به گزارش خبرگزاری ایمنا، شهریور بهواسطه تقارن با پایان تابستان و تعطیلات خانوادگی، به یکی از پرترددترین دورههای سال در جادههای کشور تبدیل شده است و طبق گفته سرهنگ احمد کرمیاسد، رئیس پلیس راه فراجا، این ماه بهدلیل حجم بالای سفرها در تمام روزهای هفته به خونبارترین ماه سال در حوزه تصادفات جادهای بدل شده است که این وضعیت، هشداری جدی برای برنامهریزیهای ایمنی و فرهنگسازی رانندگی در کشور محسوب میشود.
جادههای پرتردد، اما کمتصادف
بر خلاف تصور عمومی، پرترافیکترین جادههای کشور یعنی مسیرهای شمالی، با وجود شلوغی، آمار تصادف کمتری دارند و به گفته رئیس پلیس راه فراجا، دلیل این امر آن است که در این جادهها بهدلیل تراکم بالا، رانندگان امکان سرعت زیاد یا سبقتهای خطرناک ندارند و این نکته نشان میدهد که تراکم ترافیکی نمیتواند عاملی برای افزایش تصادف باشد، بلکه نوع رفتار رانندگی در بستر جاده اهمیت بیشتری دارد.
جادههای مرگبار و و پرتصادف کشور کدام است؟
بر اساس اعلام کرمیاسد، چهار جاده تهران–مشهد، اصفهان، کرمان و خوزستان بهعنوان پرتصادفترین مسیرهای کشور شناخته میشوند که این جادهها با وجود تردد کمتر نسبت به مسیرهای شمالی، بهدلیل یکنواختی، طول زیاد و خلوتی نسبی، زمینهساز رفتارهای پرخطر رانندگان شده است و سرعت بالا، خوابآلودگی و بیتوجهی به قوانین از جمله عوامل اصلی بروز تصادف در این مسیرها است.
مسیرهای طولانی و یکنواخت مانند تهران–مشهد یا کرمان، بهدلیل نبود تنوع بصری و فیزیکی، باعث کاهش تمرکز راننده و افزایش احتمال خوابآلودگی میشوند و این پدیده، بهویژه در ساعات پایانی شب یا پس از رانندگی ممتد، یکی از عوامل مهم تصادفات مرگبار است و خلوتی این جادهها نیز باعث میشود رانندگان با اعتماد به نفس کاذب، قوانین را نادیده بگیرند.
برخورد سختگیرانه پلیس با تخلفات حادثهساز
در راستای کاهش تصادفات، پلیس راهور کشور از ابتدای شهریور سیاستهای سختگیرانهتری را در پیش گرفته است و هر رانندهای که حتی یک تخلف حادثهساز مرتکب شود، علاوه بر جریمه نقدی، با توقیف سهماهه گواهینامه مواجه خواهد شد و این اقدام، نشاندهنده تغییر رویکرد به برخورد قانونی است.
یکی از اقدامات نوین پلیس راهور، ارسال پیامکهای دوگانه به رانندگان متخلف برای اعلام جریمه و اطلاعرسانی توقیف گواهینامه است و این سیستم در صورتی فعال میشود که شماره راننده در سامانه پلیس ثبت شده باشد که این روش، علاوه بر اطلاعرسانی سریع، میتواند نقش بازدارندهای در رفتار رانندگان ایفا کند.
رانندگی بدون گواهینامه جرم است؟
در صورت توقیف گواهینامه، فرد متخلف تا سه ماه حق رانندگی ندارد و در صورت تصادف، همانند فردی که فاقد گواهینامه است با او برخورد میشود که به گفته رئیس پلیس راه فراجا، این وضعیت از نظر قانونی بهمنزله ارتکاب جرم تلقی میشود و چنین برخوردی میتواند پیام روشنی برای رانندگانی باشد که تخلفات را بیاهمیت تلقی میکنند.
کاهش ۸ درصدی فوتیها؛ گامی امیدوارکننده / از هشدار تا اصلاح ساختار رانندگی
طبق اعلام کرمیاسد، تاکنون حدود ۸ درصد از میزان فوتیهای تصادفات در شهریور کاهش یافته است که این آمار نشاندهنده اثربخشی نسبی اقدامات پیشگیرانه پلیس راهور است و اگر این روند تا پایان ماه ادامه یابد، میتوان آن را نقطه شروعی برای بازنگری در سیاستهای ایمنی جادهای دانست.
برای کاهش پایدار تصادفات، تنها برخورد قانونی کافی نیست و تحلیل دقیق دادههای مربوط به نوع تصادف، زمان وقوع، سن راننده، نوع وسیله نقلیه و شرایط جاده میتواند به طراحی سیاستهای هدفمند کمک کند و جادههایی که خلوتتر، اما پرتصادف هستند، نیازمند بازنگری در طراحی، نظارت و فرهنگسازی هستند.
تصادفات جادهای در شهریور بهویژه در چهار مسیر پرخطر کشور، زنگ خطری جدی به شمار میرود و اقدامات پلیس راهور، باید با آموزش عمومی، اصلاح زیرساختها و ارتقای فرهنگ رانندگی همراه شود تا به فرهنگ رانندگی ایمن دست پیدا کنیم.