به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حسین سیمایی وزیر علوم در نخستین نشست خبری خود که ۲۹ شهریورماه ۱۴۰۴ برگزار شد، اظهار کرد: خبرنگاران نهاد علم باید تعریف درستی از دانشگاه داشته باشند. پیشتر دانشگاهها فقط به آموزش توجه داشتند؛ اما امروز دانشگاه از آموزش آغاز میشود و تا مرحله فناوری و نوآوری ادامه مییابد. پارکهای علم و فناوری در دهه ۶۰ میلادی تاسیس شدند. سیلیکون ولی نخستین دهکدهای بود که شرکتهای فناوری بزرگ آن را به وجود آوردند. در ایران هم از دهه ۷۰ شمسی با تاسیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان این موضوع مورد توجه قرار گرفت. پارکها در سال گذشته ۱۲۹ همت درآمد داشتند. پارکهای علم و فناوری تکنولوژی را توسعه داده و ارتباط دانشگاه و صنعت را برقرار میکنند.
وی افزود: چهار نسل دانشگاهی تاکنون شناخته شدهاند. نسل اول آموزشمحور بود که در این دانشگاه با کلاس و کتابخانه سروکار داشتیم، نسل دوم، نسل پژوهشمحور است که در این دانشگاه علم تولید میشود. دانشگاهها تا سال ۵۷ فقط آموزشمحور بودند. نه این که پژوهشگران بزرگی نداشتیم، فضای دانشگاهها آموزشمحور بود. نسل سوم، دانشگاههای کارآفرین و نوآور است که در این دانشگاه ایدهها تبدیل به فناوری میشود. ایدهها کاربرد پیدا میکنند. در مقطع تغییر نام وزارت علوم از وزارت فرهنگ و آموزش به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.
سیمایی خاطرنشان کرد: نسل چهارم دانشگاهها به دنبال مسئولیت اجتماعی هستند و میخواهند حل مسئله کنند. دانشگاهی که برای توسعه کشور تعهد دارد. این دانشگاه در خدمت جامعه و توسعه است. دانشگاههای پیشرو در جهان هماکنون دانشگاههای با مسئولیت اجتماعی هستند. دانشگاهها ایران هماکنون همه در یک سطح نیستند و البته نباید از همه دانشگاهها هم در یک سطح انتظار داشت. متاسفانه بسیاری از دانشجویان ما با دانشگاه نوآور و پارکهای علم و فناوری آشنا نیستند.
وزیر علوم در مورد اجرای سند آمایش آموزش عالی تصریح کرد: این که گفته میشود در ایران بیش از ۲ هزار دانشگاه وجود دارد، حرف عجیبی است و باید اصلاح شود. ایران ۱۰۵ دانشگاه دولتی دارد و یک دانشگاه پیام نور داریم که حدود ۴۰۰ واحد دارد. دانشگاه علمی کابردی و آزاد هم به همین شکل هستند. اگر اینها واحد در نظر گرفته شود جمعا ۱۰۹ یا ۱۱۰ دانشگاه در ایران وجود دارد.
وزیر علوم درباره سهمیههای کنکور گفت: با هدف تامین عدالت آموزشی و برابری در دسترسی به امکانات آموزشی مطالعات وسیعی در این خصوص انجام شد و این وضعیت را اصلاح کرد چند بار پیشنهاد آن آماده شده، شخص رئیس جمهور در خصوص سهمیه های کنکور نظر داشتند ۳ بار پیشنهادات را به رییس جمهور ارائه دادیم هر بار نقطه نظراتی داشتند آخرین بار نقطه نظرات ایشان اعمال و تحویل رئیس جمهور شد قرار است به شورا برود و به تصویب برسد. از نظر حقوقی مشکلاتی داریم برخی سهمیه ها را شورا و برخی را مجلس تصویب کرده است باید تفاهم بین دستگاهی داشته باشیم که همه توسط شورا به تصویب برسد امیدواریم وضعیت سهمیه ها با واقعیت ها هماهنگ شود.
دانشگاهها حدود ۱۲ هزار قرارداد با صنعت دارند
سیمایی در مورد اقدامات وزارت علوم در زمینه ارتباط دانشگاه و صنعت تاکید کرد: دانشگاهها حدود ۱۲ هزار قرارداد با صنعت دارند. قدرت ایران در جنگ ۱۲ روزه حاصل قراردادهای دانشگاه و صنعت است. در حالیکه حدود ۳۵ هزار عضو هیئت علمی در دانشگاههای دولتی فعالیت میکنند. به عبارت دیگر، یک سوم دانشگاه با صنعت در ارتباط است. پذیرش بیش از ۸ هزار دانشجوی ارشد و بیش از ۵۰۰ دانشجوی دکترای استادمحور در این راستا انجام شده است. ۵۰۰ امریه سربازی برای محققان پسادکتری از سوی مقام معظم رهبری صادر شده است.
