شناسهٔ خبر: 75130584 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون وزیر راه: تفاهم‌نامه ریلی کرمانشاه و عراق در مسیر نهایی‌شدن است

کرمانشاه - ایرنا - معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تفاهم‌نامه ریلی تاریخی کرمانشاه و عراق، با پیگیری‌های وزارت امور خارجه، در آستانه نهایی‌شدن قرار دارد، افزود: این توافق می‌تواند کرمانشاه را به کانون ترانزیت منطقه‌ای تبدیل کرده و نقش ایران را به عنوان پل ارتباطی بین شرق و غرب تقویت کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، هوشنگ بازوند شامگاه چهارشنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان کرمانشاه که حبیبی استاندار و رنجبر نماینده مجلس نیز حضور داشتند، با اشاره به اهمیت تعیین تکلیف کریدورهای اصلی کشور، گفت: دولت چهاردهم مصمم است پروژه‌های کریدوری را هر چه سریع‌تر به نتیجه برساند. مقام معظم رهبری نیز بارها تأکید کرده‌اند که منابع ارزی کشور باید در بخش زیرساخت‌های حمل‌ونقل هزینه شود.

وی با بیان اینکه در وزارت راه و شهرسازی تاکنون ۹ کریدور ریلی تعریف شده است، افزود: ۶ کریدور از نوع شمال به جنوب و ۳ کریدور شرقی به غربی است و امروز بخش مهمی از کریدور ریلی سرخس به خسروی آغاز شده که حلقه مفقوده آن قطعه کرمانشاه به خسروی است و این مسیر بخشی از راه ابریشم محسوب می‌شود و اهمیت ویژه‌ای دارد.

بازوند ادامه داد: علاوه بر کریدورهای ریلی، ۱۱ کریدور بزرگراهی و ۷ کریدور آزادراهی نیز طراحی شده است. سهم استان کرمانشاه در این طرح‌ها برجسته است چرا که بیشترین مرزهای آنتنی کشور از جمله سومار، خسروی، پرویزخان و شیخ‌صله در این استان قرار دارد و اتصال این مرزها به شبکه کریدوری، رشد ۲۰ تا ۲۵ درصدی صادرات مناطق مرزی را به همراه خواهد داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ارزش استراتژیک کریدورها، اظهار کرد: در آینده رقابت واقعی بین کشورها، رقابت کریدورها خواهد بود و هر کشوری که مسیرهای مطمئن‌تری برای انتقال بار و مسافر داشته باشد، به قدرت و ثروت بیشتری دست پیدا می‌کند. حتی امروز برخی کریدورها تنها محل جابه‌جایی کالا نیستند، بلکه سیاست و قدرت نیز از آنها منتقل می‌شود.

وی در خصوص پروژه‌های در دست اجرا گفت: پروژه ریلی زاهدان – چابهار با اشتغال‌زایی روزانه پنج هزار نفر تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین خط ریلی رشت – آستارا با حمایت مالی ۱.۶ میلیارد دلاری روسیه در حال آزادسازی مسیر است. در کریدور شرقی نیز مسیر سرخس – خسروی برای دولت اهمیت ویژه دارد و تکمیل آن نیازمند ۲۵ همت اعتبار است.

بازوند افزود: بخشی از منابع این پروژه از سوی دولت مصوب شده و تا پایان سال حدود هزار میلیارد تومان دیگر نیز تخصیص می‌یابد. در صورت تأمین کامل منابع، این حلقه مفقوده ریلی به سرعت تکمیل خواهد شد.

معاون وزیر راه گفت: استاندار کرمانشاه با جدیت پیگیر توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل استان است؛ اقدامی که می‌تواند جایگاه کرمانشاه را در مسیر ترانزیت منطقه‌ای ارتقا دهد. در همین راستا، یکی از دستاوردهای مهم استان، تفاهم‌نامه ریلی با کشور عراق است که هم‌اکنون در وزارت امور خارجه در حال پیگیری بوده و در صورت نهایی شدن، نقش مؤثری در تقویت تجارت، رونق اقتصادی و تسهیل تردد بین‌المللی خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل تأکید کرد: ارزش کریدورها در آینده کمتر از نفت و انرژی نخواهد بود لذا ایران با قرار گرفتن میان دو قدرت بزرگ اقتصادی یعنی چین و هند، ظرفیت آن را دارد که به مسیر اصلی ترانزیت کالا به اروپا تبدیل شود. از این‌رو تکمیل کریدورهای ریلی، بزرگراهی و آزادراهی جزو اولویت‌های اصلی دولت چهاردهم است.

