شناسهٔ خبر: 75120392 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

دبیر سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان:

حمایت از آثار اقتباسی فرصت است و از آن استفاده می‌کنیم

دبیر سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان درباره حمایت‌های فارابی از آثار اقتباسی گفت: قطعاً از آن استقبال می‌کنیم چرا که موفقیت‌های قبلی این قبیل آثار بررسی شده است یعنی کتاب یا رمانی که بر اساس آن فیلم شکل گرفته بررسی شده؛ پس این یک فرصتی است و ما از این فرصت استفاده می‌کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ نشست خبری سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با حضور حامد جعفری، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و دبیر این جشنواره و اهالی رسانه برگزار شد.

جعفری در این نشست با ارائه اطلاعاتی درباره برگزاری این دوره از جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان گفت: این جشنواره از سال ۶۲ برگزار می‌شود و در دوره‌هایی به دلایلی برگزار نشد و گاهی هم در شهرهایی غیر از اصفهان برگزار شده است. امسال این جشنواره همزمان با اصفهان در ۱۹ استان دیگر برگزار می‌شود. در این دوره ۳۹۳ اثر متقاضی حضور در جشنواره بودند که از این تعداد ۸ بلند داستانی، ۱۹ فیلم کوتاه و ۱۱ انیمیشن حضور دارد. در بخش بین‌المللی نیز ۱۸۳ اثر بازبینی شد و از این تعداد ۱۸ اثر شامل ۹ اثر داستانی و ۹ انیمیشن وارد شد.

وی افزود: امسال در جشنواره سه برنامه بزرگداشت و نکوداشت داریم؛ بزرگداشت زهره شکوفنده به عنوان پیشکسوت حوزه دوبله و بزرگداشت داریوش فرضیایی (عموپورنگ) برای یک عمر فعالیت هنری و نکوداشت مهدی مسعودشاهی برای زحماتی که در این سال‌ها در حوزه کودک کشیده است. امسال تلاش کردیم داوری بخش ملی و بین‌الملل به‌صورت یکپارچه باشد و داوران یکسان داشته باشیم ولی به دلیل مقتضیات زمانی و مکانی، داوری به روال قبل خواهد بود.

جعفری درباره برنامه‌های جنبی این رویداد گفت: برنامه‌های متعددی پیش‌بینی شده است؛ حدود ۴۰ تئاتر خیابانی طراحی شده که به همت شهرداری اصفهان در محلات برگزار خواهد شد. بخشی از این برنامه‌ها محله‌محور و بخشی در موقعیت‌های مختلف برگزار می‌شود. همچنین با حضور چهره‌های محبوب کودکان، استیج‌هایی داریم. البته گردهمایی کودکان و نوجوانان را نیز در برنامه داریم و در تهران هم سه کارگاه برگزار شد.

دوسالانه شدن جشنواره منجر به بهبود کمی آثار نمی‌شود

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی درباره توجه جشنواره به شهدای جنگ ۱۲ روزه گفت: ما در زمان رونمایی از پوستر جشنواره توجه ویژه‌ای به جنگ ۱۲ روزه داشتیم و به فرزندان شهدا و کودکان شهید ادای احترام کردیم.

او همچنین درباره برخی گمانه‌زنی‌ها درخصوص دوسالانه شدن جشنواره فیلم کودک و نوجوان گفت: دلیل مهمی وجود دارد که این جشنواره دوسالانه نشود. هرچه به سینمای کودک اهمیت بدهیم و تلاش کنیم در پیش چشم سینماگران جدی گرفته شود، آنها ترغیب می‌شوند به مسیر فیلمسازی خود در سینمای کودک و نوجوان ادامه بدهند. در حال حاضر شرایط سینمای کودک و نوجوان مطلوب نیست. مثلاً حدود ۲۵ اثر بلند به جشنواره رسیده بود که ۸ فیلم انتخاب شد. این نشان می‌دهد که تولیدات و کیفیت آنها چندان خوب نیست اما اگر همین رویداد را هم به جا نیاوریم و مواجه جدی نداشته باشیم شرایط بدتر خواهد شد. در این جشنواره برش تخصصی از سینمای کودک بررسی می‌شود. در سال‌هایی که جشنواره برگزار نشد اتفاق بهتری برای سینمای کودک نیفتاد؛ لذا تعطیل کردن منجر به بهبود کمی آثار نمی‌شود. برای همین فکر می‌کنم جشنواره باید برگزار شود و آن را به عنوان مهم‌ترین رویداد حوزه کودک می‌دانم.