وزیر علوم با اشاره به مشکلات دانشجویان در دانشگاهها افزود: فضای دانشگاه در ایران متناسب با توقع دانشجویان نیست. خوابگاه به اندازه کافی نداریم و تعدادی که هستند فرسوده شده و باید بازسازی شوند. ما به طور کلی خدمات خود را کمونیستی ارائه میکنیم. این مدیریت کمونیستی است که ما هزینه میکنیم و خدمات ارائه میدهیم اما در نهایت هم دانشجویان راضی نیستند. ۲۲ درصد بودجه صرف تغذیه میشود. با شرایط هزینه بالا و بازدهی پایین مواجه هستیم. در این زمینه با چند صنعت غذایی رایزنی انجام دادیم که تغذیه حداقل ۱۵ دانشگاه را برونسپاری کنیم. این اقدامات به صورتی که من میخواستم پیش نرفت. در ۲ دانشگاه یکی از صنایع غذایی معروف قبول کرده است که مسئولیت تغذیه دانشگاه را برعهده گرفته است. در ۱۷ دانشگاه رستوران مکمل راهاندازی شد که غذای بهتری ارائه دهد. اقدامات مهمی در زمینه تغذیه در دانشگاهها انجام شده است.
دانشگاهها میتوانند از ۳۰ تا ۶۰ درصد از منابع مالی دولت جدا شوند
سیمایی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسکانیوز درباره استقلال دانشگاهها گفت: ما معتقدیم و میتوانیم و تعهد میدهیم اگر آزادی نسبی در حدود آموزشی و اداری استخدامی به دانشگاه بدهیم دانشگاه از ۳۰ تا ۵۰ الی ۶۰ درصد از منابع دولت جدا میشود. به عنوان مثال دانشجو ۴۵ ساعت وقت آزاد دارد و دانشگاه میتواند دروس را کاهش دهد، سنوات کمتر و هزینهها کم شود، الان ۳۰ درصد دانشجویان دکتری ما سنواتی هستند دانشجوی کارشناسی ارشد در بیشتر کشورها دو ترم است.
وی در مورد تغییرات در مدیریت دانشگاهها و اینکه برنامهای برای تغییر روسای دانشگاههایی که تغییر نکرده اند وجود دارد یا خیر، گفت: از ابتدا ما این موضوع را مطرح کردیم که صرف اینکه کسی قبلاً مدیر بوده، دلیلی بر تغییر نیست. تعدادی رئیس دانشگاه و تعدادی از افراد ستاد تغییر نکردهاند.
وی در مورد ویژگیهای روسای دانشگاهها گفت: باید گفتمان دولت و رئیس جمهور را قبول داشته باشد. همچنین در سطح دانشگاه مقبولیت داشته باشد. همه روسایی که تا کنون انتخاب کردیم از اعضای هیئت علمی استفسار و استمزاج شده است. همچنین باید توانمند و مدیر برای مدیریت دانشگاه باشد. بنابراین تعدادی ابقا شدند و تعدادی تغییر کردهاند.
وزیر علوم با اشاره به رتبهبندیهای داخلی و بینالمللی گفت: برخی عنوان میکنند که چرا وارد رتبه بندی بینالمللی میشوید و چرا از افت رتبههای دانشگاهی میترسید؟ درست است که برخی معیارهای رتبهبندیها مثل بینالمللی شدن دانشگاهها به راحتی امکان پذیر نیست؛ ولی آیا میشود به این مسائل بیتوجه بود و به آن توجه نکرد؟ ما اساسا با سازمانها و استانداردهای بینالمللی ستیز داریم.
وی با تاکید بر اینکه نمیتوانیم به رتبهبندیها بی توجه باشیم، ادامه داد: حتی دانشگاه آکسفورد نیز نگران جایگاه خودش است. جایگاه و رتبه است که توجه دانشجویان را جلب میکند، سرمایهگذاری به سمت دانشگاههای میرود که جایگاه بهتری دارند. بر اساس قانون برنامه هفتم توسعه رتبه علمی باید ۱۴ شود. تا ۱۵ سال قبل رتبه ما بالای ۵۰ بوده،
قانونگذار متوجه بوده که نباید از رتبهبندیهای بینالمللی عقب ماند.
وزیر علوم در مورد جایگاه ایران در سهم تولید دانش هوش مصنوعی گفت: در هوش مصنوعی ما در دنیا جایگاه ۱۴ و در منطقه رتبه اول داریم. حیف است که با این نیروی انسانی نتوانیم آن را نگه داریم.
وی همچنین در مورد خوابگاههای دانشجویی گفت: خوابگاه متاهلی ۹۸۰ واحد را تکمیل کردیم که برخی از آنها افتتاح شده است و ۶هزار و ۱۰۰ واحد در مرحله ساخت هستند امیدواریم بتوانیم با تأمین خوابگاهها حداقل رفاه را فراهم کرده و فضای بهتری را برای آموزش و پژوهش فراهم کنیم.
انتهای پیام/