شناسهٔ خبر: 75221509 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس کمیسیون عمران مجلس:

باید از ظرفیت بخش خصوصی برای تکمیل پروژه خط ریلی شیراز به بوشهر و عسلویه استفاده کرد

تهران - ایرنا - رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در نشست هم‌اندیشی فعالان سیاسی و اقتصادی برای اجرای پروژه خط ریلی شیراز به بوشهر و عسلویه گفت: باید از ظرفیت مالی هلدینگ‌های بزرگ پتروشیمی و بخش خصوصی برای تکمیل این پروژه استفاده کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، نشست مجمع نمایندگان استان‌های فارس و بوشهر با موضوع «هم‌اندیشی فعالان سیاسی و اقتصادی برای اجرای پروژه خط ریلی شیراز به بوشهر و عسلویه» امروز سه‌شنبه(۱۵ مهرماه) در مرکز امور نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

در این نشست محمدرضا رضایی‌کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اقدامات انجام شده برای اجرای خط ریلی بوشهر- عسلویه و موانع پیش‌روی این پروژه حیاتی برای کشور و منطقه، گفت: عسلویه به‌عنوان قطب انرژی کشور و بندر بوشهر به‌عنوان منطقه ترانزیتی برای صادرات و واردات محصولات و جا به جایی کالاها باید شبکه ریلی داشته باشند.

باید از ظریفیت مالی هلدینگ‌های بزرگ پتروشیمی در مسیر این خط ریلی استفاده کرد

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: جاده‌های بوشهر منتهی به پایتخت به دلیل استفاده بالا فرسوده شدند، همچنین ظرفیت لازم برای حمل و نقل را ندارند و حتی انتقال کالا از این جاده منجر به تصادف‌های بسیار شده و یکی از دلایل افزایش قیمت‌ کالاها نبود شبکه حمل و نقل مناسب است و این مسئله بر افزایش قیمت کالاها تاثیر مستقیم دارد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس افزود: البته از آنجا که کشیدن این خط ریلی بسیار هزینه‌بر است و بخش خصوصی و هلدینگ‌های بزرگ پتروشیمی نیز از مسیر ریلی منتفع می‌شوند، می‌توان از ظرفیت بخش خصوصی برای تکمیل آن استفاده کرد.

۷۰ هزار پروژه عمرانی موجود دست و پای دولت را برای انجام پروژه‌های بزرگ بسته است

به گفته رضایی‌کوچی، منابع مالی دولت با این دست پروژه‌های سنگین همخوانی ندارد، چراکه بیش از ۷۰ هزار پروژه موجود دست و پای دولت را برای به اتمام رساندن این پروژه بسته است به همین دلیل باید بخش خصوصی را پای کار آورد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت بودجه مربوط به ساخت این خط ریلی را قطرچکانی تزریق می‌کند، توضیح داد: با این وجود ما در مجلس به‌دنبال افزایش ظرفیت بخش خصوصی در پروژه‌های عمرانی «با رویکرد شفافیت در معرفی پروژه‌ها» هستیم تا اعتماد لازم در بخش خصوصی ایجاد شود.

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به استفاده از پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها در این پروژه عنوان کرد: اگر قرارداد سه‌جانبه میان دولت، بخش خصوصی و صاحبان کالا منعقد شود، می‌توان این شبکه ریلی بزرگ را طی ۳ تا ۴ سال به مقصد رساند، همچنین استفاده از ظرفیت‌های قانونی برنامه هفتم و بودجه سالانه را در این مسیر مدنظر داریم.

«تجارت دریامحور» می‌تواند اقتصاد کشور را دگرگون کند/ضرورت استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی

در ادامه موسی احمدی رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به پیگیری‌های انجام داده برای اجرای این پروژه، گفت: اگرچه «تجارت دریامحور» می‌تواند اقتصاد ما را دگرگون کند اما این مهم با استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی محقق خواهد شد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های قانونی برای به نتیجه رسیدن پروژه خط ریلی شیراز به بوشه و عسلویه تصریح کرد: از آنجایی‌ که در قوانین موجود امکان سرمایه‌گذاری و مشارکت واحدهای صنعتی و شرکت‌های راه‌سازی در اجرای خطوط ریلی با دولت و برگشت اصل و سود سرمایه‌گذاران از محل حق‌عبور بار یا صرفه‌جویی در سوخت وجود دارد، مشارکت شرکت‌های پتروشیمی شرکت‌های راه‌سازی و دولت در احداث خط ریلی شیراز به بوشهر و عسلویه فرصت خوبی برای تسریع در احداث این قطعه از شبکه ریلی ارتباط عسلویه با سرزمین اصلی را فراهم خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، در این نشست، سخاوت اسدی مدیرعامل سازمان منطقه ویژه پارس جنوبی، سهراب بهلولی قشقایی رییس مجمع نمایندگان ادوار استان فارس، علی اکبری عضو هیات رئیسه مجمع نمایندگان ادوار استان فارس و مدیران بنگاه‌های بزرگ بخش خصوصی، پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها در حد فاصل میان شیراز و عسلویه، محمدجواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی، جعفر قادری، محمدمهدی فروردین، غلامرضا توکل شوریجه، ابراهیم رضایی از دیگر نمایندگان استان شیراز، عبدالعلی رحیمی مظفری رئیس مرکز امور نمایندگان مجلس، حسن عباس‌‎زاده معاون وزیر نفت و مدیرعامل صنایع پتروشیمی ایران، حسینعلی امیری استاندار فارس و ارسلان زارع استاندار بوشهر در این نشست حضور داشتند.