به گزارش خبرگزاری ایمنا، دختر برقی از جمله فیلمهای حوزه کودک است که به خوبی توانسته درسهای تربیتی، رسانهای و اجتماعی را برای بچهها به تصویر بکشد.
داستان فیلم با یک مادر و دختر شروع میشود، اما نه مادر و دختر طبیعی! دختری که ربات انساننما است و صحنهها و سیر داستان را با خود پیش میبرد. از خانوادهای به خانواده دیگر، از ویژگیهای یک ربات انساننما تا امکانات وجودی آنها.
اما همانطور که اشاره شد فیلمنامه داستان با دید تربیتیِ مناسب و ویژه کودکان جلو میرود؛ از دیالوگهایی که به بد تلقی شدن عمل دروغگویی اشاره دارد تا خطرات ترقه بازی، خوردن خوراکی و تنقلات مضر و... .
توجه فیلم به داستانهای تاریخی، ادبیات فارسی، رنگهای ترکیبی لباسها و محیط و همچنین مکانهای ضبط فیلمبرداری قابل تحسین است؛ از کوه دماوند و زیست محلی آنجا به طور غیر مستقیم تا اشاره به شجاعت ایرانیها به طور غیر ملموس...
همچنین رنگ و نور پردازی خوب فیلم باتوجه به حال و هوای کودکانه، بومیسازی کردن موسیقی عربی تولد در قالب موسیقیِ ایرانی، توجه به دنیای رسانه و مزایا و معایب آن قابل قبول است.
از طرفی دیگر در این فیلم به خوبی اهمیت گرمی، صمیمیت، از خودگذشتگی، پشتوانه بودن و عشق بین اعضای خانواده را نشان داده شده است؛ فداکاریها تا همکاریها، همه بر این نکات تاکید دارند.
با این حال در کنار نقاط قوت فیلم، نقاط ضعیفی هم دیده میشود از قاب ثابت دوربین و صحبتهای کتابی تا پوشش غیر معقول بعضی از بازیگران همچون لباس عروس، از توجه افراطی به خوبیِ زندگی کردن با رباتهای انساننما تا حضور تعداد کثیری از دوقلوهای همسان با دیالوگهای درهم تنیده شده بازیگرانش!
با این حال میتوان در فیلم به انتقاد بیشتر و بازتری هم پرداخت! چراکه دختر برقی فقط به دید مثبتِ زندگی با رباتهای انساننما اشاره کرده است و داستان آن پیش میرود؛ در صورتی که زندگی با این رباتها میتواند وابستگیهای نامعقول و ایجاد کمبود عاطفی و کم توجهی بین فرزندان غیر ربات را رقم بزند؛ تا جایی که والدین از آوردن فرزند منصرف میشوند و ترجیح میدهند فرزندان رباتی که تمام حرفهای آنها را براساس تنظیمات سیستمی پیش میگیرد، سرپرستی کنند... بدون سختی و چالش!
همچنین در این فیلم شاهد هستیم که بلاگرها و زندگی بلاگری حتی در روزهای مهم و خاص را به خوبی نمایش داده و میتوان به طور ملموس خوبی و بدی این نوع زندگی را با کمی تأمل درک و حس کرد.
و در آخر، پایان خیلی باز فیلم و رها شدن آن در جایی که مخاطب به دنبال نتیجه است، جالب نبود.
اما نظرات خبرنگاران جشنواره فیلم کودک و نوجوان را درباره فیلم دختر برقی بخوانیم:
باران هوشمند خبرنگار جشنواره اظهار کرد: اگر دیالوگها کمی طبیعیتر ادا میشدند خیلی بهتر بود و صحبتهای همزمان دوقلوها معمولا بعد از چند بار تکراری میشد اما به طور کلی فیلم جالب بود و مفهوم از خود گذشتگی و مهربانی را میرساند.
در ادامه محمد رادین ذبیحیپور گفت: دیالوگها ضعیف، غیر طبیعی و بدون احساس بودند، فیلمنامه جای کار بیشتر داشت، پایان باز و نامناسبی داشت؛ اما با این حال و با وجود نقاط ضعفش خط داستانی را دنبال میکرد و مفهوم از خودگذشتگی در شرایط سخت را میرساند.
همچنین مبینا طنابتاب تصریح کرد: بازیگران مطرح و مشهوری در این فیلم بازی کردهاند، سیر فیلم با محوریت مهربانی و صمیمیت جلو میرفت اما فیلمبرداری و نور صحنه جای کار داشتند و میتوانستند جنبه داستانی نداشته باشند بلکه سینمایی باشد.
وی ادامه داد: فیلم دختر برقی خوب بود اما باتوجه به اینکه آقای قناعتی فیلمهای زیادی کارکردهاند میتوانست خیلی بهتر باشد.