به گزارش ایرنا، پروژه راهآهن کرمانشاه–خسروی که از آن بهعنوان شریان حیاتی توسعه غرب کشور یاد میشود، این روزها با ورود به مرحله ریلگذاری در کانون توجه افکار عمومی قرار گرفته است؛ طرحی ملی که میتواند مسیر ترانزیتی ایران به عراق و سوریه را متحول کند، اما برای تکمیل و بهرهبرداری کامل همچنان نیازمند تخصیص اعتبارات کلان و پشتیبانی مستمر دولت است.
این پروژه به عنوان یکی از طرحهای کلیدی حملونقل ریلی کشور، با هدف اتصال غرب ایران به شبکه سراسری ریلی و فراهم کردن دسترسی مستقیم به مرز رسمی خسروی طراحی شده است. طول این مسیر حدود ۲۶۳ کیلومتر است و در ادامه مسیر تهران–همدان–کرمانشاه اجرا میشود تا ایران را از طریق مرز خسروی به عراق و سپس شبکه ریلی بینالمللی متصل کند.
راهآهن کرمانشاه–خسروی در حال حاضر حدود ۳۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بخش عمدهای از عملیات زیرساختی آن معادل ۸۶ درصد تکمیل شده است. این مسیر ۲۶۳ کیلومتری در ۲ فاز تعریف شده که فاز نخست کرمانشاه–اسلامآباد غرب به طول ۱۱۵ کیلومتر و فاز دوم اسلامآباد غرب–خسروی به طول ۱۴۸ کیلومتر اجرا میشود.
برای بهرهبرداری کامل، بیش از ۱۳ هزار تن ریل و ۲۵ همت اعتبار مورد نیاز است که تا کنون حدود ۲ هزار تن ریل آن خریداری و ۶ همت برای اجرای آن تخصیص یافته است. با وجود محدودیتهای مالی، آغاز ریلگذاری به عنوان یک نقطه عطف تلقی میشود و امید میرود با تخصیص اعتبارات جدید، روند اجرای پروژه سرعت بیشتری بگیرد.
این پروژه که ریل گذاری آن روز گذشته با حضور وبیناری وزیر راه و معاون وزیر راه انجام شد، نهتنها امکان جابهجایی مسافران و کالا را در غرب کشور تسهیل میکند، بلکه نقشی تعیینکننده در افزایش صادرات و واردات، ارتقای گردشگری مذهبی و تقویت جایگاه کرمانشاه در کریدورهای ترانزیتی ایفا خواهد کرد.
اتصال ریلی کرمانشاه به مرز خسروی یک ضرورت ملی است
وزیر راه و شهرسازی در آیین آغاز ریلگذاری این مسیر که بهصورت وبیناری برگزار شد، پروژه را از مهمترین طرحهای اولویتدار دولت عنوان و تأکید کرد که تکمیل این خطآهن نهتنها مطالبه مردم استان، بلکه ضرورتی برای کل کشور است؛ زیرا ایران را به مسیرهای ریلی بینالمللی وصل میکند.
فرزانه صادق با اشاره به محدودیتهای مالی، خاطرنشان کرد که وزارتخانه با همه توان پیگیر تخصیص اعتبارات لازم خواهد بود تا این پروژه در موعد مقرر تکمیل شود.
ریلگذاری نقطه عطفی در تاریخ توسعه غرب کشور
معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل نیز در این آیین، آغاز ریلگذاری را گام بزرگ در تحقق آرزوی دیرینه مردم کرمانشاه دانست.
هوشنگ بازوند اعلام کرد که در ماههای گذشته بخش زیادی از زیرساختها آماده شده و هماکنون وارد مرحله عملیاتی ریلگذاری شدهایم و تکمیل این پروژه میتواند ظرفیتهای اقتصادی و تجاری غرب کشور را دگرگون کند.
راهآهن، زیرساختی برای عدالت و پیشرفت
نماینده ولیفقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه نیز در این مراسم بر اهمیت راهآهن به عنوان یکی از زیرساختهای عدالتمحور تأکید کرد و گفت: تکمیل خطآهن کرمانشاه–خسروی نهتنها توسعه اقتصادی، بلکه ارتقای عدالت اجتماعی و کاهش محرومیت در غرب کشور را به همراه دارد.
حجت الاسلام والمسلمین حبیب اله غفوری با اشاره به موقعیت مرز خسروی، این مسیر را حلقهای مهم در پیوندهای فرهنگی و مذهبی ۲ ملت ایران و عراق دانست.
دولت نگاه ویژه ای به پروژه های زیربنایی استان دارد
استاندار کرمانشاه نیز با بیان اینکه دولت نگاه ویژهای به پروژههای زیربنایی استان دارد، تأکید کرد که راهآهن کرمانشاه–خسروی بهطور خاص در اولویت برنامههای توسعهای قرار گرفته است.
منوچهر حبیبی با قدردانی از تلاشهای مجموعه وزارت راه، خواستار تخصیص اعتبارات کافی از سوی دولت و مجلس شد تا پروژه بدون وقفه به سرانجام برسد.
راهآهن به گشایش اقتصادی منجر میشود
نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی این پروژه را یکی از عوامل اصلی گشایش اقتصادی استان دانست و افزود : با بهرهبرداری از این مسیر ریلی، صادرات غیرنفتی، حملونقل کالا و تردد زائران اربعین به شکل چشمگیری افزایش خواهد یافت.
فضل اله رنجبر همچنین از مجلس خواست تا در لایحه بودجه، اعتبارات ویژهای برای این طرح در نظر گرفته شود.
تکمیل راهآهن کرمانشاه–خسروی مطالبه ملی است
یکی دیگر از نمایندگان مردم کرمانشاه در مجلس، در این آیین خاطرنشان کرد : پروژه راهآهن خسروی تنها مطالبه مردم کرمانشاه نیست، بلکه خواسته ملی است که آثار آن بر کل کشور نمایان خواهد شد.
محمد رشیدی بر ضرورت همکاری همه دستگاهها برای تأمین منابع مالی تأکید کرد و گفت: با اتحاد دولت و مجلس میتوان این طرح راهبردی را به نتیجه رساند.