به گزارش خبرگزاری ایمنا از البرز، حجتالاسلام علیرضا سعیدی عصر امروز _یکشنبه سیزدهم مهر_ در نطق پیش از دستور صحن علنی شورای شهر کرج، ضرورت بررسی فازبندی عملیات راهاندازی مترو کرج را یادآور شد و اظهار کرد: این پروژه باید به سیستم سیگنالینگ به عنوان «سیستم عصبی و چشم قطار» تجهیز شود.
وی با اشاره به بازدیدهای متعدد از شهرهای گوناگون و مطالعات صورت گرفته، افزود: پروژه متروی کرج در دوره کنونی، یکی از افتخارات شورای ششم به شمار میرود، اما نکته مهم این است که راهاندازی کارآمد و ایمن، نیازمند وجود سیستم سیگنالینگ است که توانایی پایش و کنترل لحظهای وضعیت حرکت قطارها را داشته باشد.
عضو شورای اسلامی شهر کرج ادامه داد: کارکرد سیستم سیگنالینگ صرفاً محدود به پیشگیری از برخورد قطارها نیست، بلکه شامل تنظیم سرعت و جلوگیری از تخلفات احتمالی توسط راهبر قطار نیز میشود. بدون وجود این سامانه، عملاً مسئولیت حفظ ایمنی به طور کامل بر دوش راهبران قطار قرار میگیرد که نتیجه آن، افزایش چشمگیر احتمال وقوع اشتباهات انسانی است.
سعیدی تاکید کرد: اگر سیستم سیگنالینگ حذف گردد، ما شاهد بازگشت به دوران کنترلهای قدیمی و عصر قاطرچیها در تونلهای تاریک خواهیم بود که این امر با قطارهای سنگین دهها تنی، فجایع و حوادث جبرانناپذیری را به همراه خواهد داشت.
وی با تأکید مجدد بر اهمیت این سامانه حیاتی گفت: پرسش کلیدی این است که آیا میتوان جایگزینی برای سیستم سیگنالینگ یافت که بتواند چنین سطح بالایی از ایمنی را تضمین کرد، به اعتقاد من، هیچ جایگزینی قادر به ایفای شایسته این نقش حیاتی نیست.
این عضو شورای اسلامی شهر کرج خاطرنشان کرد: این سیستم، همانند یک نگهبان هوشمند عمل میکند، از بروز سوانح ناگوار جلوگیری مینماید و اطمینان میدهد که مسافران با امنیت کامل سفر خود را انجام دهند. بنابراین، ضروری است که این موضوع با جدیت و دقت تمام دنبال شود تا شاهد بهرهبرداری موفق و ایمن از متروی کرج باشیم.