شناسهٔ خبر: 75218138 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

سامانه «فواد ۱۲۸»؛ ابزار نظارتی دولت برای رصد عملکرد دستگاه‌های اجرایی/ فعال شدن سامانه در سراسر کشور تا دهه فجر

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با بیان اینکه سامانه «فواد ۱۲۸»، ابزار نظارتی دولت برای رصد عملکرد دستگاه‌های اجرایی است گفت: : در حال حاضر، رضایت کاربران از این سامانه که در مرحله آزمایشی قرار دارد، حدود ۸۰ درصد برآورد می‌شود.

صاحب‌خبر -
خبرگزاری میزان -

نشست خبری علاءالدین رفیع‌زاده، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، درباره سامانه فوریت‌های اداری (فواد ۱۲۸) ظهر امروز سه‌شنبه 15 مهر 1404 برگزار شد.

رفیع‌زاده در این نشست با تأکید بر لزوم تحقق دولت هوشمند در نظام اداری گفت:راه‌اندازی سامانه فوریت‌های اداری به‌عنوان نبض خروجی برنامه‌های اصلاح نظام اداری در نظر گرفته شده است. هدف ما این است که مردم هنگام مراجعه به دستگاه‌های اجرایی اگر با مشکلی مواجه شدند که موجب اتلاف وقت آنها می‌شود، بتوانند با شماره‌گیری ۱۲۸ موضوع را گزارش کنند.

وی افزود: به محض دریافت تماس، همکاران ما به سرعت ورود پیدا می‌کنند تا مشکل پیگیری و روند کار مردم بدون معطلی دنبال شود.

در ادامه این نشست خبری کامل داوودی، رئیس مرکز بازرسی و نظارت بر خدمات عمومی و فوریت‌های اداری کشور درباره سامانه فواد بیان کرد: سامانه فواد (فوریت‌های اداری) با هدف رسیدگی سریع به مطالبات مردم و ایجاد شفافیت در عملکرد دستگاه‌های اجرایی راه‌اندازی شده و اکنون در سه استان تهران، البرز و قزوین فعال است.

وی با تأکید بر تمایز این سامانه نسبت به سایر سامانه‌های موجود گفت: هیچ شکایت و اعتراض مردمی بدون پاسخ نخواهد ماند و همه دستگاه‌ها موظف هستند. ظرف کمتر از سه ساعت به شکایات ثبت‌شده رسیدگی کنند. در این مسیر هیچ‌گونه اغماض و گذشتی در قبال تخلفات نخواهیم داشت و تاکنون پنج مدیر به دلیل کوتاهی در این زمینه برکنار شده‌اند.

داوودی افزود: این اقدام یک کار فرهنگی و نرم است که باید در نظام اداری نهادینه شود. مردم باید مطالبه‌گر باشند و ما نیز اگر لازم باشد از ابزار برکناری مدیران استفاده خواهیم کرد.

وی درباره قابلیت‌های جدید این سامانه توضیح داد: یکی از ویژگی‌های فواد، نقشه حرارتی است که نقاط دارای بیشترین شکایت را به‌صورت آماری و بصری نمایش می‌دهد. این نقشه تاکنون در سه استان تهران، البرز و قزوین فعال شده است.

رئیس مرکز بازرسی و نظارت بر خدمات عمومی تأکید کرد: برای نخستین بار در این سامانه، نظارت بر میزان پاسخگویی دستگاه‌های اجرایی به شکایات شهروندان پیش‌بینی شده است و گزارش‌های دوره‌ای سه‌ماهه و شش‌ماهه از وضعیت رسیدگی‌ها استخراج می‌شود.

در ادامه نشست خبری رفیع زاده، در پاسخ به سوالی درباره میزان رضایت از سامانه فواد ۱۲۸، اظهار داشت: تمامی موسسات عمومی، چه داخلی و چه شهرداری‌ها، به عنوان پایگاه‌های ارائه خدمات، وارد میدان شدند و از بخش خصوصی که خدمات عمومی ارائه می‌دهد نیز تقاضا داریم در این مسیر مشارکت فعال داشته باشند.

وی افزود: خوشبختانه، به دلیل اینکه مدیران این سامانه به دنبال نظارت مستقیم و دقیق بر فرآیند ارائه خدمات هستند، تاکنون استقبال خوبی از آن شده است.

رفیع زاده ادامه داد: در حال حاضر، رضایت کاربران از این سامانه که در مرحله آزمایشی قرار دارد، حدود ۸۰ درصد برآورد می‌شود. این سامانه هر ثانیه بهروزرسانی می‌شود و در حال توسعه و بهبود مستمر است.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در پاسخ به سوالی درباره گسترش این سامانه در کشور گفت: سامانه «فواد ۱۲۸»، ابزار نظارتی دولت برای رصد عملکرد دستگاه‌های اجرایی است که تلاش می‌کنیم تا دهه فجر یا پایان سال به صورت سراسری در سراسر کشور فعال شود.

وی تأکید کرد: در روند توسعه این سامانه، کیفیت و دقت بر سرعت ارجحیت دارد و در صورت تکمیل بهروزرسانی‌ها در تهران، سایر استان‌ها با شتاب بیشتری پوشش داده خواهند شد.

به گفته رئیس سازمان اداری استخدامی گزارش‌های عملکرد ماهیانه و سه‌ماهه دستگاه‌ها به دولت ارائه می‌شود و در دسترس عموم قرار خواهد گرفت. این اقدام، نه تنها شفافیت را افزایش می‌دهد، بلکه موجب توجه بیشتر وزرا و مدیران دستگاه‌هایی شده که پیش‌تر عملکرد ضعیفی داشتند و اکنون پیگیری‌ها و همکاری‌های بیشتری با سازمان دارند.

رفیع‌زاده درباره معیار انتخاب استان‌های پایلوت برای اجرای سامانه فواد ۱۲۸ توضیح داد: اگر تهران را با موفقیت پشت سر بگذاریم، احتمال دارد چند استان دیگر به طرح افزوده شوند. استان قزوین به دلیل نزدیکی به تهران، کوچک بودن و وجود مدیران پای‌کار انتخاب شد تا آزمایش‌های اولیه سامانه در فضایی قابل کنترل‌تر انجام شود.

انتهای پیام