به گزارش ایتنا، این پژوهش گسترده که توسط شرکت یوبیکو سفارش داده شده، در کشورهای استرالیا، فرانسه، آلمان، هند، ژاپن، سنگاپور، سوئد، انگلستان و ایالات متحده انجام شده است. در مجموع ۱۸۰۰۰ نفر در این نظرسنجی شرکت کردند که ۴۴ درصد از تمام شرکتکنندگان اعتراف کردند در یک سال گذشته با پیامهای فیشینگ تعامل داشتهاند.
نکته جالب در این آمار اینجاست که جوانان نسل Z با ۶۲ درصد، بالاترین آمار را در این زمینه داشتهاند.
هوش مصنوعی، تهدید را پیچیدهتر کرده است
بیشتر شرکتکنندگان (۷۰ درصد) معتقدند کلاهبرداریهای فیشینگ به لطف هوش مصنوعی موفقتر شدهاند. همچنین ۷۸ درصد احساس میکنند این حملات پیچیدهتر از گذشته شدهاند.
وقتی به شرکتکنندگان یک ایمیل فیشینگ نشان داده شد، ۵۴ درصد نتوانستند آن را تشخیص دهند و آن را یک پیام واقعی دانستند و یا در تشخیص آن دچار تردید شدند.
با این وجود، آمار استخراج شده نشان میدهد که هیچ گروه سنی در برابر این تهدیدات مصون نیست.
کمبود آموزش و آمادگی برای مقابله با فیشینگ
متأسفانه بسیاری از شرکتها برای مقابله با این تهدیدات آماده نیستند:
- تنها ۴۸ درصد از شرکتها از احراز هویت دو مرحلهای در تمام برنامهها استفاده میکنند،
-۴۰ درصد از کارمندان هرگز آموزش امنیت سایبری دریافت نکردهاند،
- تنها ۲۶ درصد از کاربران، رمزعبور را روشی امن میدانند، اما همچنان ۵۶ درصد برای حسابهای کاری و ۶۰ درصد برای حسابهای شخصی از آن استفاده میکنند
با این حال، روشهای احراز هویت قویتر مانند کلیدهای امنیتی YubiKey در حال گسترش هستند.
رونی منینگ، کارشناس ارشد یوبیکو میگوید: "امروزه هم افراد و هم سازمانها میتوانند از خود در برابر این تهدیدات محافظت کنند. احراز هویت چندعاملی مدرن دیگر یک انتخاب لوکس نیست، بلکه ضرورتی برای ایمن ماندن در فضای دیجیتال است."
راه حلهای پیشنهادی
کارشناسان راهکارهای زیر را توصیه میکنند:
- استفاده از روشهای احراز هویت قویتر مانند کلیدهای امنیتی
- آموزش مستمر و مداوم کارمندان
- اجرای احراز هویت چندمرحلهای در تمام سرویسها
- افزایش آگاهی درباره تهدیدات سایبری نوین
به گفته متخصصان، در دنیای امروز که تهدیدات سایبری پیچیدهتر شدهاند، استفاده از روشهای امنیتی قوی دیگر یک انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت برای همه گروههای سنی است.∎