شناسهٔ خبر: 74864794 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

توضیح روابط عمومی اسنپ دربارۀ امکان استفاده از بیدو برای گوشی‌ها هوشمند در گفت‌وگو با آناتک:

گوشی‌های هوشمند با همه سیستم‌های موقعیت‌یابی جهانی سازگار هستند

روابط عمومی اسنپ در پاسخ به خبرنگار فناوری آناتک اعلام کرد گوشی‌های هوشمند فعلی با تمامی سامانه‌های موقعیت‌یابی جهانی از جمله GPS و بیدو سازگار هستند. این شرکت تأکید کرد منشأ اختلال‌های اخیر به پدیده‌هایی مانند جمینگ و اسپوفینگ مربوط می‌شود، نه نوع سیستم ماهواره‌ای. به گفته اسنپ، تغییر سامانه مکان‌یابی بدون رفع اختلال‌های سیگنالی راه‌حل پایدار نخواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری آنا؛ اختلال‌های گسترده در عملکرد سیستم‌های موقعیت‌یابی مبتنی بر GPS طی هفته‌های اخیر، بخش‌هایی از زندگی روزمره شهروندان را با چالش مواجه کرده است. منابع غیررسمی احتمال می‌دهند که این محدودسازی‌ها با هدف جلوگیری از سوء‌استفاده نظامی توسط اسرائیل علیه زیرساخت‌های ایران اعمال شده باشد.

کاهش دقت در تعیین موقعیت جغرافیایی، فعالیت بسیاری از خدمات شهری را مختل کرده که تاکسی‌های اینترنتی از جمله مهم‌ترین آنها هستند. رانندگان برای دریافت درخواست سفر و مسافران برای تعیین مبدا و مقصد، به موقعیت‌یابی دقیق وابسته‌اند. اختلال در این فرآیند، نه‌تنها تجربه کاربری را تحت تأثیر قرار داده بلکه درآمد روزانه بسیاری از رانندگان را نیز کاهش داده است.

مقامات وزارت ارتباطات اعلام کرده‌اند که بررسی‌هایی برای جایگزینی سامانه GPS با سیستم بیدو چین در حال انجام است. این سامانه در بسیاری از گوشی‌های هوشمند پشتیبانی می‌شود و از نظر زیرساختی قابلیت رقابت با GPS را دارد. کارشناسان حوزه فناوری پیشنهاد می‌کنند که علاوه بر بیدو، می‌توان از راهکار‌های مکمل مانند موقعیت‌یابی مبتنی بر دکل‌های مخابراتی (BTS) نیز بهره گرفت.

ترکیب چند منبع موقعیت‌یابی می‌تواند پایداری بیشتری برای خدمات وابسته به مکان فراهم کند. تاکسی‌های اینترنتی به‌عنوان یکی از پرکاربردترین سرویس‌های شهری، نیازمند راه‌حل‌هایی فوری و قابل اجرا در این زمینه هستند.

تأثیر مستقیم این اختلال‌ها بر عملکرد رانندگان و تجربه مسافران، انگیزه‌ای شد تا پرسش‌هایی را با روابط عمومی شرکت اسنپ مطرح کنیم. هدف از این گفت‌و‌گو، بررسی اقدامات فنی و حمایتی این سکو در مواجهه با بحران مکان‌یابی و ارزیابی میزان آمادگی آن برای تطبیق با تغییرات احتمالی در زیرساخت‌های موقعیت‌یابی کشور است.

پاسخ‌های ارائه‌شده از سوی اسنپ در ادامه این گزارش آمده و تصویری روشن از چالش‌ها، راهکار‌ها و چشم‌انداز‌های پیش‌رو در حوزه حمل‌ونقل هوشمند ارائه می‌دهد. این مصاحبه با هدف اطلاع‌رسانی دقیق به کاربران و فعالان حوزه فناوری تنظیم شده و فاقد هرگونه سوگیری مثبت یا منفی است.

اختلال سراسری در GPS؛ اسنپ قابلیت‌های جدیدی را فعال کرد

با توجه به اختلالات جدی اخیر در عملکرد مسیریاب‌ها و سیستم‌های مکان‌یابی در کشور که بخشی از آن منشأ داخلی و بخشی دیگر منشأ خارجی داشته است، شرکت اسنپ چه تدابیری برای رفع مشکلات کاربران راننده اتخاذ کرده‌است؟ آیا در نسخه اپلیکیشن ویژه رانندگان، تغییراتی به‌منظور کاهش اثرات این اختلالات اعمال شده است؟

