طرحی در رابطه با کاهش سن ورود به مدرسه در کمیسون آموزش مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است که مخالفان و موافقان خود را دارد و هنوز به تصویب نرسیده است.
سن ورود به مدرسه در کشورهای پیشرفته با توجه به نظام آموزشی هر کشور متفاوت است، اما عموماً آغاز تحصیل و آموزش بین ۵ تا ۷ سالگی قرار دارد. دلایل انتخاب سن شروع تحصیل اجباری در کشورهای پیشرفته، بر پایه مطالعات علمی، روانشناسی رشد کودک، و نیازهای اجتماعی-اقتصادی استوار است.
کاهش سن ورود به مدرسه مزایا و معایت خود را دارد. برای مثال از جمله مزایای این اقدام این است دانشآموزن یکسال جلو میافتند و از جمله معایبش نیز ممکن است دشواری فهم مطالب درسی و کاهش تاب آوری دانشآموزان برای حضکر در کلاس درس باشد که لازم است این مزایا و معایت به صورت دقیقتر توسط متخصصان این حوزه بررسی شود.
معلوم نیست طرح کاهش سن ورود به مدرسه به قانون تبدیل شود یا نه
محمدرضا احمدی سنگر، دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با میزان در رابطه با طرح کاهش سن ورود به مدرسه بیان کرد: کاهش سن ورود به مدرسه هنوز در حد یک طرح است و مصوب نشده است که دانشآموزان در ۶ سالگی به مدرسه بروند یا در ۵ سالگی. مرکز پژوهشها، کارشناسان وزارت آموزش و پرورش، کارشناسان مجلس و دستگاههای مختلف در این رابطه به پژوهش و گفتوگو پرداختند و این طرح موافقان و مخالفانی دارد.
وی ضمن اشاره به اینکه این طرح در کمیسون آموزش مجلس در جریان رسیدگی قرار دارد و پس از آنجا در صحن مجلس مورد بررسی قرار میگیرد و چنانچه در مجلس و شورای نگهبان تایید شود تبدیل به قانون میشود، گفت: کاهش سن ورود به مدرسه در حال حاضر به عنوان یک طرح در حال بررسی است و معلوم نیست که به قانون تبدیل شود یا نه، بیشتر اعضای کمیسون آموزش مجلس بر این باروند که اگر این طرح تصویب شود و پیش دبستانی اجباری و دوره ابتدایی ۵ ساله شود تعدادی از افراد که امکان تحصیل در دوره پیش دبستانی را ندارند، میتوانند در مدارس دولتی در این مقطع تحصیل کنند و دیگر نیاز نیست که دوره پیش دبستانی را در مراکز خصوصی بگذارنند.
دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم اعمال شرایطی از جمله میز و نیمکت مناسب و فضای فیزکی کلاس که باید برای دانشآموزان پیش دبستانی لازم است، ادامه داد: در این طرح دوره تحصیل در مدارس یک، ۵، ۳، ۳ میشود. افراد نخبه بسیاری هستند که در ۵ سالگی توانایی تحصیل دارند، اما این طرح نیاز به بررسی بیشتری دارد و در حال حاضر در حال بررسی است.
کودکی از سن پایین تحصیل در مدرسه را آغاز کند ممکن است از درس و مدرسه زده شود
فروغ تیموریان، کارشناس مسائل آموزشی نیز در گفتوگو با میزان در این رابطه با بیان اینکه این طرح باید از زوایای مختلف بررسی شود، توضیح داد: هر طرحی در آموزش و پرورش قابلیت اجرا ندارد و اگر قرار باشد چنین طرحی تصویب شود بهتر است قبل از مصوب شدنش یک گروه روانشناسی از جمله روانشناسان بالینی و به ویژه روانشناسان کودک، یک گروه جامعه شناسی و همچنین گروهی از افراد فعال در حوزه علوم تربیتی بررسیهای لازم را در رابطه با این طرح را انجام دهند.
وی افزود: کودکی که قرار است در سن ۵ سالگی به مدرسه برود به درک، فهم و توانایی فکری، روانی، عاطفی و حتی جسمی نرسیده است. در کلاس اول حتی بین دانشآموزانی که نیمه اول سال متولد شدند با دانشآموزانی که نیمه دوم سال متولد شدند و یک سال دیرتر به مدرسه رفتند هم از نظر تاب آوری در کلاس درس، گوش دادن به درس و یادگیری تفاوتهایی وجود دارد.
این کارشناس مسائل آموزشی گفت: ممکن است به سبب اینکه کودکی از سن پایین تحصیل در مدرسه را آغاز کند و در آن زمان تاب آوری کمتری داشته باشد از درس و مدرسه زده شود و این درحالیست که در مواردی مطالب کتب درسی مطابق سن دانشآموزان نیست و ممکن است برایشان دشوار باشد در حالی که باید در این سن بیشتر به یادگیری مهارتهای حسی، حرکتی، شناختی و بازی توجه شود و این مسئله موجب میشود تا دانشآموزان در این سن از یادگیری این مهارتها محروم و از درس و مدرسه زده شوند.
تیموریان بیان کرد: ممکن است تعدادی از دانشآموزان توانایی و تاب آوری بیشتری داشته باشند و در ۵ سالگی به مدرسه بروند و موفق شوند، اما همه دانش آموزان دارای تواناییهای یکسان نیستند و لازم است توانایی بیشتر دانشآموزان مد نظر قرار گیرد.
انتهای پیام/