شناسهٔ خبر: 75165607 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

مدرسه‌ای که از دل شعرها آمده است | چطور استاد شفیعی کدکنی مدرسه ساز شد؟

شخصیت‌های زیادی هستند که از بدو آموزش و پرورش نوین ایران تا امروز برای ریشه‌کن کردن بی‌سوادی و توسعه علم و دانش، همه سرمایه یا بخشی از آن را صرف مدرسه‌سازی کرده اند. در سال‌های اخیر این پویش خودجوش پررنگ‌تر شده و چهره‌های نامی دیگری همچون شفیعی کدکنی، محمد علی موحد، علی دایی و...هم مدرسه ساخته‌اند.

صاحب‌خبر -

روزنامه همشهری-فهیمه طباطبایی: خبر جالب و شنیدنی بود، استاد محمدرضا شفیعی کدکنی یک مدرسه ۶ کلاسه ساخته است. مدرسه‌ای به اسم «بی‌بی‌جان» در دل یکی از روستاهای کردستان به نام قروه. طبق اعلام مجمع خیرین مدرسه‌ساز، این مدرسه برای ۱۵۵ دانش‌آموز است و به زودی با حضور خود استاد شفیعی کدکنی افتتاح می‌شود. یک بنیاد خیریه نیز در مسیر ساخت مدرسه به استاد شفیعی کدکنی کمک کرده است.

قروه کجاست؟

شهر قُروه مرکز شهرستان قروه و در استان کردستان قرار دارد. این شهر در دشت وسیعی در ۹۳ کیلومتری شرق سنندج و شمال غربی همدان قرار دارد و از آغاز در طول جاده سنندج به طرف همدان توسعه یافته است. مردم آن کرد و ترک هستند و جغرافیایی کوهستانی دارد. طبق اعلام مجمع خیرین، استاد شفیعی کدکنی خودش اصرار داشت که در این منطقه، مدرسه بسازند.

البته این اولین باری نیست که چهره‌ها و شخصیت‌های ادبی، ورزشی، دانشگاهی و همچنین بازرگانان و تاجران در ایران دست به مدرسه‌سازی می‌زنند. شخصیت‌های زیادی هستند که از بدو آموزش و پرورش نوین ایران تا امروز برای ریشه‌کن کردن بی‌سوادی و توسعه علم و دانش، همه سرمایه یا بخشی از آن را صرف مدرسه‌سازی کرده اند. در سال‌های اخیر این پویش خودجوش پررنگ‌تر شده و چهره‌های نامی دیگری نیز مدرسه ساخته‌اند. استاد محمد علی موحد، علی دایی، علیرضا حیدری هم جزو کسانی بودند که یا خودشان به تنهایی مدرسه ساختند یا با مشارکت نیکوکاران دیگر دست به این کار زدند.

مدرسه و کتابخانه استاد محمد علی موحد

محمد علی موحد اندیشمند و نویسنده ۱۰۲ ساله ایرانی است که بسیاری او را با کتاب «خواب آشفته نفت» می‌شناسند. او از کسانی است که توجه ویژه‌ای به نظام آموزشی کشور به خصوص مدرسه دارد و بارها و بارها درباره معضلات مدرسه‌داری در ایران صحبت کرده است. او که بانی ساخت یک مدرسه در تبریز شده است، درباره فضای آموزش عمومی می‌گوید: «خیران مدرسه ساز ثابت کردند که هر وقت دولت مخلصانه دست استمداد به سوی مردم دراز کرده، با پاسخ همدلانه و گرمی مواجه شده است. پس از افتتاح مدرسه، مساله ما کتاب و کتابخوانی است؛ دریافتیم که محیط مدرسه کتاب را پدیده غریب و بیگانه و بلکه مزاحم و زاید تلقی می کند.»

استاد محمد علی موحد توضیح داد: «اساسا جو حاکم بر دانش آموز احساس بیگانگی با کتاب را بوجود آورده بود، لاجرم به فکر تاسیس کتابخانه در جوار مدرسه افتادیم تا کتاب را به داخل خانواده ها ببریم.» به همت استاد موحد، موسسه غیرتجاری فرهنگی هنری 'صفای امید' با هدف ارتقای سطح آموزش و هنر نوجوانان، شناسایی و تشویق دانش آموزان مستعد و کوشش برای شکوفا کردن استعدادها در شهرک یاغچیان تبریز آغاز به کار کرده است.

علی دایی و مدرسه‌سازی در اردبیل

علی دایی فوتبالیست مشهور ایرانی جزو کسانی است که چندین مدرسه در اردبیل ساخته است، معروف‌ترین مدرسه‌ای که او ساخته، «ابوالفضل دایی» نام دارد که به یاد پدرش ساخت و تحویل آموزش و پرورش داد. این مدرسه در شهرک گلستان نزدیک به نقطه صفر مرزی است.

رmیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان اردبیل در مراسم بهره‌برداری از این طرح گفت: «علی دایی به جز کسب مقام در میادین ورزشی با حضور در میدان امور خیریه و با تقبل احداث یک باب مدرسه ۱۲ کلاسه دین خود را به شهر اردبیل ادا کرد.» جواد قرآن نویس توضیح داده بود که «دایی برای احداث این مدرسه که در یک هزار و ۲۵۷ مترمربع زیربنا احداث شده، دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال در سال ۱۳۸۵ اهدا و نام خود را در فهرست بلند خیرین مدرسه ساز جاودانه کرد.»

علی دایی بعد از آن مدرسه دیگری در اردبیل ساخت که با حضور همسرش آن را افتتاح کرد اما مدارس دیگری که ساخته است را هیچ‌گاه رسانه‌ای نکرده و اعضای مجمع خیرین مدرسه‌ساز می‌گویند که فوتبالیست مطرح دوست ندارد که کار او در حوزه مدرسه سازی رسانه‌ای شود.

علیرضا حیدری و ساخت پژوهش سرا

قهرمان کشتی ایران، جزو کسانی است که سال‌ها پیش عضو مجمع خیرین مدرسه‌ساز می‌شود و یک پژوهش‌سرا در شهرستان بادرود از توابع نطنز در استان اصفهان می‌سازد.

این کشتی‌گیر مطرح ایرانی، پژوهش سرایی شامل کارگاه، آزمایشگاه، سایت رایانه، اتاق نجوم، کتابخانه سالن چند منظوره در بادرود می‌سازد.

پژوهش‌سرا موسسه‌ای است در کنار مدرسه که دانش‌آموزان در زمان تعطیلی مدرسه و اوقات فراغت، به آنجا می‌روند و فعالیت‌های علمی و پژوهشی خود را دنبال می‌کنند. این موسسات پشتیبان، مسابقات علمی و المپیادهای دانش‌آموزی است.