طی هفته‌های اخیر، اختلال‌های جدی در سرویس‌های مکان‌یابی و GPS در سطح کشور تجربه می‌شود، چنین مشکلی بیش از هر چیز فعالیت رانندگان تاکسی‌های اینترنتی را با چالش مواجه می‌کند. در همین شرایط، تیم‌های فنی اسنپ تلاش کردند تا با ارائه راهکار‌های سریع مانع از توقف جریان سفر‌ها شوند.  
یکی از مهم‌ترین اقدامات اسنپ در این زمینه، افزودن ویژگی اصلاح خودکار موقعیت مکانی یا «موقعیت تقریبی» است که به‌واسطه این قابلیت اسنپ به‌صورت خودکار موقعیت مکانی مسافران را به‌صورت دقیق‌تر برای کاربر راننده مشخص می‌کند. راه حل دوم «اصلاح دستی موقعیت مکانی» است، این ویژگی به کاربران راننده کمک می‌کند اگر موقعیت مکانی مسافران را نیابند، موقعیت خود را در نقشه به‌صورت دستی تنظیم کنند. در عمل، این دو قابلیت کمک می‌کنند حتی زمانی که GPS با اختلال همراه است، رانندگان بتوانند نزدیک‌ترین درخواست‌های سفر را بر اساس موقعیت مکانی خود دریافت کنند و از بروز خطا در تعیین مبدا یا مقصد جلوگیری شود.  
استفاده از این دو قابلیت بسیار ساده است؛ کافی است رانندگان اپلیکیشن خود را به آخرین نسخه به‌روزرسانی کنند، اگر موقعیت مکانی‌شان به‌طور خودکار اصلاح نشد، در صفحه اصلی، گزینه «اصلاح موقعیت مکانی» را انتخاب کنند. به این ترتیب، راننده می‌تواند با دقت بیشتری مکان فعلی خود را مشخص کند و احتمال دریافت سفر‌های نامرتبط یا بروز خطا در مسیریابی کاهش پیدا می‌کند.  
اسنپ همچنین توصیه می‌کند رانندگان پس از پذیرش سفر، از طریق تماس یا گفت‌وگوی درون‌برنامه‌ای هماهنگی لازم را با مسافر انجام دهند تا در شرایط اختلال، احتمال لغو سفر به حداقل برسد.

اختلاف زمان سفر و پاداش؛ چالش مسیریابی در شرایط اختلال

با توجه به این‌که اختلال در سیستم‌های مسیریابی می‌تواند موجب تفاوت قابل‌توجه در زمان رسیدن به مبدا و مقصد شود، و از آن‌جا که اسنپ تعداد سکه‌های باشگاه سفیران را بر اساس تخمین اولیه زمان سفر، وضعیت ترافیک و سایر عوامل مرتبط اعلام می‌کند، چه اقداماتی برای جبران خسارت رانندگانی که به‌دلیل اختلالات دچار زیان شده‌اند، در نظر گرفته شده است؟

به‌طور کلی مسیریابی با توجه به اختلالات موجود کار بسیار سختی است، اما توضیح این نکته ضروری است که بدانیم رفع اختلال مسیریابی در مبدا مسافر با رفع این اختلال در کل مسیر از نظر فنی متفاوت است. مسیریابی به دلیل وابستگی به کل مسیر سفر پیچیدگی بسیار بیشتری دارد و در شرایط فعلی اصلاح کامل آن امکان‌پذیر نیست.  
اسنپ برای کاهش اثر اختلال‌های احتمالی، قابلیت نمایش «مسیریابی ایستا» از مبدا مسافر تا مقصد را در اپلیکیشن رانندگان در دسترس قرار داده است. این ویژگی کمک می‌کند تا حتی در صورت بروز مشکل در مسیریابی لحظه‌ای، راننده بتواند مسیر کلی را ببیند و با اطمینان بیشتری سفر را ادامه دهد.  
این راهکار به رانندگان امکان می‌دهد سفر‌ها را با دقت بالاتر انجام دهند و تاثیر اختلال‌های مسیریابی بر زمان سفر و پاداش‌ها تا حد زیادی کاهش یابد.

حمایت مالی از رانندگان در بحران ۱۲ روزه

در جریان بحران موسوم به جنگ ۱۲ روزه، بسیاری از رانندگان به‌ویژه در شهرهای درگیر مانند تهران و اصفهان با کاهش محسوس درآمد مواجه شدند. آیا شرکت اسنپ در قالب مسئولیت اجتماعی یا سایر مسیرهای حمایتی، اقداماتی برای همراهی با این گروه از کاربران خود انجام داده است؟

