شناسهٔ خبر: 74748119 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل راه آهن شمال شرق ۲ (گلستان):

اینچه‌برون یکی از کلیدی‌ترین نقاط کریدور ریلی بین‌المللی است

گنبدکاووس- ایرنا- مدیرکل راه آهن شمال شرق ۲ (گلستان) با اشاره به پیشرفت‌های مرکز لجستیک مرزی اینچه‌برون گفت: ایستگاه اینچه‌برون از زمان افتتاح در سال ۱۳۹۳ با حضور روسای جمهور ایران، قزاقستان و ترکمنستان به یکی از کلیدی‌ترین نقاط کریدور ریلی بین‌المللی تبدیل شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا،حسن زیودار روز سه‌شنبه در جریان بازدید وزیر راه آهن ترکمنستان، مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی و سفیر ایران در ترکمنستان از زیرساخت های منطقه آزاد اینچه‌برون اظهار کرد: در این منطقه خطوطی به طول ۱۲ کیلومتر نرمال و ۶ کیلومتر عریض ساخته شده و خط جک ۱۴۰ تنی برای تعمیرات واگن راه‌اندازی شده است.

وی ادامه داد: نصب ۲۸ دستگاه سوزن نرمال و هشت دستگاه سوزن عریض همراه با ۶۰ دوربین مداربسته برای سیستم‌های کنترلی از دیگر اقدامات انجام شده در این منطقه است.

مدیرکل راه آهن شمال شرق ۲ (گلستان) افزود: خطوط تخلیه و بارگیری تیغه ماهی به طول ۲۸۰۰ متر با پنج خط و همچنین خط منشعب طرح سینی دوار از دستاوردهای مهم این پروژه است.

زیودار با اشاره به ساخت چهار ساختمان عملیاتی به متراژ ۳۳۰۰ مترمربع خاطرنشان کرد: سیستم توزین ریلی نرمال عریض و جاده‌ای نیز راه‌اندازی شده و دیوار حریم به طول ۳/۲ کیلومتر نصب شده که ارزش این اقدامات بالغ بر ۳۲ هزار میلیارد ریال است.

وی طرح جامع مرکز لجستیک اینچه‌برون را تشریح کرد و گفت: برنامه ما احداث ۲۰ خط نرمال به طول ۴۲ کیلومتر و ۲۰ خط عریض به طول ۴۳ کیلومتر است.

مدیرکل راه آهن شمال شرق ۲ (گلستان) افزود: آماده‌سازی ۵۱ هکتار فضای تخلیه و بارگیری جنرال کارگو، ۱۵ هکتار برای مواد فله و غلات ۱۷ هکتار برای کانتینرها، پنج هکتار برای کالاهای خطرناک و ۱۲ هکتار برای پارکینگ کامیون‌ها در دستور کار است.

وی ادامه داد: پنج هکتار دیگر نیز برای تخلیه و بارگیری مواد نفتی آماده خواهد شد و ۴۷ دستگاه سوزن نرمال و ۵۳ دستگاه سوزن عریض نصب می‌شود.

اینچه‌برون یکی از کلیدی‌ترین نقاط کریدور ریلی بین‌المللی است

زیودار با تأکید بر جایگاه استراتژیک اینچه‌برون اظهار کرد: این مرکز نه‌تنها تجارت منطقه‌ای را تسهیل می‌کند بلکه با تکمیل زیرساخت‌ها به قطبی برای اتصال بازارهای آسیای میانه به خلیج‌فارس تبدیل خواهد شد.

مدیرکل راه آهن شمال شرق ۲ (گلستان) گفت: این پروژه هم‌راستا با اهداف کلان کشور برای توسعه ترانزیت و تقویت اقتصاد منطقه‌ای است.

اینچه برون به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود در مرز ایران و ترکمنستان، به عنوان یک دروازه مهم برای تجارت و ترانزیت شناخته می‌شود ضمن اینکه بازارچه مرزی آن یکی از جاذبه‌های اصلی گردشگری و اقتصادی گلستان بوده که محل تبادل کالاهایی از کشورهای آسیای میانه، روسیه و چین با ایران محسوب می‌شود.

راه‌اندازی خط آهن بین المللی اینچه‌برون - ترکمنستان - قزاقستان نیز نقش مهمی در تقویت کریدورهای ترانزیتی و رونق اقتصادی این منطقه ایفا کرده است.

منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون هم که درحال ایجاد زیرساخت‌هاست، فرصت‌های سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی را برای گلستان فراهم کرده و با پتانسیل‌های طبیعی، اقتصادی و جغرافیایی خود، نقشی استراتژیک در توسعه این استان شمالی خواهد داشت.