شناسهٔ خبر: 75136152 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: سازمان بهزیستی | لینک خبر

رئیس سازمان بهزیستی کشور در آیین افتتاحیه نمایشگاه «گنجینه‌های نقره‌ای» استان همدان اعلام کرد:

همدان یکی از بهترین شهر های دوست‌دار سالمند است / اقتصاد نقره‌ای، فرصت بزرگ توسعه پایدار است

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل بهزیستی استان همدان، دکتر سید جواد حسینی، معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور در آیین افتتاحیه نمایشگاه «گنجینه‌های نقره‌ای استان همدان» با شعار «تار و پود تجربه در طرح ملی کارآفرینی سالمندان»، سخنانی مهم و راهبردی در خصوص جایگاه سالمندان در توسعه کشور و ضرورت توجه به «اقتصاد نقره‌ای» ایراد کرد.

صاحب‌خبر -

دکترسید جواد حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: بسیار مسرورم که این توفیق فراهم شد تا در همدان، میزبان آیینی باشم که به پاسداشت منزلت و ظرفیت سالمندان برگزار می‌شود. گرچه زمان سخن کوتاه است، اما موضوع اقتصاد سالمندی یا همان اقتصاد نقره‌ای آنقدر مهم است که باید به آن پرداخته شود و در ادامه روز، در نشست شورای سالمندان، به‌طور مفصل ابعاد آن را تشریح خواهیم کرد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با تأکید بر اینکه «امید به زندگی» مهم‌ترین شاخص سلامت جوامع است، اظهار داشت: «امید به زندگی در ایران امروز به حدود ۷۶ سال رسیده و این نشان می‌دهد که سالمندان ما توانسته‌اند سبک زندگی سالمی را تجربه کنند. سالمندی یک پدیده دو لبه است؛ می‌تواند فرصتی بی‌بدیل برای جامعه باشد و می‌تواند به تهدیدی جدی بدل شود. این امر به استراتژی ما بستگی دارد؛ اینکه نگاه‌مان به سالمندی، نگاه فرصت‌آفرین باشد یا بحران‌زا.»

او افزود: «در برخی کشورها مثل ژاپن، ۲۹ درصد جمعیت سالمند هستند اما ۹۰ درصد هزینه‌های سلامت سالمندان بالای ۷۰ سال توسط دولت تأمین می‌شود. این یعنی مدیریت درست و رویکرد فرصت‌محور به پدیده سالمندی.»

دکتر حسینی با هشدار نسبت به سرعت بالای حرکت ایران به سمت سالمندی گفت: «اکنون ۱۲ درصد جمعیت ایران سالمند هستند، اما به‌زودی وارد مرحله «کشور سالمند» می‌شویم و در سال‌های آینده حتی وارد فاز «شدیداً سالخورده» خواهیم شد. این سرعت بالا ما را موظف می‌کند تا زیرساخت‌های حوزه سالمندی را در ابعاد گوناگون، از سلامت تا حمایت‌های اجتماعی و اقتصادی، جدی بگیریم.»

وی تأکید کرد: «متأسفانه در جامعه ایران هنوز پدیده سالمندی به‌عنوان یک مسئله اجتماعی جدی شناخته نشده و ما دچار نوعی «گسل شناختی» هستیم. این گسل اگر به رسمیت شناخته نشود، به بحران بدل می‌شود. بنابراین باید زنگ خطر را به صدا درآورد.»

رئیس سازمان بهزیستی کشور در تشریح «اقتصاد نقره‌ای» خاطرنشان کرد: «اقتصاد نقره‌ای یا همان اقتصاد سالمندی، یک عامل بسیار جدی و پایدار برای توسعه و پیشرفت جامعه است. از دو منظر می‌توان به آن نگاه کرد:

۱. سالمندان فعال و بازنشستگان: میانگین سن بازنشستگی در ایران ۵۲ سال است و با امید به زندگی ۷۶ سال، یک سوم عمر افراد در دوره بازنشستگی می‌گذرد. این دوره، نه زمان انزوا، بلکه زمان تحقق آرزوها و شکوفایی دوباره است. سالمندان می‌توانند با انتقال تجربه، آموزش، مهارت‌آموزی و مشارکت در فعالیت‌های سبک‌تر، به توسعه جامعه کمک کنند.

۲. ایجاد مشاغل پیرامون سالمندان: با افزایش جمعیت سالمند و رشد زندگی‌های تک‌فرزند یا بدون فرزند، نیاز به خدمات مراقبتی، توانبخشی، سلامت و حمایتی رو به افزایش است. این حوزه، سریع‌ترین، ارزان‌ترین و فراگیرترین زمینه برای ایجاد اشتغال جوانان است.»

دکتر حسینی با اشاره به جایگاه ویژه همدان گفت: «همدان از نخستین شهرهای دوستدار سالمند در کشور بوده و اکنون با همت مدیران استان، به‌ویژه دکتر حجت‌الاسلامی مدیرکل بهزیستی همدان و حمایت نهادهای علمی و مردمی، دبیرخانه ملی «اقتصاد نقره‌ای و مشاغل پیرامون سالمندان» به این استان سپرده شده است. این اقدام نشان می‌دهد که ظرفیت همدان برای تبدیل‌شدن به پایلوت ملی در حوزه سالمندی کاملاً مهیاست.»

او ادامه داد: «بنیاد فرزانگان و کارگروه‌های علمی استان نیز در این زمینه نقشی ارزشمند دارند. وقتی شخصیتی همچون دکتر کارخانه، از بزرگان عرصه سلامت کشور، مسئولیت کارگروه سلامت این بنیاد را می‌پذیرد، نشان‌دهنده عزم جدی استان برای پیشبرد اهداف ملی در حوزه سالمندی است.»

معاون وزیر رفاه با اشاره به طرح‌های پیشنهادی در همدان گفت: «ایده‌هایی مانند ایجاد دهکده سالمندان، اگر در چارچوب علمی و ملی بررسی شود، می‌تواند در شورای سالمندان استان مطرح و به اجرا برسد. ما وظیفه داریم دین خود را به سالمندان کشور ادا کنیم و این با تقویت زیرساخت‌ها و ایجاد بسترهای کرامت، سلامت و مشارکت فعال سالمندان محقق می‌شود.»

دکتر حسینی در پایان سخنان خود ضمن تقدیر از برگزارکنندگان نمایشگاه «گنجینه‌های نقره‌ای» تأکید کرد: «سالمندان ستون‌های هویت، وفاق و همگرایی جامعه‌اند. آن‌ها نه تنها بار تجربه‌های گرانسنگ گذشته را به دوش می‌کشند، بلکه در اقتصاد نقره‌ای می‌توانند موتور توسعه پایدار باشند. اگر از این فرصت استفاده کنیم، جامعه‌ای بلندمدت و پویا خواهیم داشت؛ وگرنه با جامعه‌ای کوتاه‌مدت و آسیب‌پذیر مواجه خواهیم شد. همدان، با تاریخ، فرهنگ و ظرفیت‌های انسانی‌اش، می‌تواند پرچمدار این رویکرد نوین در کشور باشد.»