
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، شرکت نوپای اینورژن (Inversion) در حوزه هوافضا و دفاع مستقر در لسآنجلس، از اولین فضاپیمای پرچمدار خود با نام آرک (Arc) رونمایی کرد.
این وسیلهی نقلیهی بازگشتی به جو، به گونهای طراحی شده است که تا ۵۰۰ پوند محمولهی حیاتی را از مدار به تقریباً هر نقطهای از زمین در کمتر از یک ساعت منتقل کند. این شرکت، این فضاپیما را طی رویدادی در کارخانهی خود رونمایی کرد.
جاستین فیاشِتی و آستین بریگز، بنیانگذاران این شرکت که در سال ۲۰۲۱ این شرکت را تأسیس کردند، آرک را به عنوان نوع جدیدی از پلتفرم لجستیک معرفی کردند.
فیاشتی گفت: آرک جهش بعدی را نشان میدهد و یک شبکه لجستیکی در فضا ایجاد میکند که زمین را به طور اساسی قابل دسترستر خواهد کرد.
فضاپیمایی که برای سقوط سریع طراحی شده است
آرک حدود ۸ فوت ارتفاع و ۴ فوت عرض دارد، تقریباً به اندازه یک میز بزرگ. این ربات برای تحویل بستههای مختلف از کیتهای پزشکی گرفته تا پهپادها ساخته شده است.
فیاشِتی در مصاحبهای با آرس تکنیکا گفت که این شرکت قصد دارد آرکها را برای مدت طولانی در مدار نگه دارد تا در صورت نیاز، آماده فرود باشند. او گفت: «ماموریت اسمی ما، از پیش قرار دادن آرکها در مدار و ماندن آنها تا پنج سال در آنجا است... اینکه بتوانند محموله یا تجهیزات خود را در کمتر از یک ساعت به محل مورد نظر برسانند.
این فضاپیما از نوع بدنه بالابر است، به این معنی که میتواند هنگام ورود مجدد به جو مانور دهد.
طبق گفته این شرکت، آرک در طول بازگشت به جو، بردی حدود ۶۲۱ مایل دارد که به آن اجازه میدهد قبل از فرود، در مناطق وسیعی حرکت کند.
این وسیله نقلیه به جای نیاز به باند فرودگاه، با چتر نجات فرود میآید. سیستم پیشران آن از مواد غیرسمی استفاده میکند که به سربازان اجازه میدهد بلافاصله پس از فرود، بدون تجهیزات حفاظتی، آن را با خیال راحت جابجا کنند.
فیاشِتی گفت: «ما دوست داریم این را به عنوان محموله یا اثراتِ مأموریتمحور توصیف کنیم. این میتواند طیف گستردهای از بارهای خاص باشد، از تجهیزات پزشکی گرفته تا پهپادها و هر چیز دیگری. اما نکتهی کلیدی این است که آیا این محموله در لحظهی نیاز، یعنی زمانی که به زمین برمیگردد، تفاوتی ایجاد میکند؟
نقش آزمایش هایپرسونیک
فراتر از تحویل، Inversion در حال ارائه Arc به عنوان یک پلتفرم آزمایشی مافوق صوت است.
این فضاپیما میتواند به سرعتهای بالاتر از ۲۰ ماخ برسد، شرایط سخت را برای مدت طولانیتری حفظ کند و نیروهای گرانشی سنگینی را تحمل کند. سازمانهای دفاعی ایالات متحده بودجه و تمرکز خود را بر تحقیقات فراصوت افزایش دادهاند و Inversion معتقد است که Arc روشی مقرونبهصرفه برای پشتیبانی از این کار ارائه میدهد.
این شرکت در اطلاعیه خود اعلام کرد: «با قابلیت استفاده مجدد کامل و فرود دقیق برای بازیابی سریع، آرک آزمایشهای مافوق صوت را سریعتر، تکرارپذیرتر و مقرونبهصرفهتر میکند.» انتخاب اینورژن برای شرکت در برنامه MACH-TB ۲.۰ به رهبری کراتوس، نشاندهنده علاقه روزافزون به نقش آرک به عنوان بخشی از زیرساختهای آزمایش ملی است.
با ترکیب قابلیت مانور و قابلیت استفاده مجدد، Inversion استدلال میکند که Arc هم لجستیک دفاعی و هم قابلیتهای تحقیقاتی پیشرفته را در یک پلتفرم ارائه میدهد.
بر اساس کارهای قبلی آرک (Arc) دنبالهروی فضاپیمای نمایشی کوچکترِ پروژهی وارونگی، یعنی ری (Ray)، است که در ماه ژانویه در ماموریت اشتراکی ترنسپورتر-۱۲ اسپیسایکس (SpaceX) پرتاب شد.
ری حدود ۲۰۰ پوند وزن داشت و سیستمهایی مانند نیروی محرکه، اویونیک و انرژی خورشیدی را آزمایش کرد. در حالی که ری با موفقیت مدار خود را تنظیم کرد و همچنان به کار خود ادامه میدهد، برای فرود طراحی نشده بود.
فیاشِتی به آرس تکنیکا گفت: ری دیگر برنمیگردد. ما در حال انجام آزمایشهای بلندمدت نرمافزار در مدار هستیم.
این آزمایش به شرکت Inversion اعتماد به نفس لازم برای شروع کار روی Arc را داد. این شرکت میگوید که در حال حاضر یک واحد توسعه در مقیاس کامل از سازه اولیه ساخته، دهها آزمایش سقوط انجام داده و مدلسازی آیرودینامیکی را تکمیل کرده است.
بریگز، مدیر ارشد فناوری این شرکت، گفت: «هر نقطه عطف، آرک را به بلوغ پرواز نزدیکتر میکند و سرعت پیشرفت فقط در حال افزایش است.
این تیم همچنین با ناسا در زمینه یک سیستم حفاظت حرارتی برای شرایط سخت ورود مجدد به جو همکاری کرده است. ماموریت «وارونگی» که اکنون ۶۰ کارمند دارد، قصد دارد اولین ماموریت «آرک» را تا سال ۲۰۲۶ انجام دهد.