شناسهٔ خبر: 75161813 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

عروسی به شرط تبلیغات | پشت پرده عروسی‌هایی که تبدیل به بیلبورد تبلیغاتی شدند

برگزاری جشن‌های گرانقیمت از سوی بازیگران و اینفلوئنسرها به ویترینی برای تبلیغ سبک زندگی خاص و برندهای مختلف تبدیل شده است.

صاحب‌خبر -

همشهری آنلاین- لیلا شریف: شمع‌ها هنوز روشن نشده‌اند که لنز دوربین‌ها روشن می‌شوند؛ کیک تولد روی میز است اما لوگوی قنادی از خودش بیشتر دیده می‌شود. لباس مهمانان، دکور سالن و حتی رنگ بادکنک‌ها همه‌چیز بوی تبلیغ می‌دهد. این روزها برای بعضی ازاینفلوئنسرها و هنرمندان، جشن تولد و مراسم ازدواج تنها بهانه‌ای است برای یک کمپین تبلیغاتی پرزرق‌وبرق.

تجارت با مراسم‌های لاکچری دیگر به پای ثابت زندگی سلبریتی‌ها و اینفلوئنسر تبدیل شده است و دیگر کسی از اینکه بر روی عکس عروسی و تولد خود، لیست بلند بالایی از نام برندهای مختلف تشریفات، سالن زیبایی، متخصص پوست، مزون‌ لباس و ... منگنه کند، هراسی ندارد.

شاید در نگاه اول استفاده از این شیوه درآمدزایی، موضوعی مربوط به زندگی خصوصی سلبریتی‌ها و اینفلوئنسر باشد اما زمانی که تبلیغ این سبک از جشن‌ها و مراسم‌ها به تغییر سبک زندگی در سطح جامعه ختم می‌شود، به راحتی نمی‌تون از کنار آن عبور کرد.

جشن عروسی و تولد به وسعت اینستاگرام

یک روز خبر تولد لاکچری یک بازیگر تمام صحنه اینستاگرام را تصاحب می‌کند و روز دیگر مراسم عروسی خانم و آقای بازیگر تبدیل به ترند روز می‌شود. تمام عکس‌های روتوش شده این مهمانی‌ها، یک پشت صحنه مشترک دارد؛ تبلیغ برای کسب درآمد.

برای درک این واقعیت فقط کافیست که نیم نگاهی داشته باشیم به اسامی شرکت‌ها و سالن‌های مختلف که نامشان به ویدئو و عکس‌های مراسم‌ها متصل می‌شود، آن زمان است که معلوم می‌شود، سلبریتی‌ها برای جز به جز مراسم‌شان نه تنها هزینه‌ای پرداخت نکرده‌اند بلکه پولی هم راهی جیبشان شده است.

گاهی تبلیغات فراتر از منگنه کردن نام برندهای حامی مالی می‌شود و سلبریتی‌ها با انتشار ویدئویی مشترک با مدیر تالار باغ یا سالن زیبایی به شکلی مستقیم دست به تبلیغ می‌زنند تا توان هزینه‌های این مراسم گرانقیمت را داشته باشند.

اینفلوئنسرهای بیش‌فعال

اگر بخواهیم با دقت بیشتری در میان محتواهای گره خورده با جشن‌های آدم معروف‌ها، قدم زده و دست به موشکافی بزنیم، باید بگوییم که اینفلوئنسرها در این شیوه برگزاری جشن نقش پررنگی دارند.

فقط کافی است در زمان برگزاری یک جشن از سوی خانم و آقای اینفلوئنسر، دست به رصد استوری‌های منتشر شده در صفحه اینستاگرامشان زد، آن زمان است که راز مهمانی‌های پشت هم و بیش فعال بودن آنها در برگزاری دورهمی های شلوغ و پر هزینه فاش می‌شود.

چندی پیش بود که یک خانم اینفلوئنسر با تقریبا ۵۰۰هزار دنبال‌کننده، ۲مهمانی به فاصله یک‌ماه برگزار کرد که اولی جشن تعیین جنسیت فرزند در راهش و دومی جشن تولد دختر ۴ساله‌اش بود. هر دو مهمانی در خاص‌ترین فضاهای موجود در شمال تهران برگزار شد و خرج آن با استوری‌های رگباری از شرکت‌های اجاره دهنده فضای جشن تا تولیدکننده لباس و سرآشپز معروف تأمین شد.

این ماجرا در روزهای اخیر در مورد ازدواج یک دختر اینفلوئنسر هم صدق می‌کند و او هم قبل از رسیدن روز عروسی، صفحه‌اش را در تبلیغات متخصص پوست و زیبایی، سالن زیبایی، مزون لباس و ... غرق کرده بود.

واقعیتی که پنهان نمی‌ماند

اثرگذاری این سبک از عروسی و تولد بر زندگی مردمان عادی جامعه، موضوعی عیان است و در شرایطی که به گفته بیژن عبداللهی مقدم رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی، تنها 20 درصد ظرفیت تالارها به عروسی اختصاص می‌کند؛ باید قبول کرد که برگزاری این مراسم‌ها پر زرق و برق، حاصلی جز حسرت فروشی ندارند.

بالا و پایین کردن نظرات کاربران زیر پست‌های عروسی خانم و آقای بازیگر نشان می‌دهد که در میان حجم بالای آرزوی خوشبختی و قلب‌های ارسال شده، برخی از واقعیت و برخی هم از حسرت چنین مراسم‌هایی نوشته‌اند.

کاربری با نام بهار در صفحه خانم بازیگر که در روزهای اخیر تصویر مراسم ازدواجش با آقای بازیگر مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته بود و تجملات این مراسم بسیاری را با خود درگیر کرده بود، نوشته است:«دیگه زیادی داری واسه پیچ‌ها تبلیغ الکی می‌کنی.»؛ کاربر دیگری با نام موسوی هم از این حجم به رخ کشیدن گله کرده است:«مبارک باشه ولی این همه خودنمایی لازم نبود، ما بیچاره‌ها که نمی‌تونیم اینجوری عروسی کنیم چی؟»