جنگ ۱۲ روزه اخیر نه‌تنها زندگی روزمره مردم، بلکه جریان بسیاری از کسب‌وکار‌ها را با اختلال جدی روبه‌رو کرد. یکی از گروه‌هایی که بیشترین آسیب را متحمل شدند، رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بودند؛ افرادی که بخش زیادی از درآمد روزانه‌شان به فعالیت پایدار سکو‌های حمل‌ونقل اینترنتی وابسته است. در شهر‌های پرتنش‌تر مانند تهران و اصفهان، کاهش تقاضا برای سفر و محدودیت‌های تردد باعث شد بسیاری از رانندگان با افت محسوس درآمد مواجه شوند.  
در چنین شرایطی، اسنپ به‌عنوان بزرگ‌ترین سامانه حمل‌ونقل آنلاین کشور تلاش کرد از مسیر مسئولیت اجتماعی و حمایت مستقیم، بخشی از فشار اقتصادی واردشده بر رانندگان را کاهش دهد. یکی از مهم‌ترین اقدامات، تخصیص کمک‌هزینه بلاعوض به ۲٬۵۰۰ راننده‌ای بود که پیش از شروع بحران، به‌صورت تمام‌وقت در ناوگان فعال بودند. این افراد در شهر‌های مختلف کشور پراکنده بودند و برخی از آنها به دلیل شرایط اضطراری و محدودیت‌های ناگهانی، امکان ادامه فعالیت منظم را نداشتند.  
اقدام دیگر، اجرای طرح‌های تشویقی ویژه برای رانندگان فعال در تهران و بخش‌هایی از کرج بود. در این طرح، رانندگان واجد شرایط به‌طور موقت از پرداخت کمیسیون معاف شدند.  
چنین تصمیمی هم انگیزه بیشتری برای فعالیت در شرایط بحرانی ایجاد کرد و هم امکان تداوم ارائه خدمات به مسافران را نیز فراهم آورد.  
این کمک‌ها با هدف پشتیبانی از کاربران وفاداری که نقش مؤثری در حفظ چرخه حمل‌ونقل شهری ایفا کرده‌اند، انجام شد؛ تلاشی برای همراه ماندن در روز‌هایی که همراهی بیش از همیشه معنا داشت.

ارزیابی فنی جایگزینی GPS با بیدو؛ راه‌حل یا تکرار چالش؟

با توجه به اعلام برخی مسئولان وزارت ارتباطات مبنی بر احتمال جایگزینی سیستم بیدو به‌جای GPS، و با در نظر گرفتن تجربه عملی اسنپ در حوزه مکان‌یابی، آیا چنین تغییری می‌تواند راه‌حلی پایدار برای رفع مشکلات فعلی باشد؟ همچنین، در صورت اجرای این جایگزینی، چه مدت زمان برای تطبیق کامل سامانه اسنپ با سیستم جدید مورد نیاز خواهد بود؟

گوشی‌های هوشمند فعلی، چه اندروید و چه آیفون، به‌طور پیش‌فرض با تمام سیستم‌های ماهواره‌ای مکان‌یابی مثل GPS و بیدو کار می‌کنند. در واقع سخت‌افزار گوشی‌ها (سنسور موقعیت‌یاب) طوری طراحی شده که به همه این ماهواره‌ها متصل شود و از نظر نرم‌افزاری هم اجازه نمی‌دهد که یک اپلیکیشن مثل اسنپ آن را فقط محدود به یک سیستم خاص کند. بنابراین، از این نظر تفاوتی وجود ندارد که مبنای مسیریابی GPS باشد یا بیدو.  
اما مشکلی که امروز وجود دارد، به خود ماهواره‌ها برنمی‌گردد، بلکه به پدیده‌ای به نام «جمینگ» و «اسپوفینگ» مربوط است. جمینگ یعنی ایجاد پارازیت روی سیگنال‌های ماهواره‌ای و اسپوفینگ یعنی فرستادن سیگنال‌های تقلبی برای فریب سیستم‌های مکان‌یابی. این اختلال‌ها معمولاً روی همه ماهواره‌ها اعمال می‌شوند و فقط محدود به GPS آمریکایی نیستند. پس اگر در یک منطقه جمینگ یا اسپوفینگ وجود داشته باشد، چه از GPS استفاده شود و چه از بیدو یا هر سیستم دیگر، باز هم موقعیت‌یابی دچار خطا می‌شود.  
به همین دلیل، تا زمانی که این اختلال‌ها برطرف نشوند، هیچ سیستم جدیدی نمی‌تواند به‌طور کامل مشکلاتی را که در مسیریابی و کسب‌وکار‌هایی مثل تاکسی‌های اینترنتی یا پلتفرم‌های حمل‌ونقل به‌وجود آمده، حل کند. به عبارت ساده‌تر، تغییر سیستم ماهواره‌ای به تنهایی راه‌حل نیست و باید ابتدا مشکل اختلال‌ها مدیریت شود تا بتوان خدمات پایدار و دقیق ارائه داد.

انتهای پیام/