شناسهٔ خبر: 75095933 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

«رستمزاد»؛ ناگفته‌های موسیقایی از شاهنامه «رستمزاد»؛ ناگفته‌های موسیقایی از شاهنامه

کنسرت ارکستر موسیقی ملی ایران با عنوان «رستمزاد» با آهنگسازی و رهبری میهمان امیر پورخلجی و روایتی از شاهنامه فردوسی در تالار وحدت به روی صحنه رفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کنسرت ارکستر موسیقی ملی ایران با عنوان «رستمزاد» با آهنگسازی و رهبری میهمان امیر پورخلجی و روایت باران نیکراه شامگاه دوشنبه (هفتم مهرماه) در تالار وحدت برگزار شد.

این اثر که برای ارکستر زهی نوشته شده در قالب ۱۷ پرده موسیقایی به روایت بخشی از داستان‌های شاهنامه پرداخت؛ مسیر روایی «رستمزاد» از تولد زال آغاز و با زایش رستم پهلوان نامدار حماسه فردوسی، به پایان رسید.

«اوورتور»، «رستمزاد برای راوی و ارکستر» (در هفده پرده) شامل «پرولوگ»، «آغاز داستان»، «خواب دیدن سام نریمان»، «پادشاهی دادن سام زال را»، «دیدار زال و مهراب کابلی»، «مهر پیوستن رودابه به زال»، «رفتن پرستندگان رودابه به دیدن زال زر»، «رفتن زال به نزد رودابه»، «نخستین دیدار زال و رودابه»، «نامه نوشتن زال به نزدیک‌ پدرش سام»، «آگاه شدن سیندخت و مهراب از شیفتگی زال و رودابه»، «آگاهی یافتن منوچهر از کار زال و رودابه»، «رفتن سام به جنگ مهراب»، «فرستادن سام، زال را با نامه، به نزد منوچهر»، «رسیدن زال به نزد منوچهر و آزمودن زال»، «پاسخ منوچهر به‌ سام و پیوند زال و رودابه» و «رستمزاد» از بخش‌های این کنسرت بود.

زال یا دستان از قهرمانان اسطوره‌ای شاهنامه فردوسی؛ پسر سام و پدر رستم است، زال در پارسی به معنای سپیدمو است. سام از آن که پسرش با موی سپید و در رخسار پری یا دیو به دنیا آمده بود ناخرسند بود، به همین دلیل او را در پای البرز کوه که سیمرغ بر آن آشیان داشت رها کرد. سیمرغ نوزاد را یافت و به آشیانه خود برد و بزرگ کرد، به این واسطه سیمرغ تا پایان زندگی یاور زال و پسرش رستم بود.

فردوسی داستان عاشقانه زال و رودابه؛ زال پسر سام و رودابه دختر مهراب کابلی را در شاهنامه روایت کرده است، زال پس از آنکه پدرش پادشاهی زابلستان را به او می‌سپارد برای سرکشی به شهرها و کشورهای تابعه از سیستان بیرون می‌رود تا به کابل می‌رسد. پس از آشنایی با مهراب که پادشاه کابل و از نبیرگان آژی دهاک (ضحاک) بوده به گونه‌ای شگفت شیفته و دلباخته دختر مهراب می‌شود. از آن سو هم رودابه دخت مهراب با شنیدن ویژگی‌های زال از زبان پدرش، هنگامی که با سیندخت سخن می‌گفت، شیفته و دلباخته زال می‌شود. پس از آن با میانجی شدن غلام زال و چند کنیز از سوی رودابه پیش درآمدهای دیدار این دو فراهم شد. با وجود مخالفت‌های دربار، سرانجام با پافشاری و پیگیری‌های زال و بخت بلند (‌که ستاره شناسان خبر آن را به منوچهر شاه می‌دهند) این پیوند سرمی‌گیرد.

«رستمزاد» تلاشی برای پیوند موسیقی ارکسترال با ادبیات کلاسیک فارسی و بازتابی نوین از میراث ماندگار فردوسی در عرصه موسیقی ملی بود؛ ارکستر ملی ایران شب گذشته با کنسرت «رستمزاد»، اجرایی متفاوت و روایتی از شاهنامه فردوسی را پشت سر گذاشت، این کنسرت فرصتی برای آشنایی عموم مردم به خصوص نسل جوان با داستان‌های شاهنامه با زبان موسیقی بود که این روزها جامعه به داستان‌های حماسی و شجاعانه همچون شاهنامه بیشتر نیاز دارد.

در سال‌های اخیر در آثار نمایشی و موسیقایی بیشتر به داستان رستم و سهراب، جنگ‌های آنان و مواجهه رستم و سهراب پرداخته شده و به داستان‌ها و روایت‌های دیگر شاهنامه کمتر پرداخته شده است، کنسرت «رستمزاد» نشان داد که سایر داستان‌های شاهنامه نیز ظرفیت اجرای آثار موسیقایی را دارند و شایسته است که بیشتر به آنها پرداخته شود، هر چند که چنین آثاری مخاطبان خاص‌ خود را دارد.

