به گزارش خبرنگار ایرنا؛ هوشنگ بازوند روز چهارشنبه در آیین آغاز عملیات ریلگذاری راهآهن کرمانشاه - خسروی اظهار داشت: این خط ریلی بخشی از کریدور راهبردی شرقی - غربی کشور است که از اراک آغاز شده و تا مرز رسمی خسروی ادامه مییابد.
وی افزود: طول مسیر راهآهن کرمانشاه - خسروی ۲۶۳ کیلومتر است که در ۲ فاز تعریف شده است؛ فاز نخست کرمانشاه - اسلامآباد غرب به طول ۱۱۵ کیلومتر و فاز دوم اسلامآباد غرب - خسروی به طول ۱۴۸ کیلومتر.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وضعیت اعتباری طرح گفت: «برای اجرای کامل پروژه ۲۵ همت اعتبار نیاز است. تاکنون در سفر ریاست جمهوری ۶ همت برای این طرح مصوب شده که از این میزان ۴۵۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۴ ابلاغ شده است. همچنین با پیگیری وزیر راه و شهرسازی و استاندار کرمانشاه پیشبینی میشود تا پایان سال جاری یکهزار میلیارد تومان دیگر نیز تخصیص یابد.»
بازوند با بیان اینکه «اجرای این پروژه نیازمند حدود ۱۳ هزار تن ریل است» توضیح داد: «تاکنون ۲ هزار تن ریل خریداری شده و امکان ریلگذاری ۱۶ تا ۱۸ کیلومتر مسیر فراهم است. همچنین هماهنگیهایی صورت گرفته تا تا پایان امسال هفت هزار تن ریل دیگر از ذوبآهن اصفهان تأمین شود.»
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور یادآور شد: این پروژه از مصوبات سفر مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۰ به استان کرمانشاه است و تکمیل آن میتواند زمینهساز توسعه ترانزیت، مبادلات اقتصادی و تسهیل تردد زائران عتبات عالیات باشد.
وی در پایان از حمایتهای رئیسجمهور، معاون اجرایی ریاستجمهوری، وزیر راه و شهرسازی، نماینده ولیفقیه در استان، استاندار و نمایندگان استان قدردانی کرد و افزود: «آغاز عملیات ریلگذاری این پروژه نقطه عطفی در توسعه شبکه ریلی کشور خواهد بود.»
به گزارش ایرنا؛ ریل گذاری راه آهن کرمانشاه- خسروی عصر امروز چهارشنبه با حضور هوشنگ بازوند معاون ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و استاندار کرمانشاه و ارتباط وبیناری وزیر راه و شهرسازی آغاز شد.
پروژه ملی راهآهن کرمانشاه - اسلامآباد غرب - خسروی با هدف اتصال شبکه ریلی کشور به مرز رسمی خسروی، تاکنون ۳۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و بیش از ۸۶ درصد عملیات زیرساختی آن به سرانجام رسیده است.
مسیر راهآهن کرمانشاه - خسروی از شهرستان ملایر آغاز و پس از عبور از کرمانشاه به اسلامآباد غرب و در نهایت مرز خسروی میرسد که در مجموع طول آن به ۲۶۳ کیلومتر میرسد.
بخش نخست این مسیر به طول ۱۱۵ کیلومتر کرمانشاه را به اسلامآباد غرب متصل میکند و در ادامه بخش دوم از اسلامآباد تا خسروی امتداد مییابد. این پروژه ضمن برخورداری از اهمیت ملی، نقش مهمی در توسعه مبادلات اقتصادی، گردشگری و تسهیل تردد زائران عتبات عالیات خواهد داشت.
براساس آخرین گزارشها، تاکنون ۸۶ درصد عملیات زیرساختی پروژه تکمیل شده و در مجموع کل طرح به ۳۷ درصد پیشرفت رسیده است. در مسیر این خط ریلی ۱۱ دستگاه تونل به طول ۸.۸ کیلومتر پیشبینی شده که عملیات اجرایی هفت دستگاه از آنها پایان یافته است.
برای اجرای این پروژه ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است.
همچنین ۵۱ تقاطع و پل در طول مسیر طراحی شده که بخش زیادی از آنها احداث و ۱۲ ایستگاه برای ارائه خدمات به مسافران و باراندازهای تجاری در حال ساخت است.
این طرح با تکمیل و بهرهبرداری، مرز رسمی خسروی را به شبکه سراسری راهآهن کشور متصل میکند و بهعنوان یکی از کریدورهای راهبردی ایران در حوزه ترانزیت و جابهجایی مسافر و کالا شناخته میشود.
خط راهآهن کرمانشاه به اسلامآباد غرب، بخشی از طرح راهآهن غرب کشور است که هدف اصلی آن اتصال شبکه ریلی ایران به مرز خسروی و در نهایت به عراق و تکمیل کریدور شرق به غرب بینالمللی است.
این خط از ایستگاه کرمانشاه شروع شده و به ایستگاه اسلامآباد غرب (۶۵ کیلومتری جنوب غربی کرمانشاه) ختم میشود. طول این بخش ۱۱۰ کیلومتر است و بخشی از مسیر ۲۶۰ کیلومتری کرمانشاه به خسروی محسوب میشود. اجرای این طرح در سفر رئیسجمهور به کرمانشاه با تخصیص ۶ همت اعتبار احیا شد.
فاز کرمانشاه ــ اسلامآباد غرب به عنوان فاز اول پروژه راهآهن غرب کشور تعریف شده و عملیات زیرسازی آن از سالهای قبل آغاز شده است و اکنون در مراحل پایانی قرار دارد. عملیات ریلگذاری این مسیر عصر امروز با حضور مقامات کشوری و استانی آغاز خواهد شد و انتظار میرود تا پایان سال به بهرهبرداری برسد.
با تکمیل خط ریلی کرمانشاه به اسلامآباد غرب، امتداد راهآهن غرب کشور به مرز خسروی آغاز خواهد شد تا اتصال ریلی تهران ــ بغداد از طریق راهآهن غرب کشور انجام شود.
این خط ریلی نقش کلیدی در حمل بار و اتصال به کریدور شرق ـ غرب ایفا میکند. این امر میتواند تجارت را رونق دهد و اقتصاد منطقه را دگرگون کند و فرصتهای ثروت آفرین جدیدی ایجاد نماید. از سوی دیگر زمان سفر به غرب استان را کوتاه کرده که برای زائران اربعین حسینی و همچنین گردشگران مسافرت را تسهیل میکند. بویژه در استان کرمانشاه که معروف است به 'دروازه زیارت و تجارت' کشور.
خسروی یکی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین المللی قدیمیترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.
مرز خسروی در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده که خسروی - منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد پایتخت کشور عراق و سپس بندر حلب در سوریه و ساحل دریای مدیترانه بود.
قصرشیرین با افزون بر ۲۷ هزار نفر جمعیت و بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.