شناسهٔ خبر: 75217782 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

راه‌اندازی فوریت‌های اداری؛ نبض ارزیابی و بهبود خدمات به مردم در نظام اداری کشور

رئیس سازمان اداری و استخدامی، با اعلام هدف از راه‌اندازی سامانه فوریت‌های اداری اعلام کرد این سامانه به منظور بررسی مشکلات مردم در دستگاه‌های اجرایی و ارزیابی نتایج برنامه‌های اصلاح نظام اداری طراحی شده است تا خدمات‌رسانی به شهروندان سریع‌تر، آسان‌تر و باکیفیت‌تر شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، علاالدین رفیع‌زاده، رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور امروز در نشست خبری با موضوع سامانه فوریت‌های اداری (فواد ۱۲۸)، در اظهاراتی رسمی به تشریح هدف و فلسفه راه‌اندازی فوریت‌های اداری پرداخت و اعلام کرد که این سامانه به منظور بررسی و رفع مشکلات مردم در دستگاه‌های اجرایی و همچنین ارزیابی نتایج برنامه‌های اصلاح نظام اداری ایجاد شده است.

رفیع‌زاده با اشاره به سابقه بیش از دو و نیم دهه خدمت خود در سازمان اداری و استخدامی کشور و تجربه گسترده در تدوین برنامه‌های توسعه و اصلاحات نظام اداری، تاکید کرد: صرف تدوین قوانین و مقررات به تنهایی موجب اصلاح نظام اداری نمی‌شود، بلکه این تدوین‌ها زمینه‌ساز اصلاح هستند و باید با ارزیابی مستمر و دریافت بازخورد از مردم، اثربخشی برنامه‌ها سنجیده شود.

معاون رئیس جمهورافزود: مردم باید به ما بگویند که آیا فرایند‌های اداری بهبود یافته است؟ آیا خدمات دریافتی نسبت به گذشته سریع‌تر، آسان‌تر و با کیفیت‌تر شده‌اند؟.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور خاطرنشان کرد: اصلاح نظام اداری نیازمند برنامه‌های پیش‌برنده و توانمندساز است که مدیران را ملزم به اجرای اصلاحات می‌کند و هدف نهایی، روان‌سازی فرایند‌ها و ارتقای کیفیت خدمات به مردم است.

رفیع‌زاده تصریح کرد: در دولت چهاردهم، شورای عالی اداری با تصویب ۲۶۴۰۳ مصوبه برنامه‌ای شش‌محوری تحت عنوان برنامه اصلاح نظام اداری را به اجرا گذاشته است که یکی از محور‌های اصلی آن «دولت هوشمند» است.

نبض خروجی برنامه‌های اصلاح نظام اداری

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور ادامه داد: برای ارزیابی پیشرفت این برنامه‌ها و مشاهده نتایج آنها، سامانه فوریت‌های اداری راه‌اندازی شده است که به عنوان نبض خروجی برنامه‌های اصلاح نظام اداری محسوب می‌شود.

وی توضیح داد: این سامانه به مردم امکان می‌دهد تا در صورت مواجهه با مشکلات مختلفی مانند بدرفتاری کارکنان، عدم حضور کارمندان در محل، اتلاف وقت یا هر گونه نقص در ارائه خدمات، از طریق شماره‌گیری ۱۲۸ با مرکز تماس فوریت‌های اداری ارتباط برقرار کنند. سپس تیم‌های مربوطه به صورت فوری وارد عمل شده و مشکلات را پیگیری و رفع می‌کنند.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور تاکید کرد: این سامانه بر اساس معیار‌های هفت‌گانه‌ای طراحی شده و هدف اصلی آن تسهیل دریافت خدمات، ارتقای کیفیت و افزایش رضایت مردم از دستگاه‌های اجرایی است.