نباید سینمای کودک را به ژانرهای خاص محدود کنیم

جعفری درباره انتقاد کارشناسان از چگونگی حمایت از سینمای کودک و ساز و کار حمایت بنیاد سینمایی فارابی از آثار مختلف و رویکرد فارابی گفت: تولیدات مربوط به حوزه کودک باید برای مخاطب کودک ساخته شود. متاسفانه رویکردی که سال‌های قبل پیگیری شده به نتیجه نرسیده و با آثاری مواجه هستیم که کم‌تر در جذب مخاطب موفق هستند. اگر سینمای کودک را به ژانرهای خاص محدود کنیم، آسیب‌هایی مواجه این گونه سینمایی خواهد بود.

وی در ادامه گفت: بنیاد سینمایی فارابی متعلق به تمام جامعه مخاطبان سینما است و بنابراین باید به همه سلایق توجه کند. در تلاش هستیم تا از فیلمسازی که می‌خواهد در زمینه ساخت تولیدات باکیفیت قدم بردارد استقبال کنیم. در سال‌های اخیر تعدادی از فیلمسازان آثاری را تولید کردند که مورد اقبال مخاطبان قرار نگرفته است و به همین دلیل تا اطلاع ثانوی امکاناتی در اختیار آن‌ها قرار نمی‌گیرد و به جای آن از افراد دیگری حمایت خواهیم کرد.

در نظر داریم به دبیرخانه دائمی برسیم

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا مدیرعامل فارابی باید دبیر این جشنواره باشد و برنامه‌های فارابی برای پویایی فیلم کودک، اظهار کرد: بسیاری از ادوار گذشته جشنواره، مدیران فارابی دبیر جشنواره نبوده‌اند و این سوال را باید از آقای فریدزاده رییس سازمان سینمایی پرسید. اما برنامه‌ریزی ما این است که در حوزه جشنواره به یک دبیرخانه دائمی برسیم. اگر به نقطه عملیاتی برسیم خبرش را اعلام می‌کنیم. بعد از جشنواره نیاز به گرفتن بازخورد و اثرسنجی داریم. همه آثار تولید شده برایشان هدفی در نظر گرفته شده اما هیچ موقع نسنجیده‌ایم اهدافش شکل گرفته یا خیر، یعنی مخاطب حرف آن فیلم را درک کرده است؟ قبل از آمدنم به بنیاد برای فیلم‌های خودمان به سینما می‌رفتیم و بازخورد فیلم را می‌گرفتیم؛ پس حرکت اول این است که بازخورد فیلم‌ها را بگیریم و افق مسیر را پیدا کنیم. یک رویکرد این بوده که سینماگران به ما مراجعه می‌کردند تا فیلم بسازند. در سال جاری ۱۱۲ طرح به ما رسیده و ما در حوزه کودک رصد می‌کنیم تا به سینماگرانی با کارهای با کیفیت خودمان مراجعه کنیم تا فیلم بسازند.

انباشتگی اثر در بنیاد سینمایی فارابی وجود دارد

وی همچنین در خصوص تاثیر جشنواره بر بدنه سینمای کودک به واسطه الگوهایی که در تقسیم جوایز وجود دارد و با اشاره به موفقیت فیلم «دختر برقی» در جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان سال گذشته و عدم اکران آن گفت: زمانی که فیلم خوب به دست مخاطب نرسد قطعاً قدرت اثرگذاری آن نیز مغفول خواهد ماند. در پنج ماه اخیر فعالیت خود در این مجموعه متوجه شدم که متاسفانه بخش زیادی انباشتگی اثر در بنیاد سینمایی فارابی وجود دارد که تلاش کردیم تا برای آن ساز و کارهایی پیش‌بینی کنیم. البته این موضوع تنها ناظر به فعالیت‌های بنیاد فارابی در حوزه سینمای کودک و نوجوان نیست و بنابر وظایف محوله، نسبت به همه تولیدات سینمای ایران احساس مسئولیت می‌کنیم. ضمن اینکه برخی از موارد اینچنینی در شورای عالی سینما مطرح شده و در دست بررسی است.

