شهرداری تهران اخیراً تابلوهای تبلیغاتی اصناف مناطق یک، دو و سه که با ضوابط سازمان زیباسازی همخوانی نداشت را جمعآوری کرد. اما پس از مدت کوتاهی، برخی تابلوها مجدداً با همان شرایط در محل قبلی نصب شد. ممکن است این واحدها با پرداخت جریمه، نظر شهرداری را برای ادامه تخلف جلب کرده باشند و یا بدون توجه به اخطارها کار خود را کرده باشند . البته درصورت تحقق مدل اول این به معنای امکانپذیر بودن تخلف و تعرض به حریم عمومی در ازای پرداخت جریمه است.
شهرداری تهران برای نصب تابلوهای تبلیغاتی ضوابط و مقررات فنی مشخصی دارد. مثلاً طبق این ضوابط، ابزار تبلیغاتی یا همان تابلوها، باید به ملک محل فعالیت متصل بوده و رو به معبر عمومی، هماهنگ با خطوط و سطوح معماری و نمای ساختمان باشد و در دو محور عمودی و افقی به گونهای قرار گیرد که نمای دومی برای ساختمان ایجاد نکرده و کاملاً افقی به موازات دیوار یا محل قرارگیری نصب شود. اگر تابلو این شرایط را نداشته باشد باید جمعآوری شود.
همچنین طبق مقررات شهرداری تهران، حداکثر عرض تابلو، تابع متغیرهای مختلفی از جمله ارتفاع تا زیر سقف مغازه یا ارتفاع تا زیر کنسول و بالکن طبقه اول است که باید در محل، کارشناسی شده و حداکثر عرض تابلو تعیین شود. حداقل ارتفاع زیر تابلو از سطح زمین هم باید270 سانتیمتر باشد که در موارد استثناء بر اساس متغیرهایی همچون همسایگی و یا طرحهای منطقهای، امکان افزایش ارتفاع تا زیر سقف مغازه، مشروط به تأیید فنی کارشناس وجود دارد.
یکی دیگر از ضوابط فنی نصب تابلوهای تبلیغاتی، حداکثر ارتفاع مجاز لبه فوقانی تابلو است که تا زیر سقف مغازه تعیین شده و در صورت رضایت مالک یا مالکین مشاء ملک یا طرحهای ساماندهی منطقهای، امکان افزایش لبه فوقانی تابلو تا زیر پنجره طبقه اول وجود دارد.
این ضوابط درباره طول تابلو هم تأکید کرده که طول ابزار تبلیغاتی باید حداکثر به اندازه طول دهانه مغازه و در ساختمانهای غیر مسکونی به اندازه طول ورودی ساختمان در معبر عمومی باشد.
طبق مقررات شهرداری، تابلوهای تبلیغاتی نباید پیشآمدگی غیرعادی داشته باشد و حداکثر پیشآمدگی مجاز تابلوهای منصوب بر سر در ساختمان به شرط پوشاندن زواید بصری ساختمان، از نمای ساختمان 60 سانتیمتر تعیین شده و در صورتی که تابلو تا سقف 60 سانتیمتر پیشآمدگی داشته باشد؛ زیر تابلو باید کاملاً صاف و افقی ساخته شود. همچنین تابلوهای معرف کاربری و یا تبلیغاتی که بر روی نمای ساختمان و بدون پیش آمدگی نصب میشوند؛ صرفاً مجاز به نصب به صورت کشیده و افقی و حداکثر به ضخامت 30 سانتیمتر هستند.
این ضوابط به موضوع نورپردازی هم اشاره و تأکید کرده که هنگام نورپردازی تابلو به شرط رعایت اصل «عدم خیرگی چشم» عابرین و راکبین خودروها، میتوان از هرگونه نورپردازی متعارف استفاده کرد. بنابراین نصب ابزارهای نورپردازی قوی که منجر به روشنایی قسمت اعظمی از گذر یا جداره ساختمان محل نصب ابزار تبلیغات صنفی شود؛ در صورتی که باعث خیرگی چشم عابرین و ایجاد مزاحمت شود، ممنوع است. همچنین نصب هرگونه ابزار نورپردازی با استفاده از دستک یا بازو که در حریم معابر عمومی شهر نصب شود هم ممنوع است.
با توجه به این ضوابط، مناطق یک، دو و سه شهرداری تهران، پس از اخطار به واحدهای متخلف، اخیراً نسبت به جمعآوری تابلوهایی که این ضوابط و مقررات فنی را رعایت نکرده و یا در محلهایی غیر از سر در ورودی، دیوار حیاط، نمای طبقه اول، نمای عمومی و جانبی ساختمان، لبه بام ساختمان و یا داخل محوطه اماکن غیر مسکونی نصب شده بودند؛ اقدام کردند. اما متأسفانه پس از مدتی، تابلو برخی از واحدهای متخلف، با همان شرایط مجدداً در محل قبلی نصب شد.
گویا این واحدها که عمدتاً دارای تابلوهای پیشآمده و متعرض به پیادهرو و حریم همسایگان هستند؛ممکن است با پرداخت جریمه مشابه آنچه در کمیسیون ماده 100 رخ میدهد، شهرداری را مجاب به چشمپوشی و یا تعلل در رفع تخلف کردهاند. با این تفاوت که این تخلف در حریم عمومی رخ داده و با پرداخت جریمه از این حریم استفاده شخصی شده است.
موارد متعددی از این تخلفات به صورت ارتفاع نامعقول، سازهای متعرض به محیط پیرامونی و بیرونزده از نمای ساختمان و... در مناطق یک، دو و سه به چشم میخورد که شهرداری چندین ماه است از آنها چشمپوشی میکند.
شهردار تهران در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، تقریباً بیش از دیگر نامزدها بر لزوم اجرای قانون و برخورد با تخلفات تأکید میکرد.امیدواریم آن شعارها در نهادی که امروز آقای زاکانی سکان آن را در اختیار دارد؛ عینیت یافته و عملیاتی شود.