شناسهٔ خبر: 75286299 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

طی شش ماهه نخست سال‌جاری صورت گرفت؛

ارائه بیش از ۱۰۰ هزار خدمت مشاوره‌ تلفنی در مراکز بهزیستی مازندران

سرپرست اداره‌کل بهزیستی مازندران گفت: بیش از ۱۰۵ هزار خدمات مشاوره تلفنی در ۲۲۰ مرکز مشاوره استان، طی شش ماهه نخست سال‌جاری ارائه شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران و به‌نقل از روابط عمومی بهزیستی استان، رقیه رحمانی با بیان اینکه سلامت روان، بخش جدایی‌ناپذیر از سلامت عمومی جامعه است، اظهار کرد: هفته سلامت روان فرصتی برای یادآوری اهمیت توجه به بهداشت روانی و تقویت تاب‌آوری اجتماعی است.

وی افزود: دفتر مشاوره و امور روانشناختی بهزیستی مازندران در راستای ارتقای سلامت روان فردی و اجتماعی، گسترش خدمات مشاوره‌ای و افزایش دسترسی مردم به خدمات روانشناختی، در شش ماه گذشته، برنامه‌های متنوعی را در بخش‌های تلفنی، حضوری و آموزشی اجرا کرده است.

سرپرست اداره‌کل بهزیستی مازندران با اشاره به فعالیت خط مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ (صدای مشاور) گفت: این خط از ساعت ۰۸:۰۰ صبح تا ۱۲ شب و در تمام روزهای هفته فعال بوده و در شش ماهه نخست سال‌جاری، بیش از ۱۰۵ هزار و ۵۴۲ تماس در زمینه‌های فردی، خانوادگی، کودک و نوجوان، تحصیلی، شغلی، پیش از ازدواج و طلاق ثبت و پاسخگویی شده است.

رحمانی با بیان اینکه در حوزه خدمات روان‌شناختی حضوری، مراکز مشاوره دولتی و غیردولتی استان به ۹۷ هزار و ۸۴۷ نفر خدمات تخصصی در زمینه‌های فردی، گروهی، خانواده، تربیتی، تحصیلی و مداخلات روانی در بحران‌ها ارائه کرده‌اند، از اجرای طرح‌های آموزش‌های ارتقایی حوزه ازدواج و تحکیم بنیان خانواده خبر داد و گفت: در راستای ترویج ازدواج آگاهانه و پایدار، کارگاه‌های آموزش پیش از ازدواج برای جوانان برگزار شد که هشت هزار و ۲۷۸ نفر از این آموزش‌ها بهره‌مند شدند.

وی با اشاره به طرح آموزش زندگی خانواده بیان کرد: این طرح با محور آموزش ارتباط مؤثر، مهارت‌های ارتباطی، صمیمیت، شیوه‌های فرزندپروری، مدیریت تعارض و افزایش رضایت زناشویی برای ۱۴ هزار و ۱۰۸ زوج در پنج سال نخست زندگی مشترک اجرا شد.

سرپرست اداره‌کل بهزیستی مازندران گفت: در قالب برنامه آموزش مهارت‌های زندگی، ۱۰ مهارت اساسی زندگی شامل خودآگاهی، مهارت ارتباطی، تصمیم‌گیری، حل مسئله، مقابله با استرس، مهارت تفکر خلاق، مهارت تفکر نقادانه، کنترل خشم، همدلی و مدیریت هیجان به ۲۳ هزار و ۹۳۱ نفر از گروه‌های مختلف جامعه آموزش داده شد.

وی با اشاره به اهمیت ارتباط والدین و نوجوانان تصریح کرد: در طرح آموزش والدین و توانمندسازی خانواده در دوران بلوغ و نوجوانی که با هدف بهبود روابط خانوادگی و کاهش رفتارهای پرخاشگرانه برگزار شده است، دو هزار و ۴۹۲ نفر از والدین و نوجوانان در آن شرکت کردند.

رحمانی با بیان اینکه در حوزه مشاوره و حمایت‌های روانی–اجتماعی در بلایا (طرح محب) نیز با مشارکت داوطلبان حوزه روان‌شناسی و مشاوره، آموزش‌های مرتبط با مدیریت استرس و اضطراب به یک هزار و ۶۰۸ نفر ارائه شد، مطرح کرد: در اجرای طرح بهبود و مراقبت از روابط زوجین در دوران ازدواج و پنج سال نخست زندگی با رویکرد ازدواج آگاهانه، زندگی مشترک با کمترین تعارضات، سازش زوجین و کاهش تعارضات خانوادگی برای یک هزار و ۱۴۶ نفر برگزار شد.

رحمانی با بیان اینکه در طرح غربالگری اضطراب کودکان پنج تا شش ساله نیز با هدف شناسایی زودهنگام اختلالات اضطرابی و پیشگیری از آسیب‌های روانی، ۹۵۹ کودک مورد غربالگری قرار گرفتند که به منظور پیشگیری از بروز بیماری‌ها و اختلالات اضطرابی جهت مداخلات تخصصی ارجاع داده شدند، یادآور شد: در مازندران ۲۲۰ مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی دولتی و غیردولتی فعالیت دارند که این مراکز خدمات تخصصی در زمینه‌های فردی، خانوادگی، تحصیلی و ازدواج به شهروندان ارائه می‌کنند.

وی افزود: در قالب برنامه بین‌دستگاهی آموزش حین ازدواج نیز با همکاری دستگاه‌های مرتبط، آموزش‌های مهارتی برای پنج هزار و ۴۸۹ نفر از زوج‌های در آستانه ازدواج برگزار شد.

این مسئول با تأکید بر نقش مهم خدمات روانشناختی در ارتقای سلامت جامعه خاطرنشان کرد: سلامت روان بنیان پایداری خانواده و اجتماع است، بهزیستی مازندران با تکیه بر نیروی تخصصی و اجرای برنامه‌های مبتنی بر آموزش و مشاوره، تلاش دارد تا دسترسی مردم به خدمات روانی و اجتماعی را در سراسر استان افزایش دهد.