جعفری همچنین در پاسخ به خبرنگار ایبنا درباره رویکرد این دوره از جشنواره فیلم کودک و نوجوان به فیلم‌های اقتباسی و حمایت‌های فارابی از آن بیان کرد: حتماً از فیلم اقتباسی استقبال بیشتری می‌کنیم چون یک بار موفقیت قبلی آن بررسی شده است یعنی کتاب یا رمانی که بر اساس آن فیلم شکل گرفته بررسی شده، پس این یک فرصتی است و ما از این فرصت استفاده می‌کنیم.

وی ادامه داد: امسال در جشنواره فیلم اقتباسی داریم اما محصول فارابی نیست. یکی از جاهایی که ما باید کار کنیم حوزه اقتباس است اما باید برای کارهای مستقل هم ارزش قایل شویم و هر دو مسیر را توامان پیش ببریم.

در حوزه ساخت فیلم کودک ما بی‌شباهت به خودروسازی نیستیم

جعفری همچنین درباره بهبود کیفیت آثار جشنواره تصریح کرد: وقتی شما شرکت کننده هستید یک حدی از موضوعات را به عنوان شرکت کننده حس می‌کنید، حدی را در داوری و… در نظر می‌گیرید ولی وقتی دبیر می‌شوید پیچیدگی‌های جدیدی حس می‌کنید و این‌ها مانع موارد مطلوب می‌شود. البته طبیعی می‌دانم که بعد از پنج ماه نشستن بر این کرسی و در شرایط جنگ جشنواره را چنین برگزار کنیم. پس بیشتر نقاط ضعفی که به عنوان شرکت‌کننده می‌دیدیم در این دوره هم باقی می‌ماند اما ما ناآگاهانه پیش نمی‌رویم. یکی از نقاط ضعف این بود که پیش از این یا بخش بین‌الملل نداشتیم یا فیلمسازان ایرانی و خارجی این بخش از هم جدا بودند اما تلاش کردیم امسال این دو بخش واحد شوند تا تعاملات برقرار شود. ما برای جدی گرفتن سینمای کودک نیاز داریم برنامه‌سازان این بخش توجه جدی داشته باشند. تعاملاتی با صدا و سیما داشتیم که محسن برمهانی، معاون سیما تلاش داشت به نتیجه برسد اما برنامه‌سازان تخصصی این حوزه مطالبه عددهای عجیب و غریب داشتند. در حوزه سینما بخشی از فرایند ناظر بر دیده شدن است چنین چیزی انگیزه می‌دهد بخشی از ماجرا در اختیار ما نبوده اما تلاش می‌کنیم و ناامید هم نیستیم.

وی ادامه داد: برگزاری یکپارچه جشنواره الزاماتی دارد یعنی آمادگی برای آثار داخلی وجود داشته باشد که با آثار خارجی رقابت کنند. در حوزه ساخت فیلم کودک ما بی‌شباهت به خودروسازی نیستیم. اگر ما این موضوع را بی‌توجه به اتفاقات و تبعاتش رقم بزنیم ممکن است باعث سرخوردگی شود.

وی همچنین درباره عدم برگزاری المپیاد فیلمسازی که هر سال همزمان با جشنواره برگزار می‌شد، گفت: این المپیاد حتماً برگزار خواهد شد. در سال‌های قبل نیز گاهی با فاصله نسبت به جشنواره برگزار شده است. کیفیت این رویداد برای ما بسیار مهم است و به دلیل پرهیز از شتاب‌زدگی این رویداد به تاخیر افتاده است.
 

نمایش آثار جشنواره در چهار سینما در تهران

دبیر سی‌وهفتمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان درباره نمایش فیلم‌های جشنواره در پردیس‌های پرمخاطب شهر تهران گفت: فیلم‌های جشنواره امسال در تهران در سینماهای فرهنگ، موزه سینما، مگامال و سروش به نمایش درمی‌آید. البته نمایش فیلم‌ها در تهران بستگی به میزان استقبال صاحبان سینما دارد. باید در ابتدا الگوی موفقی ایجاد شود تا سینماداران نسبت به نمایش آثار اقبال به خرج دهند. باید تلاش کنیم تا در درجه اول سطح کیفی جشنواره ارتقا پیدا کند که البته این موضوع امری زمان‌بر خواهد بود.