نخستین کارگاه با عنوان «ابزارها و مهارتهای شناخت و بهرهوری از هوش مصنوعی»، با حضور جمعی از مسئولان و کارشناسان سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، شنبه، 12 مهرماه 1404، در تالار اندیشگاه رضوی کتابخانه مرکزی این آستان مقدس، برپا شد.
سرفصلهای مباحث آموزشی
از جمله مباحث این برنامه آموزشی میتوان به «پیشنیازهای ورود و استفاده از هوش مصنوعی، ابزار و مهارت شناخت بهرهوری از هوش مصنوعی»، «کاربرد، قابلیتها و طبقهبندی انواع منابع و مستندات هوش مصنوعی» و «فرآیند دسترسی و استفاده از هوش مصنوعی»، اشاره کرد.
همچنین میتوان از مباحثی همچون «ترفندهای جستوجوی اطلاعات و تولید محتوا و اعتبارسنجی یافتههای هوش مصنوعی- پرامپتنویسی و زبان گفتوگو با هوش مصنوعی» و «معرفی نمونهها و مصادیق کاربردی هوش مصنوعی منتخب و درگاههای هوشمند اسلامی»، نام برد.
هوش مصنوعی؛ فناوری باقابلیت تفکر
رمضان علی بذرافشان، معاون پژوهش و فناوری دبیرخانه دینپژوهان، در نخستین کارگاه این برنامه آموزشی، بیان کرد: هوش مصنوعی به طور رسمی از حدود سال 1950 میلادی، مطرح شده است.
البته تا قبل از سال 2000 میلادی، یکی دو نوبت، شاهد شکستها و کاهش سرمایهگذاریهای آن یا به عبارتی دوره رکود و زمستان هوش مصنوعی، بودیم.
وی، ادامه داد: هوش مصنوعی از سال 2000 میلادی به بعد، مجدد توانست خودش را بهویژه در لایههای زبانی و پردازش متن، نشان دهد. بهاینترتیب، دوباره سرمایهگذاریها در حوزه هوش مصنوعی توسعه یافت تا جاییکه امروزه به شکلهای مختلف به زندگی ما ورود پیدا کرده و میتوانیم استفادههای گوناگون از زوایای آن، داشته باشیم.
بذرافشان با اشاره به اینکه هوش مصنوعی، فناوری است که به نحوی قابلیت تفکر دارد، گفت: دو نوع هوش مصنوعی داریم؛ هوش مصنوعی که منطقی فکر و عمل میکند و هوش مصنوعی که مانند انسان، فکر و عمل میکند.
مدرس این کارگاه با تأکید بر اهمیت انتخاب درست ابزار هوش مصنوعی و همچنین کسب مهارت استفاده از آن، از موتورهای جستوجو نظیر گوگل، یاهو و...، بهعنوان یک ابزار، نام برد و در ادامه، به معرفی ابزار «Mapify» و چگونگی استفاده از آن، پرداخت.
این عضو کمیتههای تخصصی مرکز آموزشهای کاربردی حوزه، نکاتی نیز با محوریت سامانه آموزش و معرفی ابزارهای هوش مصنوعی «ایایا (aia)» و وبسایت حوزه خدمات اطلاعاتی و پژوهشی «یابش (yabesh)»، بیان کرد.