به گزارش ایرنا، محمدرضا حقنگهدار شنبه در توضیح درونمایه فیلمش اظهارکرد: "گمشده در زمان" بر خاصیت اشتیاقسوز زمان متمرکز است؛ بزرگترین جدال انسان، حفظ تازگی اشتیاق برای کشف و تجربه در میانه این سفر ذهنی فرساینده بین گذشته، حال و آینده است؛ شوقهای ریشهدار دوران کودکی میتواند التیامبخش این فرسایش باشد.
او با تاکید بر اهمیت حفظ این نگرش افزود: متاسفانه با افزایش سن و انباشت رنجها، شوق ما رو به کاستی میرود؛ در فرهنگ خودمان اصطلاح "دلمرده" را داریم. به گمانم، حفظ آن اشتیاق کودکانه و سرشار از میل برای کشف رازهای هستی، بزرگترین معجزه انسان در این روزگار است.
این کارگردان در ادامه، جذابیت سینمای تجربی را چنین توصیف کرد: سینمای تجربی مانند یک آزمایشگاه است؛ رسالت آن گسترش دستور زبان سینما با محوریت تاثیرگذاری بر مخاطب است؛ هر کارگردان نسخه اختصاصی خود را دارد و مواجهه با آثار مختلف، شوق کشف ظرفیتهای پنهان و دالانهای پیچیده سینما را در ما بارور میکند؛ گاهی این سینما، هنر ترکیب تجربهها برای یافتن ظرفیتهای نوین است.
حقنگهدار درباره راهبردهای خلاقانه بهکار رفته در «گمشده در زمان» بیان کرد: در این اثر از عناصری مانند استعارههای تصویری تاثیرگذار، مفهوم تداعی برای همذاتپنداری مخاطب، رنگ بهعنوان عنصری پنهان اما حیاتی، و طراحی صدا برای عمق بخشیدن به لایههای معنایی و فرمی استفاده شده است.
چهلودومین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران با دبیری بهروز شعیبی و با رویکرد «خردمحوری و اندیشهورزی»، از ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۴ در پردیس سینمایی ایرانمال تهران برگزار میشود.