شناسهٔ خبر: 75302217 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار شهرداری اصفهان خبر داد

سامان‌دهی کامل فرایند خاک‌برداری در اصفهان با سامانه‌های «هیکو» و «باریار ۷۲۴»

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار شهرداری اصفهان گفت: تمام مراحل خاک‌برداری و انتقال نخاله‌های ساختمانی در شهر اصفهان به‌صورت سامان‌دهی‌شده تحت نظارت شهرداری با سامانه‌های «هیکو» و «باریار ۷۲۴» انجام و تخلیه نخاله‌ها خارج از سایت گردنه زینل تخلف محسوب می‌شود.

صاحب‌خبر -

سیدعلی عبدالهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در شهر اصفهان، پس از اخذ مجوز خاکبرداری و طی فرایند تعریف‌شده از سوی شهرداری، تمامی مراحل خاکبرداری از زمان آغاز تا تحویل خاک در سایت پسماند، به‌صورت کامل و نظارت‌شده انجام می‌شود.

وی افزود: نظارت بر این فرایند توسط سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و شهرداری منطقه مربوطه صورت می‌گیرد و در نهایت تحویل خاک در سایت گردنه زینل توسط سازمان مدیریت پسماند انجام می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار شهرداری اصفهان تأکید کرد: اجرای این روند باعث شده است تمامی خودروهایی که در حوزه خاکبرداری فعالیت دارند، به‌صورت حرفه‌ای و سازمان‌یافته عمل کنند و در نتیجه، شهر اصفهان با مشکلاتی همچون تخلیه غیرمجاز نخاله‌های ساختمانی مواجه نباشد.

عبدالهی تصریح کرد: با توجه به اهمیت مدیریت صحیح نخاله‌های ساختمانی که از موضوعات مهم زیست‌محیطی و اقتصادی محسوب می‌شود، دفع این نخاله‌ها خارج از سایت گردنه زینل تخلف تلقی شده و پیگرد قانونی دارد.

وی در تشریح مراحل دریافت مجوز گفت: در فرایند خاکبرداری، مالک یا مالکان پس از اخذ پروانه ساختمانی، برای دریافت فرم شروع عملیات تخریب و خاکبرداری (فرم ۱۵) از شرکت‌های دارای پروانه بهره‌برداری از سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار یا از طریق اداره رفع تخلفات شهری معاونت خدمات شهری مناطق پانزده‌گانه شهرداری اصفهان اقدام می‌کنند.

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار شهرداری اصفهان ادامه داد: پس از ثبت اطلاعات پروانه ساختمانی در سامانه سازمان مدیریت پسماند (هیکو) توسط شرکت‌ها و محاسبه میزان حجم خاکبرداری پروژه در همان سامانه، تاییدیه سامانه هیکو در قالب فرم برآورد حجم پسماند ساختمانی و معرفی‌نامه به سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار صادر می‌شود. سپس مالک به پیمانکاران خاکبرداری دارای مجوز از اتحادیه مرتبط و نیز مهندسین ناظر برای تکمیل و تأیید فرم‌ها مراجعه می‌کند.

عبدالهی خاطرنشان کرد: در مرحله بعد، مالک باید مدارک مربوطه شامل پروانه ساختمان، فرم برآورد حجم پسماند ساختمانی صادره از سامانه هیکو، فرم ۱۵ ممهور به مهر خاکبرداری و مهندس ناظر را ارائه دهد. این مدارک پس از بررسی، صحت‌سنجی و بارگذاری در سامانه باریار ۷۲۴ توسط شرکت‌ها ثبت می‌شود. کارشناسان سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار نیز پس از کنترل صحت مدارک، هزینه مربوطه را از مالک دریافت کرده و فرم حمل خاک و نخاله ساختمانی (۱-۱۵) را صادر و به وی تحویل می‌دهند.

وی افزود: مالک پس از دریافت فرم‌های ۱-۱۵ و ۱۵، آنها را به شهرداری منطقه مرتبط تحویل داده و فرم ۱۱ در منطقه ثبت می‌شود. پس از آن، عملیات خاکبرداری در مهلت زمانی یک‌ماهه از تاریخ صدور فرم آغاز خواهد شد و بارنامه مربوطه در محل پروژه، توسط ناظرین شرکت‌های دارای پروانه بهره‌برداری از سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و فعال در حوزه خاکبرداری صادر می‌شود.