وی گفت: شهروندان «سردبیر دوم» حوزه رسیدگی به شکایات هستند؛ یعنی اگر مشکلی داشته باشند، می‌توانند صدای خود را برسانند. متأسفانه هنوز اطلاع‌رسانی و مطالبه‌گری کافی در میان شهروندان در این خصوص ایجاد نشده است. به عنوان مثال، اگر به فردی وامی چند میلیاردی داده شود، باید به این سامانه مراجعه کند تا ما گزارش را دریافت و او را راهنمایی کنیم.

چالش‌های اولیه و فرهنگ‌سازی

رفیع‌زاده افزود: مسئله رسانه‌ای کردن این سامانه نیز مطرح است، زیرا مردم فعلاً در جریان کامل آن نیستند و برای این کار باید به آنها فرصت داد. بحث فرهنگ‌سازی و آگاه‌سازی باید گام به گام انجام شود تا در آینده تماس‌های مردم با موضوعات مشخص و مرتبط با سامانه افزایش یابد.

انواع شکایات و مقایسه با نمونه‌های بین‌المللی

معاون ورئیس جمهور افزود: بیشتر تماس‌هایی که تاکنون داشته‌ایم، مربوط به مزاحمت‌ها، قطعی‌های میانی در حین کار، و مشکلات مشابهی بوده است. ما سامانه‌های مشابه در کشور را بررسی کردیم و مشاهده شد که شرایط اولیه شروع تمامی آنها، مانند نمونه‌های سوئیس یا آمریکا، به همین شکل بوده است.  با توضیحات تکمیلی و اطلاع‌رسانی مستمر، این تعداد تماس‌ها قطعاً افزایش خواهد یافت.

همکاری با ایرانسل و وضعیت مالی

وی افزود: در مرحله آزمایشی که تهران را پوشش می‌داد، یک تفاهم‌نامه سه‌جانبه با وزارت ارتباطات و ایرانسل داشتیم. وی گفت تا این لحظه هیچ ریالی هزینه نشده و ایرانسل از محل اعتبارات خود این کار را آغاز کرده است تا یک رهبری کسب‌وکار (بیزینس لیدری) در این حوزه شکل بگیرد. ایرانسل یکی از بزرگترین شرکت‌های کشور و مظهر کارآفرینی است و نباید در مورد ورود چنین شرکت‌هایی تشکیک کرد؛ کار را باید با خروجی آن دید که یک شرکت فعال در حوزه فناوری اطلاعات با گواهینامه‌های امنیتی کار می‌کند.

گستره شمول سامانه و پوشش برون‌مرزی

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، گفت هر خدمتی که توسط بخش عمومی ارائه شود، شامل این سامانه می‌شود؛ نه فقط خدمات دولتی، بلکه شهرداری‌ها و مؤسسات عمومی غیردولتی نیز در این چرخه قرار دارند. وی افزود شهرداری‌ها پای کار آمده‌اند و ما در حال درگیر کردن آنها هستیم. جالب است بدانید که ما از بخش خصوصی نیز تقاضا داریم که خدماتشان (مانند بانک‌های خصوصی) که جنبه عمومی دارند، تحت پوشش قرار گیرند. حتی کنسولگری‌های خارج از کشور ما نیز بر اساس درخواست وزارت امور خارجه، در حال نهایی کردن مراحل اتصال هستند تا ایرانیان مقیم خارج نیز بتوانند از این سامانه استفاده کنند.

آمار رضایتمندی و فرآیند پایش 

وی افزود: استقبال از سامانه خوشبختانه خوب بوده، چرا که اکثر مدیران ما به دنبال نظارت مستقیم و درست بر نحوه ارائه خدمات هستند. حدود ۱۶۰۰۰ تماس داشتیم و ۸۰ درصد رضایتمندی از خود سامانه وجود داشته است، علی‌رغم اینکه این سامانه نوپایی است که از اواخر اردیبهشت کار خود را آغاز کرده است. هر مرحله از این سامانه به‌روز می‌شود؛ فردی که تماس می‌گیرد، تیکت او ثبت شده و سامانه شروع به شمارش معکوس می‌کند تا لحظه به لحظه پاسخ‌دهی پایش شده و نهایتاً بازخورد به مراجعه‌کننده داده شود.

انتهای پیام/