محمود رضازاده ۱۴ مهر در نشست معاونین آموزشی منطقه ۳ دانشگاههای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که در سالن آرتمیای پردیس دانشگاه ارومیه برگزار شد با اشاره به ضرورت هماهنگی آموزش دانشگاهی با نیازهای بازار کار، نبود مهارت و تخصص در دانش آموختگان را یک معضل دانست و افزود: دانشگاهها موظف هستند آموزش مهارتهای عملی و تخصصی را در برنامههای درسی تقویت کنند تا فارغالتحصیلان بتوانند به صورت مؤثر وارد بازار کار شوند.
رئیس دانشگاه ارومیه همچنین بر اهمیت آموزش مجازی تأکید کرد و تصریح کرد: توسعه آموزشهای آنلاین، تقویت زیرساختها و بهرهگیری از فناوری نوین در روند آموزشی برای ارتقای کیفیت تحصیل دانشجویان ضروری است.
به گفته رضازاده، آموزش زبان انگلیسی نیز بخشی جداییناپذیر از برنامههای آموزشی دانشگاههاست و همه دانشجویان در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری باید به این مهارت تسلط پیدا کنند تا بتوانند در سطح ملی و بینالمللی رقابت کنند.
وی با اشاره به تجربه دانشگاههای موفق منطقه در برگزاری کلاسهای مجازی گفت: ترکیب آموزش حضوری و مجازی، به همراه مهارتآموزی کاربردی، نقش مهمی در افزایش توانمندی فارغالتحصیلان و هماهنگی با نیازهای صنعت دارد و دانشگاه ارومیه قصد دارد این برنامهها را به طور گسترده اجرا کند.
رضازاده خواستار افزایش پژوهش و توانمندسازی اعضای هیات علمی و اساتید در دانشگاهها شد و اظهار کرد: تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت و بینالمللیسازی دانشگاهها مورد توجه قرار گیرد.
رییس دانشگاه ارومیه همچنین در خصوص نوسازی فضاهای آموزشی در دانشگاهها تصریح کرد: ضروری است با تامین بودجه، نسبت به نوسازی فضاهای آموزشی اقدام شود.
ارتقای کیفیت آموزش عالی یک ضرورت فوری است
اسماعیل آین، معاون آموزشی دانشگاه ارومیه نیز در این نشست با تأکید بر ضرورت تحول در نظام آموزش عالی کشور گفت: کیفیت آموزش در دانشگاهها پایین است و این موضوع خطری جدی برای آینده آموزش کشور محسوب میشود؛ بنابراین باید ارتقای آن در اولویت برنامهها قرار گیرد.
وی با اشاره به لزوم ارتقای مهارتهای همهجانبه دانشجویان افزود: هدف ما این است که مهارتمحوری در کنار آموزش نظری بهصورت عملیاتی در دانشگاهها اجرایی شود.
آین، گسترش بیحساب و کتاب مراکز آموزشی را یکی از چالشهای اساسی آموزش عالی عنوان و اظهار کرد: در این زمینه نیازمند بازنگری اساسی هستیم تا کیفیت فدای کمیت نشود.
معاون آموزشی دانشگاه ارومیه همچنین با تأکید بر ضرورت تحول در برنامههای درسی گفت: برنامههای آموزشی باید متناسب با نیازهای روز جامعه بازنگری شوند تا بتوانند در ارتقای کیفیت آموزش مؤثر باشند.
وی به اهمیت تجهیز دانشگاهها به سیستمهای هوشمند و بهروز اشاره کرد و افزود: بهرهگیری از فناوریهای نوین آموزشی میتواند نقش مؤثری در افزایش کیفیت آموزش عالی داشته باشد.
آین، با انتقاد از روش فعلی ورود به دانشگاهها تصریح کرد: شیوه پذیرش دانشجو و جذب استاد در کشور نیازمند بازنگری است، چرا که روشهای فعلی پاسخگوی شرایط امروز نیست.
معاون آموزشی دانشگاه ارومیه تأکید کرد: باید فضایی در دانشگاهها فراهم شود که پاسخگوی نیازهای علمی و مهارتی دانشجویان و اعضای هیأت علمی باشد و علاقه به مطالعه و یادگیری در میان دانشجویان افزایش یابد.
انتهای پیام