به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، فاطمه نانیزاد گفت: به فرموده مقام معظم رهبری (مدظله العالی) شعر سرمایه ملی ما محسوب میشود؛ ذائقه مردم ما به شعر معطوف است و غالب مردم شعر را میفهمند و از آن لذت میبرند و در روزمره، بسیاری از مثلها با زبان شعر منظور مردم را منتقل میکنند. همچنین، شعر، کلام موزون و زبان موثری در تعاملات است.
صاحب مجموعه «باران بی هوا» درباره اهمیت بالقوه «شعر» در رویدادهای فرهنگی مانند هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد: رجوع به کتابهای شعر در هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و رویدادهای مشابه باعث میشود مردم توجهشان به کتاب و کتابخوانی بیش از پیش افزایش پیدا کند، چرا که انتشار کتابهای شعر خوب مردم را دعوت میکند تا فاصله خود را با شعر خوب کم کنند.
نانیزاد با اشاره نقش فضای مجازی در گسترش شعر ادامه داد: گاهی فضای مجازی باعث میشود شعرهای ضعیف سریع دست به دست شوند و توجه به کتاب را کاهش دهند؛ معرفی شعرها و کتابهای شعر خوب میتواند در تنظیم ذائقه مردم و دوری از شعر ضعیف، کمک بسیار ارزشمندی باشد. همچنان در خانههای ما در کنار کتاب خدا «قرآن» کتاب «حافظ» بیشترین حضور را دارد و این نشان میدهد اهمیت و جایگاه شعر نزد ما ایرانیها بسیار پررنگ است و هنوز مورد توجه قرار دارد.
شاعر مجموعه «صحن فیروزه» در پاسخ به این سوال که چرا «شعرخوانی» به عنوان یک رسانه در رویدادهای فرهنگی کمتر جدی گرفته میشود؟ گفت: یکی از دلایل این اتفاق کمتر جدی گرفتن شعر توسط مسئولان فرهنگی کشور است و همان طور که به موسیقی، سینما و هنرهای دیگر ضریب میدهند، اگر به هنر شعر نیز ضریب دهند، قطعاً و یقیناً بیش از پیش جدی گرفته خواهد شد. تا زمانی که نگاه مسئولان به این هنر اصلاح نشود، کمتر شاهد اتفاقات خوب و جدی در این حوزه خواهیم بود.
نانیزاد ادامه داد: برای گسترش فرهنگ کتابخوانی با کمک شعر نباید دنبال یک اتفاق مستقیم و فوری باشیم. در هر مورد و هر پدیدهای کمتر با چنین رخداد مستقیمی مواجه میشویم؛ شعر مقولهای است که اگر از طریق ناشران مورد توجه قرار بگیرد، قطعاً و حتماً باعث میشود مردم علاقهمند به شعر در سبد خریدشان کتابهای شعر بیشتری قرار دهند اما مسئله فقط به این موضوع محدود نمیشود. با چاپ و معرفی کتابهای شعر خوب، میتوانیم بسیاری از مضامین و مطالب را به مردم انتقال دهیم و در سطح فرهنگی جامعه تأثیرگذار باشیم. این ایده با چاپ کتابهای شعر خوب بهتر و زودتر عملی میشود.
نانیزاد در بخش دیگری از سخنان خود درباره مشکلات نشر کتابهای شعر اشاره کرد و گفت: در زمینه توزیع کتاب مجموعه اشعار شاعران موانع جدی وجود دارد و حتی در زمینه چاپ هم این سالها ناشران کمتر به انتشار چنین کتابهایی رغبت نشان دادهاند؛ تا زمانی که نگاه ناشران ما به چاپ و توزیع کتابهای شعر، مخصوصاً کتابها و شعرهای خوب، تغییر نکند این مسئله حل نمیشود.
این شاعر با بیان اینکه شاعران معروف معمولاً رسانه و امکانات چاپ کتابهای خود را دارند، عنوان کرد: برخی مجموعه شعرهای خوب هم چاپ میشوند، اما در کنار کتابهای شاعران معروف کمتر به آنها پرداخته میشود؛ شاعران معدودی که خودشان ناشر هستند، توانایی چاپ و تبلیغ کتابهای خود را دارند. به هر حال، تا وقتی ناشران نگاه خود را تغییر ندهند و به کتابهای شعر خوب توجه نکنند و برای چاپ و سرمایهگذاری روی آن اقدام نکنند، مشکل باقی میماند. آنها کمتر هزینه و وقت صرف این حوزه میکنند چون دغدغهشان نیست؛ در نتیجه، علاقهمندان از دسترسی به کتابهای شعر خوب محروم میشوند.
وی افزود: اگر ناشران معدودی بخواهند کتابی چاپ کنند، معمولاً از خود شاعر دعوت به سرمایهگذاری میکنند و متأسفانه بیشتر این کتابها درجه دوم یا سوم هستند؛ این موضوع باعث ورود کتابهای دست چندم به بازار میشود و وقتی این کتابها به فروش نرسند، ناشر از چاپ کتابهای شعر دیگران صرفنظر میکند. متأسفانه گاهی انتشار کتابهای شعر به نوعی مافیا تبدیل میشود و عدهای از ناشران کتابهای مورد نظرشان را چاپ و منتشر و به آثار دیگران کمتر توجه میکنند.
نانیزاد در پایان گفت: برای گرهگشایی این مسئله، ما باید ضرورت حضور کتابهای شعر خوب را برای ناشران مختلف نهادینه کنیم و با تغییر نگاه آنها به این مقوله، زمینه توجه بیشتر به این مسئله را فراهم کنیم.
∎