شناسهٔ خبر: 75260339 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

آمازون در برابر داروخانه‌های سنتی/ آمازون دستگاه فروش خودکار دارو راه‌اندازی کرد

آمازون اخیراً اعلام کرده است که دستگاه‌های فروش خودکار داروهای نسخه‌ای را در برخی کلینیک‌های One Medical در لس‌آنجلس مستقر کرده است. کارشناسان معتقدند این اقدام می‌تواند روند بازار داروخانه‌های سنتی را تحت تأثیر قرار دهد و تغییراتی در نحوه دسترسی به دارو ایجاد کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از گجت نیوز، این دستگاه‌های فروش خودکار که توسط Amazon Pharmacy اداره می‌شوند، مانند دستگاه خودپرداز عمل کرده و دارو‌ها را ظرف چند دقیقه پس از ویزیت پزشک در اختیار بیماران قرار می‌دهند.

دسترسی سریع به دارو با دستگاه‌های فروش خودکار آمازون

هر دستگاه قادر است صد‌ها دارو شامل آنتی‌بیوتیک‌ها، اسپری‌های تنفسی و دارو‌های کنترل فشار خون را نگهداری کند و موجودی آن براساس نیاز هر کلینیک به‌صورت اختصاصی تنظیم می‌شود. «هانا مک کلیلان» (Hannah McClellan)، معاون اجرایی Amazon Pharmacy، توضیح می‌دهد:

«نیاز به مراجعه مکرر بیماران به داروخانه بعد از ویزیت، باعث می‌شود بسیاری از آنها از گرفتن دارو منصرف شوند. با استقرار داروخانه در محل ویزیت بیمار، این مانع برداشته و درمان بلافاصله آغاز می‌شود.»

راه‌اندازی این دستگاه‌های فروش خودکار درحالی صورت گرفته که داروخانه‌های زنجیره‌ای مانند Rite Aid، CVS و Walgreens با کاهش حاشیه سود دارو مواجه هستند. Rite Aid هفته گذشته پس از بیش از ۶۰ سال فعالیت، تمامی فروشگاه‌های خود را بست و Walgreens و CVS نیز در سال‌های اخیر چندین شعبه خود را تعطیل کرده‌اند.

آمازون سال‌هاست سعی دارد حضور خود در صنعت چندتریلیون دلاری بهداشت و درمان ایالات متحده را گسترش دهد، صنعتی پیچیده و ناکارآمد که فرصت‌های زیادی دارد. این شرکت در سال ۲۰۱۸ داروخانه آنلاین PillPack را با هزینه حدود ۷۵۰ میلیون دلار خرید و دو سال بعد سرویس Amazon Pharmacy را راه‌اندازی کرد. آمازون همچنین در سال ۲۰۲۲ کلینیک One Medical را با قیمت ۳.۹ میلیارد دلار خرید که سومین خرید بزرگ تاریخ شرکت محسوب می‌شود. پیش‌تر، این شرکت خدمات درمانی از راه دور را آزمایش کرده بود، اما همان سال این سرویس را متوقف کرد.

آمازون دستگاه‌های فروش داروی خود را ابتدا در کلینیک‌های One Medical در مناطق Downtown LA، West LA، بورلی هیلز، Long Beach و West Hollywood راه‌اندازی می‌کند و قصد دارد به‌زودی به مکان‌های بیشتری برود. بیماران نسخه خود را از پزشک دریافت و برای تأیید به Amazon Pharmacy ارسال می‌کنند، سپس با ثبت سفارش در اپلیکیشن و اسکن QR کد در دستگاه فروش، دارو را دریافت می‌کنند. داروساز از راه دور بررسی نهایی را انجام داده و بیماران می‌توانند در صورت نیاز از طریق تماس ویدیویی یا تلفنی با داروساز مشورت کنند.

مک کلیلان می‌گوید هدف از دستگاه‌های وندینگ جایگزینی داروسازان نیست، بلکه فراهم‌کردن دسترسی فوری بیماران به تخصص داروسازان در همان محل ویزیت بیمار است تا تجربه درمان سریع‌تر و مؤثرتری داشته باشند.