکند که ریشه طراحیهای فعلی به دهه ۱۹۴۰ میلادی بازمیگردد، زمانی که ماهیندرا تحت مجوز رسمی، اقدام به تولید مدلهای جیپ ویلیز میکرد.
علاوه بر این، در دفاعیات حقوقی ماهیندرا این استدلال مطرح شده است که جیپ نمیتواند ادعای مالکیت انحصاری بر فرم کلی و جعبهای شکل که یک ویژگی ساختاری ذاتی و سنتی در اکثر خودروهای آفرودی نظامی و غیرنظامی محسوب میشود، داشته باشد و این شکل عمومی دامنه وسیعتری از اشتراکات طراحی در صنعت خودرو را شامل میشود.∎