امیرعباس ستایشگر معاون اجرایی و آفرینش‌های هنری بنیاد رودکی، بهزاد عبدی، حسین علیشاپور و سیدمحسن حسینی از مهمانان کنسرت «رستمزاد» بودند. این کنسرت امشب (سه‌شنبه هشتم مهرماه) نیز به روی صحنه می‌رود.

مازیار ظهیرالدینی (نوازنده ویولن و کنسرت مایستر)، امیر مینوسپهر، علیرضا خلج اسماعیلی، هلیا محمدولی بارفروش، رمیصا نفیسی، فرمهر حسن بیگلو، فرناز دارویی، فاطمه بلادر، آناهیتا عظیمی، سینا افتخاری‌نیا، فرناز زندیه، فارس مخلص، یکتا علیزاده (ویولن یک)، مهوش عسگری، آرش جامع، بهنام آقاجانیان، امیر نظری سالاری، نگین سمایی، حمید خدایی، سجاد صالح‌آبادی، پارسا معین، علیرضا گلستانه، کیانا کاوه، کیمیا لشگری، رادمهر فلاح(ویولن دو)، هومن اتابکی، همایون هاشم‌زاده، پیمان ابوالحسنی، امیرحسین طائی، اشکان نظر، جاوید پناهی، روشا گواهی، نیاز لاهرودی، الهام آقابابایی، بهار براهیمی (ویولا)، محمدحسین غریبی، ماکان خویی‌نژاد، علی آقاجانی، غزاله حاج کاظم شیرازی، نرگس فلاح‌پسند، روژان فلاح‌بردبار، زهرا ساجدی، امین چراغیان، زهرا کتابی، هلیا پورکریمی، هستی علیزاده (ویولنسل)، سروش کاکاوند، هادی اسماعیلی، پریا اکرمی، نازنین احمدی، کوروش ملکی، ستاره نامور (کنترباس) از اعضای ارکستر ملی ایران در کنسرت «رستمزاد» بودند.

همچنین فاطمه یوسفی‌نژاد، لیلا بازغی، روژینا صادقی، امیرحسین گرگین، ریحانه رفیعی، پارمیدا بهادران (هورن)، علی ضرابی، کامیار ماندگاریان (ترومپت)، عرفان فرشی‌زاده (تیمپانی) و ماهان ببری (پرکاشن) از دیگر نوازندگان این کنسرت بودند.

ارکستر موسیقی ملی ایران سال ۱۳۷۷ به همت استاد فرهاد فخرالدینی با هدف اجرای آثار ارزشمند موسیقی ارکسترال ایرانی تشکیل شد. این ارکستر با ترکیب متناسبی از سازهای ایرانی شامل سنتور، قانون، گروه نوازندگان تار و تارباس، عود و سازهای ضربی در کنار سازهای یک ارکستر سمفونیک بنا نهاده شده، این ارکستر زیرمجموعه بنیاد فرهنگی هنری رودکی است و اکنون با رهبری دائم همایون رحیمیان فعالیت می‌کند.

ارکستر موسیقی ملی ایران امسال فعالیت خود را با رویکرد گرامی‌داشت بزرگان موسیقی ایرانی و اجرای آثار آنان آغاز کرده است، نخستین کنسرت این ارکستر یکم اردیبهشت با عنوان «خاطره‌ای با من هست» در گرامی‌داشت محمد سریر موسیقیدان و آهنگساز پیشکسوت به رهبری همایون رحیمیان و خوانندگی علی تفرشی به روی صحنه رفت. دومین کنسرت ارکستر موسیقی ملی ایران ۱۸خرداد با عنوان «مانده با نگاهی» با اجرای آثار زنده‌یاد همایون خرم به رهبری همایون رحیمیان، خوانندگی محمد عبدالحسینی و تک‌نوازی ویولن بابک شهرکی برگزار شد.

سومین کنسرت ارکستر موسیقی ملی ایران با عنوان «گلگون» به رهبری همایون رحیمیان و خوانندگی حسین علیشاپور و امیرحسین سمیعی ۱۷مرداد همزمان با ماه صفر با اجرای آثاری از آهنگسازان بنام از جمله حسن ریاحی، امین‌الله رشیدی و همایون رحیمیان با مضمون واقعه عاشورا و رثای سیدالشهدا امام حسین (ع) برگزار شد.

همچنین ارکستر موسیقی ملی ایران ۱۴ و ۱۵ شهریورماه با رهبری همایون رحیمیان و خوانندگی مجتبی عسگری، محمدرسول ترمه و محمدرضا صفی‌ در دومین کنگره ملی ۸ هزار شهید استان گیلان و سوم و چهارم مهرماه با خوانندگی مجتبی عسگری و محمدرضا صفی در دومین کنگره ملی بزرگداشت ۳هزار شهید استان سمنان به روی صحنه رفت.