به گزارش ایرنا؛ ریل گذاری راه آهن کرمانشاه- خسروی عصر چهارشنبه با حضور هوشنگ بازوند معاون ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و استاندار کرمانشاه و ارتباط وبیناری وزیر راه و شهرسازی آغاز شد.

پروژه ملی راه‌آهن کرمانشاه - اسلام‌آباد غرب - خسروی با هدف اتصال شبکه ریلی کشور به مرز رسمی خسروی، تاکنون ۳۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و بیش از ۸۶ درصد عملیات زیرساختی آن به سرانجام رسیده است.

مسیر راه‌آهن کرمانشاه - خسروی از شهرستان ملایر آغاز و پس از عبور از کرمانشاه به اسلام‌آباد غرب و در نهایت مرز خسروی می‌رسد که در مجموع طول آن به ۲۶۳ کیلومتر می‌رسد.

بخش نخست این مسیر به طول ۱۱۵ کیلومتر کرمانشاه را به اسلام‌آباد غرب متصل می‌کند و در ادامه بخش دوم از اسلام‌آباد تا خسروی امتداد می‌یابد. این پروژه ضمن برخورداری از اهمیت ملی، نقش مهمی در توسعه مبادلات اقتصادی، گردشگری و تسهیل تردد زائران عتبات عالیات خواهد داشت.

براساس آخرین گزارش‌ها، تاکنون ۸۶ درصد عملیات زیرساختی پروژه تکمیل شده و در مجموع کل طرح به ۳۷ درصد پیشرفت رسیده است. در مسیر این خط ریلی ۱۱ دستگاه تونل به طول ۸.۸ کیلومتر پیش‌بینی شده که عملیات اجرایی هفت دستگاه از آن‌ها پایان یافته است.

برای اجرای این پروژه ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است.

همچنین ۵۱ تقاطع و پل در طول مسیر طراحی شده که بخش زیادی از آن‌ها احداث و ۱۲ ایستگاه برای ارائه خدمات به مسافران و باراندازهای تجاری در حال ساخت است.

این طرح با تکمیل و بهره‌برداری، مرز رسمی خسروی را به شبکه سراسری راه‌آهن کشور متصل می‌کند و به‌عنوان یکی از کریدورهای راهبردی ایران در حوزه ترانزیت و جابه‌جایی مسافر و کالا شناخته می‌شود.

خط راه‌آهن کرمانشاه به اسلام‌آباد غرب، بخشی از طرح راه‌آهن غرب کشور است که هدف اصلی آن اتصال شبکه ریلی ایران به مرز خسروی و در نهایت به عراق و تکمیل کریدور شرق به غرب بین‌المللی است.

این خط از ایستگاه کرمانشاه شروع شده و به ایستگاه اسلام‌آباد غرب (۶۵ کیلومتری جنوب غربی کرمانشاه) ختم می‌شود. طول این بخش ۱۱۰ کیلومتر است و بخشی از مسیر ۲۶۰ کیلومتری کرمانشاه به خسروی محسوب می‌شود. اجرای این طرح در سفر رئیس‌جمهور به کرمانشاه با تخصیص ۶ همت اعتبار احیا شد.

فاز کرمانشاه ــ اسلام‌آباد غرب به عنوان فاز اول پروژه راه‌آهن غرب کشور تعریف شده و عملیات زیرسازی آن از سال‌های قبل آغاز شده است و اکنون در مراحل پایانی قرار دارد. عملیات ریل‌گذاری این مسیر عصر امروز با حضور مقامات کشوری و استانی آغاز خواهد شد و انتظار می‌رود تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.

با تکمیل خط ریلی کرمانشاه به اسلام‌آباد غرب، امتداد راه‌آهن غرب کشور به مرز خسروی آغاز خواهد شد تا اتصال ریلی تهران ــ بغداد از طریق راه‌آهن غرب کشور انجام شود.

این خط ریلی نقش کلیدی در حمل بار و اتصال به کریدور شرق ـ غرب ایفا می‌کند. این امر می‌تواند تجارت را رونق دهد و اقتصاد منطقه را دگرگون کند و فرصت‌های ثروت آفرین جدیدی ایجاد نماید. از سوی دیگر زمان سفر به غرب استان را کوتاه کرده که برای زائران اربعین حسینی و همچنین گردشگران مسافرت را تسهیل می‌کند. بویژه در استان کرمانشاه که معروف است به 'دروازه زیارت و تجارت' کشور.

خسروی یکی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

مرز خسروی در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده که خسروی - منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد پایتخت کشور عراق و سپس بندر حلب در سوریه و ساحل دریای مدیترانه بود.